Toto je 9 dôvodov, prečo najčastejšie ‘vyletíme‘ z STK. Pozor na ne

Najčastejšie vozidlá v uplynulom roku neprešli cez STK kvôli brzdám a svetlám. Prekvapivo stúpol aj počet porúch airbagov. Dôvod vás možno prekvapí.

12.03.2024 06:00
SR Košice Doprava STK KEX Foto:
K najčastejším závadám zisteným pri STK patrili problémy so svetlometmi, ich nastavením a správnym fungovaním.
debata (8)

V roku 2023 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly (STK) v Slovenskej republike vykonaných celkovo 1 587 106 tec­hnických kontrol vozidiel, z toho bolo 1 364 571 tec­hnických kontrol pravidelných. Uvádza sa to v správe Technické kontroly a STK v Slovenskej republike v roku 2023, ktorú publikovala spoločnosť Spoločnosť Testek, ktorá sa, okrem iného zaoberá aj kontrolou staníc technickej kontroly.

Pozrime sa bližšie na pravidelné technické kontroly. V rámci nich bolo v 1 183 353 p­rípadoch, čiže pri 86,72 percenta vozidiel, hodnotenie spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách­.V 162 911 prí­padoch (11,94 %) boli vozidlá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a v 18 307 prípadoch (1,34 %) kvôli zistenej nebezpečnej chybe alebo kvôli iným z predpisov vyplývajúcim dôvodom ako nespôsobilé na premávku. To je spolu vyše 181-tisíc áut, ktoré na prvýkrát technickou kontrolou neprešli.

zväčšiť Toto sú najčastejšie chyby, kvôli ktorým autá... Foto: TESTEK
chyby Toto sú najčastejšie chyby, kvôli ktorým autá neprechádzali cez STK.

A v čom kontrolované autá najčastejšie zlyhávali? Tak ako po minulé roky, aj v roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdách a na svetlách (vrátane elektrických zariadení).

Tretie miesto si udržala skupina kontrolných položiek týkajúca sa podvozku, avšak na ďalších miestach už prišlo oproti predchádzajúcemu roku ku zmenám. Na štvrté miesto sa posunula skupina ostatné vybavenie a predstihla tak nápravy vozidiel.

Dôvodom je naozaj zaujímavý – je ním výrazný nárast počtu zistených a zapísaných chýb airbagov. Ale nie je to dôvod na paniku, neznamená to, že by vozidlám začali vo veľkej miere zlyhávať airbagy. V skutočnosti ide o tom, že od 1. marca uplynulého roku musia technici povinne dokumentovať stav indikátorov na palubnej doske snímkou prenášanou do informačného systému. Opäť sa tak ukázalo, že bez dozoru využívajúceho možnosti informačných technológií majú technici technickej kontroly často sklon k určitej „benevolencii“ pri kontrolovaní vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #STK #stanice technickej kontroly #Testek
Články podľa značiek