Americký prezident: Čínske autá môžu byť hrozbou pre národnú bezpečnosť

Američania sa najprv báli lacných čínskych áut, teraz im prekážajú v nich použité technológie.

18.03.2024 14:00
vehicle-to-vechicale-wifi
debata (5)

To, že čínske technológie ležia Američanom v žalúdku sa vie už dlho a svoje by o tom mohli rozprávať čínski výrobcovia smartfónov a zariadení pre mobilné siete najnovších generácií. Problémom je, že tieto technológie umožňujú Číňanom zbierať a zhromažďovať citlivé dáta, ktoré možno ďalej zneužiť. Aktuálne úplne rovnakému podozreniu čelia čínske autá. A vyslovil ho rovno americký prezident Joe Biden.

Nedivili by sme sa, keby Američania mali problém s čínskymi autami kvôli cene, ktorej domáci americkí výrobcovia nie sú schopní konkurovať. Koniec-koncov – len pred pár dňami sme písali, že pred dovozom lacných čínskych áut a náhradných dielov do USA cez Mexiko dôrazne varoval jeden z najväčších amerických priemyselných zväzov, Aliancia pre americkú výrobu. Prekáža jej, že čínske spoločnosti si v Mexiku vo veľkom zakladajú pobočky a potom do USA vozia automobily a automobilové diely vyrábané v Mexiku vďaka severoamerickej dohode o voľnom obchode.

byd ship Čítajte viac Čínsky útok na Európu začal. Tisíce elektroáut značky BYD dorazili do Nemecka

Americkému prezidentovi však teraz prekáža niečo iné – technológia prepojených áut, označovaná aj skratkou V2V (vehicle-to-vehicle), respektíve V2I (vehicle-to-infrastructure). Vďaka nim si autá dokážu online medzi sebou vymieňať informácie, respektíve si ich vymieňajú s cestnou infraštruktúrou. V praxi to môže vyzerať napríklad tak, že ak vpredu idúce auto prudko zabrzdí, prípadne sa dostane do kolízie, vyšle v reálnom čase túto informáciu za ním idúcim autám, ktoré dokážu včas znížiť svoju rýchlosť tak, aby sa nedostali do kolízie. Prípadne ak auto „zistí“ že je na ceste poľadovica a má problémy s trakciou, vyšle túto informáciu ostatným autám, ktoré sa jej prispôsobia. Taktiež takto dokážu autá za sebou harmonizovať svoje rýchlosti tak, aby prešli svetelnou križovatkou s čo najmenším zdržaním.

BYD Atto 3 - EU 2023 Čítajte viac Čínsky BYD v rakúskom tendri zvalcoval európskych konkurentov. Nemali šancu

Biden sa obáva, že autá s vyššie uvedenými technológiami si nemusia vymieňať dáta len medzi sebou, prípadne s cestnou infraštruktúrou, ale že tieto dáta sa môžu dostať do nesprávnych rúk a Číňania ich môžu zneužiť na sledovanie Američanov. Biely dom dokonca v oficiálnej správe k začiatku vyšetrovania fungovania čínskych technológií pre prepojené autá uviedol, že tieto autá „otvárajú nové cesty pre špionáž a sabotáže“. Experti sa však domnievajú, že vzhľadom na to, že čínskych áut jazdí po amerických cestách len veľmi málo a technológiou V2V je ich vybavených ešte menej, ide skôr o Bidenovo predvolebné „napínanie svalov“, pretože jeho oponenti ho častokrát kritizujú za málo razantný postup a mnohé ústupky voči Číne a jej ekonomickým a politickým záujmom.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #čínske autá #prezident Joe Biden #dovoz čínskych áut
Články podľa značiek