Toyota je presvedčená, že spaľovacie motory ešte nepatria na smetisko dejín. Jej šéf Akio Toyoda dokonca v januári ohlásil veľký program vývoja pokrokových spaľovacích motorov. Japonci tak idú úplne proti prúdu v čase, keď väčšina automobiliek investuje už len do elektromobilov. Snažia sa o objavovanie nových pohľadov na staré technológie. Toyoda tvrdí, že vnútorné spaľovanie má stále potenciál pomôcť vyhrať vojnu proti uhlíkovým emisiám a zároveň zachrániť pracovné miesta, ale aj vôňu, zvuk a pocit, po ktorých fanúšikovia áut túžia. Testuje spaľovanie vodíka, syntetických palív či dokonca čpavku, pretože problémom nie je samotný spaľovací motor, ale fosílne palivo, ktoré spaľuje.
A teraz Toyota predstavuje technológiu ktorá by mohla urobiť spaľovací motor nielen uhlíkovo neutrálnym, ale dokonca s negatívnou uhlíkovou bilanciou. Riešením má byť filter zachytávajúci CO2 z atmosféry. Testy prebiehajú na športovej Toyote Corolla GR s „nadupaným“ trojvalcovým motorom spaľujúcim vodík. V motorovom priestore však pribudli pred sacím potrubím dva kruhové filtre vyrobené z keramického katalyzátora, ktorý je potiahnutý absorbentom CO2 vyvinutým motocyklovým gigantom Kawasaki Heavy Industries. Len čo filtre zachytia CO2, tento s využitím tepla motora uvoľnia z filtrov do kvapaliny, kde sa absorbuje a viaže sa na roztok alkylamínu, ktorý je možné zlikvidovať.
Jeden filter je namontovaný na vstupe do čističa vzduchu, ktorý každú sekundu nasaje 60 litrov vonkajšieho vzduchu. Druhý filter je umiestnený v prednej časti motorového priestoru, pozdĺž cesty, ktorou cirkuluje olej. Teplo motora uvoľňuje uhlík. Táto technológia môže byť použitá na akomkoľvek spaľovacom motore. Prototyp auta už niekoľkokrát pretekal na okruhu Fuji Speedway, ktorý je vo vlastníctve Toyoty, pričom automobilka tvrdí, že jeho filtračný systém zachytí približne gram CO2 každé kolo na trati dlhej 4,56 km. Počas dvadsiatich kôl tak systém po prejdení 91,2 km absorboval z atmosféry 20 gramov CO2.
Čítajte viac Škandál Daihatsu: Toyota z dcérskej spoločnosti vyhodila kompletné vedenieA tu je prvý kameň úrazu. Spaľovacie motory totiž produkujú na kilometer najmenej 95 gramov CO2 a vysokovýkonné modely aj 400 gramov. Systém je teda zatiaľ málo účinný. Druhým háčikom je, že filtre nie sú bezúdržbové. Vymieňať ich museli počas pretekov pri každom zastavení v boxe. Toyota je však presvedčená, že časom by mohli CO2 filtre vylepšiť uhlíkovú bilanciu motorov a v procese spaľovania vypúšťať menej CO2, ako ho zachytia z atmosféry. Zatiaľ by sa mohli uplatniť aspoň v nákladných a úžitkových vozidlách alebo v pozemných strojoch. V každom prípade ukazuje tento nápad snahu Toyoty, najväčšej automobilky sveta, o čistejšie spaľovanie na ceste k uhlíkovej neutralite.
„Stále potrebujú nejaký motor ako most k čistým elektromobilom,“ povedal Koji Endo, senior analytik automobilov v SBI Securities Co. v Tokiu. „Mali by pokračovať vo vývoji zvýšenia účinnosti vnútorného spaľovania, aby mohli z hľadiska životného cyklu auta dosiahnuť uhlíkovú stopu porovnateľnú s elektromobilmi,“ dodal. Väčšie filtre by zachytili viac uhlíka, no zároveň by boli drahšie a zabrali aj viac miesta. Zautomatizovaná by musela byť aj ich výmena. Toyota je však presvedčená, že filtre majú potenciál. „Množstvo získaného oxidu uhličitého je zatiaľ malé,“ pripustil Naoaki Ito, generálny manažér projektu vývoja vozidiel GR. Ale každý nový nápad sa začína v malom, poznamenal.