Utrechtu dochádza elektrina. V meste začnú odpájať verejné nabíjačky

Mnohým pripadá téma elektrickej infraštruktúry okrajová. Problém jedného z najzelenších miest sveta ukazuje, že celá elektromobilita na nej stojí aj padá.

15.02.2024 16:00
82715 fullimage sustainability utrecht  c... Foto:
V Utrechte chcú verejné nabíjačky odpojiť od site. Mestu totiž hrozí kvôli nedostatku energie kolaps.
debata (34)

Utrech patrí úplne oprávnene k najzelenším mestám sveta. Je to jedno z prvých európskych miest kde kvôli ekológii začali obmedzovať vjazd „špinavých“ áut do centra, už mnoho rokov tam praktizujú ekologickú architektúru postavenú na využití udržateľných materiálov a s minimálnym dopadom na klímu, všade, kde to bolo možné, nahradili plyn elektrinou, vo veľkom tam podporujú cyklistov (v meste je registrovaných dvakrát toľko bicyklov, ako obyvateľov) a budovanie cyklotrás, využívajú obnoviteľné zdroje energie a samozrejme vo veľkom podporujú elektromobilitu.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

Len v samotnom 370-tisícovom Utrechte je 1 737 nabíjacích miest, čo je približne toľko, ako bolo na konci roku 2023 na celom Slovensku. To všetko vyzerá ideálne, Utrecht však tvrdo narazil na jeden zásadný problém – nedostatočnú kapacitu elektrických sietí. „Elektrická sieť na toto skrátka nie je stavaná, ten nápor na odber je kvôli ekologickým opatreniam príliš veľký,“ hovorí David Peters, šéfmanažér prevádzkovateľa elektrickej siete, spoločnosti Stedin. „Momentálne by sme potrebovali dvojnásobnú kapacitu, pri zachovaní aktuálneho trendu potom trojnásobnú do desiatich rokov. Nič z toho ale nemáme, zmeny si vyžadujú veľa času a peňazí.“

A čo to znamená v praxi? Novostavby nie je možné pripojiť k rozvodným sieťam, v roku 2023 museli zoškrtať 90 percent z plánovaných rozvojových problémov v oblasti bytovej výstavby – práve kvôli nedostatku energie, po ktorej rastie dopyt spôsobom, ktorý súčasné rozvodné siete nedokážu saturovať. Z tohto dôvodu museli v meste pozastaviť aj výstavbu veľkého zdravotného komplexu – peniaze na jeho výstavbu sú, ale nie je vôbec isté, že by mal dostatok elektriny.

elektromobil, nabíjanie Čítajte viac IEP: Ak chceme na Slovensku elektrifikovať dopravu, treba posilniť rozvodné siete

Mestský poslanec Lot van Hooijdonk, ktorý je za elektrické siete zodpovedný, navrhuje preto reguláciu prevádzky dobíjacích staníc v priebehu roka. Existujúce verejne prístupné nabíjačky by mali byť úplne odpojené a domáce nabíjanie elektromobilov by malo byť vyhláškou zakázané v čase medzi 16:00 – 20:00, teda v špičke. A cez noc pôjde elektrina do nabíjačiek len na polovičný výkon.

Tieto opatrenia, vrátane nasadzovania množstva transformátorov, podľa odborníkov dokážu mestu poskytnúť viac času na oddialenie kolapsu, ale nie sú systémovým riešením. Tým je len drahé a časovo náročné budovanie rozvodných sietí novej generácie, ktoré budú schopné prenášať dostatok energie, ktorá navyše musí byť aj dostupná, čo v Utrechte prestáva platiť. Viac na túto tému nájdete v origánlnom holandskom texte na tomto odkaze.

Príklad tohto superekologického mesta ukazuje na komplexnosť problematiky prechodu na elektromobilitu, pričom nestačí len zvyšovať počet elektromobilov a nabíjacích miest, čím sa chvália mnohí politici. Posilňovanie rozvodných sietí, ktoré je finančne náročné a z pohľadu ich vlastného PR akoby „neviditeľné“, je nevyhnutným predpokladom na to, aby mohli elektrické autá skutočne nahradiť spaľovacie bez rizika, že mestá skolabujú. Odborníci na to upozorňujú už dlhšie, problémom je, že nikto zodpovedný ich nechce počúvať. Nikto totiž nechce, aby mu v súčasnom „zelenom“ svete prischla nálepka antiekológa len preto, že namiesto verejne deklarovaného nadšenia z elektromobility upozorňuje aj na problémy, ktoré zo sebou prináša.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Utrecht #elektromobilita #rozvodné siete #kolaps sietí
Články podľa značiek