IEP: Ak chceme na Slovensku elektrifikovať dopravu, treba posilniť rozvodné siete

Dodatočný dopyt po elektrine pri nabíjaní vozidiel bude predstavovať hlavne nápor na elektrizačnú sieť, najmä v podvečerných hodinách

24.07.2023 16:00
elektromobil, nabíjanie Foto:
Prechodom na elektromobilitu do roku 2035 sa postupne podľa analytikov zvýši spotreba elektriny na Slovensku o 1,3 terawatthodiny.
debata (5)

Prechod na bezemisné vozidlá prináša technologické a ekonomické výzvy. Tie hlavné sú dostupnosť infraštruktúry pre dopĺňanie palív, výroba, výdrž a recyklácia batérií, zvýšená spotreba elektriny a nutná transformácia elektrizačnej sústavy, finančná konkurencieschop­nosť a prispôsobenie výrobných procesov automobilových výrobcov na prechod na bezemisné vozidlá. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).

Medzi bezemisné palivá patria elektrina, vodík a e-palivá. Energeticky najefektívnejší druh pohonu je podľa IEP elektrický, technologickou výzvou je ich dojazd. „Elektromobil priamo premieňa elektrinu na pohyb, zatiaľ čo konvenčné autá musia spaľovaním paliva vytvárať teplo, a potom teplo premieňať na pohyb. Dojazd batériových elektrických vozidiel sa považuje za jednu z hlavných prekážok pri akceptácii elektromobility,“ uviedli analytici s tým, že kapacita batérií sa však v posledných rokoch zvýšila.

Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení - pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Video

Prechodom na elektromobilitu do roku 2035 sa postupne podľa analytikov zvýši spotreba elektriny na Slovensku o 1,3 terawat­thodiny, respektíve 4,2 percenta oproti roku 2021. IEP tvrdí, že v súvislosti s predpokladanou elektrifikáciou priemyslu a prechodom na elektromobilitu bude najmä po roku 2035 potrebné zvyšovať objem vyrobenej elektriny. „Do roku 2030 by mala elektrická energia z nízkoemisných zdrojov predstavovať 90 percent spotreby,“ podotkli analytici.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Veľký prehľad: Pozrite sa, ako dotujú elektromobily v zahraničí. Slovensko je outsiderom

„Elektrifikácia dopravy bude vyžadovať posilnenie a zlepšenie stability elektrizačnej sústavy. Dodatočný dopyt po elektrine pri nabíjaní vozidiel bude predstavovať hlavne nápor na elektrizačnú sieť, najmä v podvečerných hodinách,“ skonštatoval IEP.

Využitie vodíkového elektrického pohonu očakávajú odborníci najmä v nákladnej doprave na dlhé vzdialenosti. Problémom vozidiel na vodíkový elektrický pohon je najmä vysoká energetická náročnosť a s tým súvisiace vysoké náklady.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektrifikácia #nabíjanie elektromobilov #Inštitútu environmentálnej politiky
Články podľa značiek