Neuveriteľné: koncerny Stellantis, Volkswagen a Renault uvažujú o spojení

Podľa šéfa Renaultu Lucu de Mea je v hre aj vznik "automobilového Airbusu", ktorý by umožnil efektívne zdieľanie nákladov pri vývoji lacných elektromobilov.

21.02.2024 14:00
logo
V automobilovom svete sa črtá doteraz takmer nemysliteľné spojenectvo.
debata (5)

Ak by sme pred piatimi rokmi napísali, že najväčší európski konkurenti, ktorí si občas doslova „idú po krku“ uvažujú nielen o spolupráci, ale dokonca o spojení, asi by si mnohí poklopali prstom po čele. A predsa sa to deje. Núti ich k tomu zlá situácia v predaji elektromobilov. Ten klesá a európske automobilky zistili, že nedokážu cenovo konkurovať nielen lacnejším elektrickým autám z Číny, ale dokonca ani americkej Tesle, ktorá v Európe rozpútala tvrdú cenovú vojnu. Výsledkom je, že európske elektromobily sa predávajú len veľmi slabo.

Len nedávno sme písali o tom, že Stellantis by mohol spolupracovať s konkurenčným Renaultom, tieto úvahy však oba koncerny rezolútne odmietli. No vyzerá to tak, že spolupráca predsa len vznikne a tretím do partie bude nemecký Volkswagen. Veľké európske automobilky si museli priznať, že ak sa budú hrať na vlastnom piesočku, lacné elektrické autá nedokážu na trh dodať včas a konkurencia ich prevalcuje. Aktuálne na lacných elektromobiloch s cenou pod 25-tisíc eurami pracujú všetky tri koncerny samostatne. Informuje o tom agentúra Bloomberg.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia.

Navyše v roku 2025 vstúpia v Európskej únii do platnosti prísnejšie emisné pravidlá, čo znamená, že výrobcovia musia predávať viac áut na batérie, inak budú čeliť obrovským pokutám. V (málo pravdepodobnom) najhoršom scenári by Volkswagen mohol čeliť pokutám vo výške viac ako 2 miliardy eur, ak dostatočne nezníži emisie svojho vozového parku, tvrdí Bloomberg.

Akú formu bude spolupráca mať, nie je ešte jasné, zodpovední o tom v týchto mesiacoch len diskutujú. V hre je niekoľko možností – od spojenia zdrojov pre základný vývoj až po spoločné podniky, ktoré by zdieľali platformy a technológie pre rôzne modely viacerých značiek.

jinhua Čítajte viac Talianska vláda: Podiel v Stellantise nekúpime. To by nás museli poprosiť

Dôvodom hľadania spolupráce na takto širokej báze medzi tvrdými konkurentmi nie je len súčasná situácia, ale aj budúca, ktorá neveští nič dobré. Veľké krajiny a automobilové trhy, ako napríklad Nemecko alebo Francúzsko, totiž výrazne obmedzujú až rušia dotácie na elektromobily. Elektrické autá začali odmietať aj veľké globálne autopožičovne, ktoré ich mali objednané desiatky tisíc kvôli rastúcim nákladom na opravu a individuálni zákazníci sú frustrovaní z ich cien, ktoré neklesajú.

Navyše trhu neprospieva ani čoraz silnejšie spochybňovanie zákazu spaľovacích áut po roku 2035, ktoré navyše zrejme zosilnie po nadchádzajúcich voľbách do europarlamentu, kde pravdepodobne získajú oveľa silnejšiu pozíciu pravicové strany, ktoré sa s eko-agendou nestotožňujú tak bezvýhradne ako strany, ktoré sú v europarlamente dominantné v súčasnosti. Podobný vývoj môže nastať aj v USA po tohtoročných prezidentských voľbách v prípade, ak v nich zvíťazí Donald Trump.

Renault-Nissan - aliancia Čítajte viac Spojí sa Stellantis s Renaultom? Vraj to chce francúzsky prezident

Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo tvrdí, že situáciu by pomohla zachrániť aliancia podobná spojeniu, na základe ktorého vznikol Airbus, dominantný európsky výrobca lietadiel. Podľa Lucu de Mea by „ automobilový Airbus“ pomohol zdieľať obrovské náklady na výrobu lacných elektromobilov a zároveň by im umožnil ťažiť z väčšieho dosahu takejto spoločnosti na trh.

Navyše vďaka takémuto spojeniu by automobilky mohli oveľa efektívnejšie vyvíjať aj tlak na europolitikov, v rámci ktorého by chceli oddialiť koniec spaľovacích áut a vynútiť si aj prijatie regulačných opatrení, ktoré by obmedzili mimoeurópsku konkurenciu a zároveň dosiahnuť väčšiu koordináciu podpory rozvoja elektromobility na úrovni celej Európskej únie. Podľa dobre informovaných zdrojov zvnútra uvedených spoločností sa už takáto iniciatíva pripravuje, čaká sa však na to, ako dopadnú voľby do europarlamentu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Renault #Stellantis #lacné elektromobily #elektrombilita
Články podľa značiek