
Citroën sa včera pochválil konceptom Basalt Vision. Na prvý pohľad ide o kompaktné SUV-kupé. Jeho základom je platforma Smart Car, ktorú využíva nový elektrický Citroën ë-C3, ktorý by sa mal cenou dostať hlboko pod 25 000 a vo verzii s menším akumulátorom dokonca pod 20 000 eur. Lenže nie je tajomstvom, že nová architektúra je pripravená aj pre zástavbu spaľovacích motorov. To preto, že 20– či 25-tisíc eur je za malé SUV stále priveľa, najmä v regiónoch s nižšou kúpnou silou. Takými sú aj India alebo Južná Amerika, kde plánuje francúzska automobilka rozsiahlu expanziu. V rámci programu C-Cubed predstavil alebo predstaví tri novinky – hatchback C3, kompaktné SUV C3 Aircross a do tretice štýlové SUV-kupé Basalt.
Jeho jedinečnú pozíciu v ponuke naznačuje už samotný názov Basalt, čo je v príkrom rozpore so súčasnou alfanumerickou nomenklatúrou značky. Hoci sa novinka predstavuje vo forme konceptu Citroën Basalt Vision, v skutočnosti nemá ďaleko od sériového modelu. Priznáva to aj sama automobilka. „Basalt je verným odrazom modelu, ktorý bude zákazníkom ponúknutý už v druhej polovici roka 2024,“ píše Citroën v tlačovej správe. Basalt zaujme kompaktnými rozmermi malého SUV, čomu zodpovedá aj väčšia svetlá výška v kombinácii so športovou siluetou a k tomu komfortom sedanu. Aspoň tak ho charakterizuje Citroën. Očakávame, že Basalt staví výlučne na spaľovacie motory. Pravdepodobne tie, ktoré používajú C3 a C3 Aircross mimo Európy.


V Južnej Amerike je Citroën C3 dostupný s 3-valcom 1.0 FireFly od Fiatu a tiež s koncernovým 3-valcom 1,2 PureTech v atmosférickej a preplňovanej verzii. Vrcholovou verziou je 4-valec 1,6 THP s kontinuálnou prevodovkou CVT. V Indii sa predáva aj ako elektromobil s výkonom 42 kW a malou batériou s kapacitou len 29,2 kWh. O osude Basaltu v Európe Citroën nič nenaznačil. Hoci ho s trnavským Citroënom ë-C3 spája spoločná platforma, je len málo pravdepodobné, že by dostal šancu na starom kontinente. Schádzať bude totiž z montážnych liniek v Indii a v Južnej Amerike, pričom Citroën zdôrazňuje vysokú mieru lokalizácie výroby. Navyše by musela automobilka Basalt upraviť tak, aby spĺňal vyššie emisné a bezpečnostné normy vyžadované v Európe.
