Autá pre telesne hendikepovaných majú rôzne príbehy. Možno si ešte spomeniete na slávny Velorex, koženkovú trojkolku, ktorá sa dala zaobstarať výlučne na poukazy Zväzu invalidov. Ak sa kultúra národa meria podľa toho, ako sa vie postarať o tých najslabších, Velorex bol smutnou, ale výstižnou metaforou socializmu. A potom tu boli autá, ktoré sa stali medzi telesne hendikepovanými veľmi populárne, hoci pri ich vývoji o tom nik ani netušil. Spomeňme Peugeot 1007, vyrábaný v rokoch 2004 až 2009. Malo to byť pôvodne štýlové auto do mesta, ale jeho kompaktné rozmery, dizajn od Pininfarinu, robotizovaná prevodovka, a najmä dvojica posuvných dverí pritiahli ľudí s pohybovým hendikepom ako magnet. Väčšina vozidiel pre nich však vždy vznikala úpravou už tých existujúcich. Takže vždy tu bol nejaký kompromis.
Slávny britský dizajnér Ian Callum, ktorý stál roky za tvarmi Jaguaru, sa však rozhodol vytvoriť úplne nový koncept, navrhnutý od základu na toto použitie. A prečo by nemohol byť aj krásny? Takto vznikla štúdia Callum eVita – pôvabné elektrické MPV. Práve elektrická platforma umožnila vytvoriť priestranný interiér pri kompaktných vonkajších rozmeroch. Základnú architektúru poskytol koncern Stellantis, presnejšie platformu STLA Medium, ale batérie boli umiestnené pod predné sedadlá, aby nezvyšovali podlahu vzadu. Callum eVita má na dĺžku 4 520, na šírku 1 908 a na výšku až 1 800 mm. Kabína ponúka veľkorysý priestor. Ale čo je podstatné, zadné vertikálne delené veko dokáže vytvoriť dokonalú rampu pre prístup do interiéru.
Okrem osoby na vozíku sa do kabíny zmestí ďalší cestujúci na pravom sedadle v druhom rade. Ak toto sedadlo nie je potrebné, jednoduchým sklopením sa stane praktickým stolíkom. Priečka oddeľujúca predné sedadlá od zadnej časti interiéru môže zas slúžiť na uchytenie rôznych praktických prvkov – držiakov na tablet či nápojov. Je tu tiež dotyková obrazovka infotaimentu. Systém líšt umožňuje ich pohyb v priečnom smere. Okrem toho je tu stále dostatok miesta na batožinu. Tá je umiestnená po bokoch, aby nebránila pohybu vozíka. Trojzónová klimatizácia dokáže nastavovať teplotu samostatne pre priestor s vozíkom. Množstvo nápadov vychádza priamo zo spätnej väzby vozičkárov, ktoré Callum získal.
„Najskôr sme urobili niekoľko štúdií a rozhovorov s rôznymi ľuďmi, ktorí takéto vozidlá používajú. Zistili sme, že si sťažujú na stiesnené pomery a zlý výhľad. Zmenili sme to.“ povedal Callum. Okrem miesta je zaujímavé, že cestujúci vzadu sedí v rovnakej výške ako prední pasažieri. Do kabíny sa dá dostať aj veľkým posuvným párom bočných dverí, ovládaným elektricky. Zatiaľ je síce eVita len konceptom, ale nie je vylúčené, že nápaditého projektu sa chytí niektorí z výrobcov. A dizajnom je taká vydarená, že nakoniec by mohla osloviť aj tých, ktorí rozhodne nehľadajú auto kvôli hendikepu. Jednoducho, na malom priestore ponúka extrémne priestrannú kabínu, variabilitu a množstvo inovatívnych nápadov. Takže by to mohlo byť presne opačne ako pri Peugeote 1007.