Vo veku 85 rokov zomrel génius dizajnu Marcello Gandini. Skonal v Rivoli v provincii Turín. Hoci sa jeho práce často skrývali pod hlavičkou dizajnérskeho štúdia Bertone, bol to práve on, ktorý nakreslil tie najkrajšie autá planéty. A nielen to, ovplyvnil celý automobilový svet. Gandini sa narodil 26. augusta 1938 v Turíne a už od detstva bol automobilovým nadšencom. Syn dirigenta orchestra začal po skončení klasickej strednej školy experimentovať v oblasti interiérového dizajnu ako samostatný štylista. Vo veku 25 rokov sa pokúsil zamestnať v karosárni Bertone, ale Giorgetto Giugiaro, vtedajší šéfdizajnér, bol proti jeho prijatiu.
Čítajte viac Marcello Gandini: ‘Pápež dizajnu‘ protestuje proti novému Lamborghini CountachGandini sa zamestnal v karosárni Marazzi, kde zostal dva roky. Jeho ďalšia príležitosť prišla, keď Giugiaro z firmy odišiel, aby si založil vlastnú spoločnosť Italdesign. Bertone Gandiniho prijal a tak v roku 1965 odštartovala jeho hviezda kariéra. Vytvoril štylistické štúdio Stile Bertone, pracoval ako jeho generálny riaditeľ a zároveň navrhoval koncepčné autá, riadil konštrukciu prototypov pre mnohých výrobcov automobilov, ktorí si najali Bertoneho, práve kvôli Gandinimu. V rozhovore s Robertom Cumberfordom, redaktorom magazínu Automobile, v roku 2009 Gandini povedal, že „jeho dizajnérska práca nie je zameraná len na vzhľad, ale na celú architektúru vozidla, konštrukciu aj mechaniku.
U Bertoneho ostal celých štrnásť rokov. Preslávil sa najmä návrhmi športových áut, počnúc prelomovým Lamborghini Miura z polovice 60. rokov minulého storočia, ktoré je často považované za jedno z najkrajších športových áut všetkých čias. Po Miure nasledoval vysoko futuristický koncept Marzal, výnimočne nízke štvormiestne „lambo“ Espada a vskutku veľkolepé Lamborghini Countach zo začiatku 70. rokov. Gandiniho si všimol aj sám veľký Enzo Ferrari. V čase keď Gandini navrhol 2+2 miestne Lamborghini Uraco, opäť s motorom vzadu, požiadal ho, aby vytvoril dizajn menšieho modelu Ferrari Dino. Toto 8-valcové kupé ostalo jediným modelom Ferrari z dielne Bertoneho. Pre Lanciu zas stvoril kultový Stratos. To je jedna ikona za druhou.
Gandini však navrhol aj množstvo masovo vyrábaných áut. Napríklad prvú generáciu BMW radu 5, Citroën BX, prvú generáciu VW Polo a pôvabný Renault 5 druhej generácie, kde zachoval pôvodný štýl, ale posunul ho na novú úroveň. V roku 1980 odišiel od Bertoneho, ostal na voľnej nohe a vytvoril také ikony ako Maserati Shamal, druhú generáciu Ghibli, štvrté Quattroporte a Cizetu V16R – superauto zrodené z popola projektu Lamborghini Diablo, ktoré vrcholový manažment Chrysleru vlastniaceho Lamborghini odmietol. Stál tiež za novým modelom Lamborghini Diablo a dokonca reinkarnovaným Bugatti EB 110. Je len málo známe, že Gandini navrhol aj ťahač Renault Magnum, ktorý predstavoval svojou kabínou umiestnenou na pneumatických vankúšoch skutočnú revolúciu.
Aj v pokročilom veku sa Gandini venoval priemyselnému a interiérovému dizajnu. Vo svojich 85 rokoch ešte plánoval návrh tréningovej platformy pre mladých dizajnérov v automobilovom múzeu v Dauhe v Katare. Počuli sme ňom aj v roku 2021, keď sa ostro ohradil proti plánom Lamborghini, ktoré sa pod krídlami koncernu VW rozhodlo pri 50. výročí predstavenia konceptu Countach, že na základoch modelu Sián opäť vzkriesi túto legendu. A aj sa mu to podarilo. Novodobý Countach LP 800–4 mal premiéru v auguste 2021. Ale Gandinimu sa to veru nepáčilo.
Čítajte viac Miura: 'Pramatka superšportov' oslavuje 50. Otriasla egom Ferrari„Svoju identitu dizajnéra, zvlášť pri práci na superšportoch Lamborghini, som postavil na jedinečnom koncepte. Aby každý nový model, na ktorom som sa podieľal, bol inováciou, zlomom a niečím úplne iným ako predchádzajúce vozidlo,“ vysvetlil Gandini. Podľa neho opakovanie vzoru z minulosti vraj neguje základy jeho dizajnérskej DNA. Od projektu sa rázne dištancoval. „Marcello Gandini by rád znovu zdôraznil, že v tomto projekte nemal žiadnu úlohu, a ako autor a tvorca pôvodného návrhu z roku 1971 by rád objasnil, že táto interpretácia neodráža jeho ducha ani víziu,“ píše sa v jeho vyhlásení.
Autá, ktoré Gandini navrhol
Značka/Model | Rok výroby |
---|---|
Alfa Romeo Montreal | 1970 |
Alfa Romeo 33 Carabo | 1968 |
Alfa Romeo Navajo | 1995 |
Audi 50 | 1974 |
Autobianchi A112 | 1969 |
Bertone Pirana | 1967 |
Bugatti EB 110 | Prototypy |
BMW radu 5 (E12) | 1972 |
Citroën BX | 1982 |
Citroën GS Camargue | 1972 |
Cizeta-Moroder V16T | 1991 |
De Tomaso Pantera SI | 1991 |
Dino/Ferrari 308 GT4 | 1973 |
Fiat Dino Coupé | finálny dizajn |
Lamborghini Countach | 1974 |
Lamborghini Espada | 1968 |
Lamborghini Miura | 1966 |
Lamborghini Urraco | 1973 |
Lamborghini Marzal | 1967 |
Lancia Stratos Zero | 1970 |
Lancia Stratos | 1972 |
Maserati Khamsin | 1974 |
Maserati Ghibli II | 1992 |
Maserati Quattroporte II | 1974–1978, IV 1994–2001 |
Maserati Shamal | 1989 |
Renault 5 Turbo | 1980 |
Renault Magnum | 1990 |
Volkswagen Polo Mk1 | 1975 |
Volvo Tundra | 2005 |