Na to, že boli (a doteraz sú) démonizované čínske technológie, súvisiace s mobilnými sieťami a smartfónmi, sme si už zvykli. Najnovšie sú však hrozbou čínske autá. A nejde len o ceny, americký prezident Joe Biden nedávno označil ako hrozbu „otvárajúcu nové možnosti pre špionáž a sabotáže“ čínske prepojené autá, schopné komunikovať medzi sebou navzájom, prípadne s cestnou infraštruktúrou. Vraj dáta, ktoré si vymieňajú, môžu Číňania zneužiť na sledovanie Američanov.
V Európe sme konzervatívnejší. Veľké koncerny na čele so Stellantisom a Volkswagenom vyjadrujú len čoraz väčšie obavy z dovozu lacných čínskych áut, ktorým cenovo nie sú schopní konkurovať. Ukázal to napríklad nedávny rakúsky štátny tender na elektrické autá, v ktorom čínsky BYD doslova zmietol svojich európskych konkurentov zo stola. Viac sme o ňom písali v tomto článku:
Čítajte viac Čínsky BYD v rakúskom tendri zvalcoval európskych konkurentov. Nemali šancuEurópa preto hľadá spôsob, ako legálnym spôsobom obmedziť dovoz lacných čínskych (nielen) elektrických áut. Jednou z najľahších ciest je zaťažiť ich dodatočným clom. Za čo však zdaniť „čisté“ bezemisné elektromobily tak, aby to vyzeralo legálne a nie ako nekalé praktiky obmedzujúce voľný trh? Jedným z riešením je sledovanie emisií elektromobilu počas celého ich životného cyklu, vrátane výroby. V tomto smere čínske automobilky, zásobované predovšetkým uhoľnými elektrárňami s minimálnym využitím obnoviteľných zdrojov ťahajú jednoznačne za kratší koniec, takže clo by mohlo mať odôvodnenie vo vzniku veľkého množstva emisií pri ich výrobnom procese.
Druhou možnosťou je tzv. antisubvenčné vyšetrovanie dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny. Cieľom je zistiť, či nízke ceny čínskych elektromobilov nie sú založené na nezákonných štátnych dotáciách. Ak áno, Európska únia (EÚ) na ne uvalí clá, aby ochránila európskych výrobcov pred „záplavou“ dovozu lacnejších čínskych elektrických vozidiel z ázijskej krajiny.
Vyzerá to tak, že schodným bude druhý prístup. Európska komisia totiž práve začala colnú registráciu dovozu čínskych elektrických vozidiel. To znamená, že tento dovoz môžu zasiahnuť clá, ak vyšetrovanie Európskej únie (EÚ) neskôr dospeje k záveru, že čínski výrobcovia dostávajú nespravodlivé dotácie. Vyšetrovanie by sa malo skončiť v novembri, ale EÚ by mohla uložiť dočasné clá už v júli, respektíve zaviesť ich retroaktívne.
V nedávno zverejnenom dokumente sa uvádza, že Komisia má dostatok dôkazov, ktoré poukazujú na to, že čínske elektromobily sú dotované a dovoz sa od formálneho začatia vyšetrovania v októbri medziročne zvýšil o 14 percent. Výrobcovia z EÚ by mohli utrpieť škodu, ktorú by bolo ťažké napraviť, ak by čínsky dovoz pokračoval týmto zrýchleným tempom pred ukončením vyšetrovania.
Čítajte viac Čínsky útok na Európu začal. Tisíce elektroáut značky BYD dorazili do NemeckaČínska obchodná komora pri EÚ uviedla, že je týmto krokom sklamaná. Nárast dovozu podľa nej neodráža nič iné, než rastúci európsky dopyt po elektrických vozidlách. Niektoré čínske automobilky, napríklad BYD, sa chcú tomuto dodatočnému clu vyhnúť tak, že autá pre Európu budú vyrábať v Európe. BYD už teraz buduje svoju fabriku v Maďarsku a uvažuje o druhej. K horúcim kandidátom na ňu patrí Taliansko, ktoré čínsku automobilku dokonca s ponukou proaktívne oslovilo.