Hoci výstavnú premiéru absolvoval až v roku 2002, teda presne pred desiatimi rokmi, prípravy na jeho výrobu prebiehali už od roku 1997. Koncern Volkswagen vybudoval v Bratislave investíciou približne 30 miliárd vtedajších korún novú montážnu halu s rozlohou 21 futbalových ihrísk. Pribudla aj unikátna lanovka na prevoz Touaregu z výroby na testovací polygón.
Prvý kus zišiel z výrobných liniek presne 30. júna 2002. Kooperácia s Porsche znamenala, že spolu s ním sa na linkách objavil aj sesterský model – luxusné Porsche Cayenne. Koncovú montáž však z imidžových dôvodov robilo a dodnes robí Porsche v nemeckom závode v Lipsku.
Z Touaregu, ktorý bol dovtedy najkomplexnejším a najzložitejším Volkswagenom histórie, sa stal skutočný predajný trhák. Prišiel s so skutočnými novinkami – pneumatickým podvozkom, redukčnou prevodovkou či megalomanským 10-valcovým dieselom V10 TDI s výkonom 230 kW. Vtedy išlo o vôbec najsilnejší sériovo vyrábaný naftový motor v osobnom automobile.
Už v máji v roku 2004, teda necelé dva doky od spustenia produkcie, zišiel z montážnych pásov 100-tisíci exemplár. Rok nato sa na bratislavské linky dostalo aj prémiové Audi Q7, tretí člen rodiny, využívajúci prevažne spoločnú techniku. A o ďalší rok (2006) mal Volkswagen na konte 250 000 vyrobených Touaregov.
Prvé SUV Volkswagenu sa zviditeľnilo viacerými rekordmi. V roku 2005 sa stal Touareg s prívlastkom Stanley prvým automobilom sveta, ktorý dokázal s autopilotom na palube prejsť v rámci pretekov cez americkú púšť Mojave 212 km bez zásahu vodiča. Nasledoval výškový rekord. Na čilskej strane Ánd sa vyšplhal do nadmorskej výšky 6081 metrov. Ešte nikdy predtým a ani potom sa nepodarilo žiadnemu autu zdolať také prevýšenie. Rok nato utiahol upravený Touareg 155-tonový Boeing 747–200.
To už bola na svete modernizovaná verzia a bratislavský závod sa začal pripravovať na nástup druhej generácie. Jej výrobu spustil Volkswagen v apríli 2010 a spolu s ňou aj výrobu hybridnej verzie Touareg Hybrid. Bratislavský závod sa tak stal prvým závodom koncernu VW schopným produkovať hybridné vozidlá. Ešte koncom roka zišiel z liniek polmiliónty exemplár.
Popularitu Touregu zvýšili nielen tri prvenstvá v najťažšej vytrvalostnej rely Paríž-Dakar (2010, 2011, 2012), ale aj ďalšie rekordy. V roku 2011 prekonal legendárnu cestu Panamericana vedúcu z južného cípu juhoamerického kontinentu až po Aljašku. Trvalo mu to 11 dní a 17 hodín, čím Touareg skrátil dovtedajší rekord o celé štyri dni. Trúfol si aj na expedíciu medzi najjužnejším a najsevernejším miliónovým mestom planéty z austrálskeho Melbourne do ruského Petrohradu. Zvládol ju za 17 dní a 18 hodín.
Šiesteho marca vyrobili v Bratislave 600-tisíci kus. Úspešnú púť Touaregu teda nezastavila ani ekonomická kríza. V súčasnosti expeduje automobilka Touareg do 148 krajín sveta v približne jednom milióne variácií. Okrem obrovských trhov, kde putuje Touareg v tisíckach, sa jeden jediný exemplár dostal aj na ostrov Maurícius v Indickom oceáne.
Touareg v čase |
---|
30. 6. 2002 – začiatok výroby |
20. 5. 2004 – 100 000. Touareg |
21. 4. 2006 – 250 000. Touareg |
1. 12. 2006 – začiatok výroby modernizovanej verzie |
18. 1. 2010 – začiatok výroby 2. generácie |
8. apríl 2010 – začiatok výroby hybridného Touaregu |
2. 12. 2010 – 500 000. Touareg |
6. 3. 2012 – 600 000. Touareg |