Talianska vláda: Podiel v Stellantise nekúpime. To by nás museli poprosiť

Taliani sa ďalej dohadujú s koncernom Stellantis kvôli "protežovaniu Francúzov". Koncern teraz ponúkol, že výrobu nových lacných elektromobilov zaháji v Taliansku.

20.02.2024 12:00
jinhua
Stellantis chce ukončiť "dohadovanie sa" s Talianmi. Ponúkol im výrobu lacných elektromobilov od LeapMotor, kam vlani finančne vstúpil.
debata

Nedávno sme písali, že talianska vláda koncernu Stellantis vyčíta, že protežuje Francúzov. „Rozbuškou“ bolo v tomto prípade, že minulý rok v decembri po takmer 100 rokoch nebol najpredávanejšou značkou v Taliansku Fiat (vystriedal ho Volkswagen). Navyše v talianskych fabrikách koncernu Stellantis aktuálne klesá výroba a výrazne sa znížil aj dopyt po elektrickom Fiate 500.

Talianski politici, najmä minister priemyslu Adolfo Urso, Stellantisu vyčítajú, že preferuje z hľadiska marketingu francúzske modely pred talianskymi a že aj prostredníctvom rodiny Peugeot a prezidenta Emmanuela Macrona má francúzska vláda až príliš veľký vplyv na fungovanie Stellantisu. Urso preto vyhlásil, že Taliansko je otvorené nákupu podielu v Stellantise, aby sa vyrovnalo francúzskej vláde, ktorá drží približne 6-percentný balík akcií. Premiérka Giorgia Meloniová taktiež už viackrát obvinila Stellantis, že uprednostňuje záujmy Francúzska pred záujmami Talianska a zrod skupiny označila za „údajnú“ fúziu, ktorá „v skutočnosti maskovala prevzatie Francúzskom“.

Porovnali sme Škodu Scala a Fiat Tipo. Ktoré auto je lepšie?
Video

Talianom sa absolútne nepáči, že ich „národná značka“ ťahá v koncerne za kratší koniec a ponuka je výrazne obmedzovaná. Talianski politici by pritom privítali, ak by Stellantis umožnil Fiatu priviesť na trh nové dostupné modely so spaľovacími motormi, čo jeho šéf Carlos Tavares nepripúšťa. Ten namiesto toho talianskym politikom s jemu príznačnou priamosťou odkázal, že ak by štátnymi dotáciami viac podporili elektrifikované modely Stellantisu, tak problémy s ich predajom, vrátane elektrického Fiatu 500, by neboli a výroba v talianskych fabrikách Stellantisu by neklesala.

Na to minister Urso šéfovi koncernu Stellantis cez médiá odkázal, že „problém nie je vo (talianskej, pozn. red.) vláde, ale v skupine (Stellantis). Je to problém firmy, ktorá evidentne potrebuje preskúmať svoju marketingovú politiku a štruktúru vyrábaných modelov – a mala by to aj čo najskôr urobiť.“

Vyhlásenie o možnosti výraznejšieho vstupu talianskej vlády do Stellantisu vzbudila veľkú pozornosť, takže minister Urso musel svoje tvrdenia mierniť. A urobil tak veľmi zvláštnym spôsobom. Začiatkom tohto týždňa totiž vyhlásil, že talianska vláda neplánuje kúpiť podiel v automobilovej skupine Stellantis, mohla by tak však urobiť, ak by ju spoločnosť (Stellantis, pozn. red.) o to požiadala. „Dnes je zrejmé, že to nie je na programe dňa,“ povedal Urso. Ak by však spoločnosť povedala, že „bezpodmienečne“ potrebuje taliansky verejný podiel, potom by, samozrejme, prišla diskusia a konfrontácia, do­dal.

Renault-Nissan - aliancia Čítajte viac Spojí sa Stellantis s Renaultom? Vraj to chce francúzsky prezident

Tavares si však tiež uvedomuje, že naťahovanie sa s talianskou vládou by koniec-koncov ublížilo obom stranám a preto v týchto dňoch zverejnil informáciu, že Stellantis zvažuje výrobu až 150 000 nízko­nákladových elektrických vozidiel (EV) v Taliansku, vo svojom komplexe Mirafiori v Turíne, v rámci dohôd s čínskou automobilkou Leapmotor.

Koncern Stellantis totiž minulý rok kúpil podiel vo výške 21 % vo výrobcovi elektrických vozidiel Leapmotor za 1,48 miliardy eur. V rámci tejto dohody obe skupiny oznámili vytvorenie spoločného podniku, v ktorom má Stellantis kontrolný podiel 51 %. Okrem toho má európsky výrobca automobilov exkluzívne práva na výrobu produktov Leapmotor mimo Číny.

debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Carlos Tavares #Stallantis #Leapmotor
Články podľa značiek