Technológia áut sa postupne dostáva aj do sveta jednej stopy. Spomeňme protiblokovací systém ABS či airbag. A teraz je na rade ďalšia vychytávka. Rakúsky výrobca endúr, ale aj extrémnej „motokáry“ KTM X-Bow si myslí, že nastal čas, poskytnúť jazdcom na motorkách výhody adaptívneho tempomatu a autonómnych bŕzd. Čosi, čo bežne poznáme z moderných áut, sa zatiaľ vo svete jednej stopy neobjavilo. Dané je to pravdepodobne tým, že zásahy do riadenia môžu byť pri motocykli v určitých situáciách nebezpečné. Ovplyvňujú totiž rovnováhu. Viete si predstaviť napríklad nečakané núdzové brzdenie v zákrute, o ktorom nerozhodne jazdec, ale elektronika?
KTM si ale myslí, že vie, ako na to a na svojom cestovnom endure 1290 Super Adventure už testuje oba prvky. KTM ho vybavilo dvoma snímačmi, pravdepodobne radarovým a ultrazvukovým. Jedným vpredu a jedným vzadu. Predný senzor monitoruje priestor pred motocyklom a slúži adaptívnemu tempomatu a autonómnym brzdám. Pokiaľ systém zaregistruje, že jazdec sa blíži k autu alebo motorke pred ním, tempomat zníži rýchlosť tak, aby zostala zachovaná bezpečná vzdialenosť. To isté platí aj pre autonómne brzdy, ktoré sú nezávislé od tempomatu. Pri nebezpečnom priblížení je vodič vyzvaný najprv k brzdeniu a ak nereaguje, zasiahne elektronika.
Zadný snímač dopĺňa autonómne systémy o monitorovanie slepých uhlov zrkadiel. Jazdec je potom varovným signálom upozornený na prítomnosť objektov vo vedľajších jazdných prúdoch, ktoré nevidí. KTM priznáva, že nové bezpečnostné asistenty sú podobné tým v autách, no jedným dychom dodáva, že v sériovej produkcii sa objavia najskôr o dva roky, vždy v kombinácii s protiblokovacím zariadením ABS. Systémy musia byť ešte dôkladne otestované a prispôsobené špecifikám jazdy na motorkách. Predpokladáme, že budú aktívne len v určitom rozsahu rýchlosti a tiež limitované náklonom motocykla.