V uplynulom roku sa v Európe zaregistrovali vyše tri milióny elektrických áut, čím myslíme elektromobily a plug-in hybridy. V medziročnom porovnaní je to 16-percentný nárast, pričom celkový trh s novými autami rástol len o niečo pomalšie – 14-percentným tempom. Podiel elektrických áut na trhu predstavoval 24 percent (v porovnaní s 23 % v roku 2022, 19 % v roku 2021 a 11 % v roku 2020). Ak tieto čísla rozmeníme na drobné, tak v roku 2023 sa v Európe zaregistrovalo približne 1,84 milióna čistých elektromobilov a 1,17 milióna plug-in hybridov. Tieto a aj nižšie uvedené dáta čerpáme zo štatistík serveru Ev-volumes.com.
Tieto čísla by boli podstatne vyššie, „pokazil“ ich však december, ktorý bol z hľadiska predaja elektromobilov a plug-in hybridov v Európe priam katastrofálny. Dôvody netreba komplikovane hľadať – sú nimi zrušené dotácie na tieto autá v Nemecku a o niečo skôr obmedzené aj vo Francúzsku, čo sú dva najvýznamnejšie trhy z európskej „silnej štvorky“. To zapríčinilo, že v medziročnom porovnaní klesol v decembri predaj elektromobilov v Európe o 25 percent a plug-in hybridov dokonca o 36 percent.
Ak sa pozrieme na decembrový predaj elektrických áut, alarmujúce je, že najlepší európsky model bol v Európe až štvrtý. Stala sa ním Škoda Enyaq s 8 377 registráciami. Na prvých dvoch miestach skončili Tesly – Model Y (24 401 ks) a Model 3 (13 152 ks). Tretie miesto patrilo čínskemu MG4 s vyše 9-tisíc registráciami.
Čítajte viac JD. Power: Veľká časť majiteľov elektromobilov nevylučuje návrat k ‘spaľovákom‘Pokiaľ ide o ročné predaje, svoju suverenitu jednoznačne dokazuje Tesla, ktorá v Európe obsadila prvé dve priečky. Až s veľkým odstupom za nimi skončili Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq. O tom, že dobrý decembrový výsledok čínskeho MG4 nebol náhodný, svedčia aj celoročné predaje na úrovni vyše 70-tisíc kusov, ktoré tento model v celoročnom porovnaní vyniesli na šiestu priečku.