Testovacie centrum pre bezpečnosť dopravy univerzity v Nebraske sa pokúsilo odpovedať na otázku, čo sa deje v situácii, keď do bežných zvodidiel narazí ťažký elektromobil. Tieto zádržné systémy boli totiž navrhované ešte v časoch, keď sa na cestách elektromobily nepohybovali, alebo ich bolo veľmi málo. V čom je problém? Elektrické autá sú ťažšie než tie so spaľovacími motormi. Môžu za to ich batérie. A neustále ich pribúda. Zvlášť ťažká je nová generácia elektrických pikapov, ako GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning alebo Rivian R1T.
Čítajte viac Euro NCAP: Čínske modely zažiarili v crashtestoch. Konkurencia sa musí mať na pozorePráve posledne menovaný model si experti vybrali pre svoj test. Rivian R1T s hmotnosťou 3 242 kg nasmerovali rýchlosťou 96 km/h (60 míľ/h) do štandardných cestných zvodidiel. Tie sú vyrobené z vlnitého plechu s hrúbkou 2,6 milimetra a uchytené na stĺpikoch zapustených do zeme v hĺbke 15 cm. Výška zvodidiel je približne 78 cm. Čo sa stalo? Mohutný elektrický pikap zvodidlá roztrhol, ako keby boli z papiera, a prakticky ho táto prekážka ani veľmi nespomalila. Zastavili ho až bezpečnostné betónové bloky.
Pozrite si náraz elektrického Rivianu R1T do zvodidiel
Je zrejmé, že zvodidlá budú musieť byť v budúcnosti prepracované, pretože v USA už dnes končí 100 000 áut mimo cesty, čo má za následok tisíce fatálnych nehôd. „Je naliehavé riešiť tento problém,“ povedal Cody Stolle, zástupca riaditeľa Stredozápadného cestného bezpečnostného centra. „S rastúcim percentom elektromobilov na cestách sa bude zvyšovať aj podiel nehôd, pri ktorých dôjde k vybočeniu z cesty. Je dôležité vykonať tieto testy, aby sme pochopili potenciálne riziká a bariérové systémy prispôsobili meniacemu sa zloženiu vozového parku.“