Europoslancov a prácu európskeho parlamentu v poslednom období síce skôr kritizujeme, ale ich najnovší návrh nám dáva celkom zmysel, pokiaľ jeho vykonávacia časť nebude stanovená príliš drakonicky. A o čo vlastne ide?
Približne pred rokom predložila európska komisia balík opatrení, ktorého cieľom má byť zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie počtu obetí. Okrem iného je jeho súčasťou aj rozšírenie cezhraničnej výmeny informácií, takže pokuty z iných štátov „by si vás našli“ oveľa rýchlejšie a týkali by sa viacerých priestupkov, než v súčasnosti. Súčasťou tohto balíka je aj návrh na rozšírenie zákazu šoférovať, vydaného v ktorejkoľvek krajine Európskej únie (EÚ) mimo domovskej krajiny previnilca na všetky krajiny EÚ. Aktuálne sa tento zákaz vzťahuje len na krajinu, v ktorej ste priestupok spáchali.
Europoslanci po novom vypracovali zoznam „nebezpečných priestupkov“, kam by patrilo napríklad jazda pod vplyvom alkoholu (od určitej hranice), zavinenie smrteľnej nehody alebo prekročenie povolenej rýchlosti o viac ako 50 km/h mimo mesta a o 30 km/h v meste. Ak by pri týchto priestupkoch vodič prišiel o vodičské oprávnenie (bol by mu v danej krajine udelený zákaz viesť motorové vozidlo), tak by to automaticky platilo vo všetkých krajinách EÚ. Samozrejme, tento typ priestupkov a sankcií za ne by museli prevziať do svojej legislatívy aj jednotlivé členské krajiny.
Poslanci navrhujú zaradiť jazdu bez platného vodičského preukazu do zoznamu závažných dopravných priestupkov, ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo smrteľná dopravná nehoda, čo by viedlo k výmene informácií o zákaze vedenia motorového vozidla. Jazda o 50 km/h rýchlejšie ako je povolené je tiež jedným z vážnych dopravných priestupkov, ktoré by mohli viesť k diskvalifikácii vedenia vozidla. Poslanci stanovili nižší rýchlostný limit pre obytné oblasti, čo znamená, že vodič stratí svoj vodičský preukaz alebo mu bude pozastavená jeho platnosť pri jazde nad povolenú rýchlosť o 30 km/h.
Čítajte viac Únia už ‘vidí ‘ vaše dáta o spotrebe, rýchlosti aj kilometroch. Môžete jej to zakázaťEuroparlament navrhuje, aby sa členským štátom EÚ stanovila lehota desiatich pracovných dní na vzájomné informovanie o rozhodnutiach o obmedzení vodičského oprávnenia a ďalších 15 pracovných dní na rozhodnutie o tom, či sa zákaz viesť motorové vozidlo bude uplatňovať v celej EÚ. Vodič by mal byť informovaný o konečnom rozhodnutí do siedmich pracovných dní.
Tento návrh bol prijatý 372 hlasmi za, pričom 220 europoslanci hlasovali proti a 43 sa hlasovania zdržali. Parlament tak ukončil prvé čítanie a keďže Európska rada ešte neprijala svoju pozíciu, až nový parlament, ktorý bude zvolený v júni 2024, bude pokračovať v práci na tomto zákone.