Správy o výrobe motocyklov Jawa v Indii majú už približne tri roky. A teraz sa plán, ktorý vznikol vďaka indickej spoločnosti Mahindra, vlastniacej práva na značku Jawa, podarilo zrealizovať. Nie je to náhoda. Jawy sa v Indii vyrábali v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Na túto produkciu neskôr nadviazali licenčné indické motocykle Yezdi, ktoré schádzali z tamojších liniek až do roku 1996. Jawa je teda v Indii známym motocyklovým hráčom.
Že ide do tuhého, naznačila nedávna premiéra nového jednovalcového motora. Jeho retrodizajn, ktorý akoby vypadol z oka originálom spred päťdesiatich rokov zároveň potvrdil, že v pláne je výroba exkluzívnych strojov v módnom retroštýle. A teraz ich už poznáme. Mahindra, presnejšie jej dcérska spoločnosť Classic legends, predstavila hneď tri nové produkty. Na ulici by ste ich asi len ťažko rozoznali od ikonickej „kývačky“ z rokov 1953 až 1974.
Známe tvary však ukrývajú podstatne modernejšiu techniku. Jawa 300 má jednovalcový 4-taktný motor s rozvodom DOHC, objemom 293 kubických centimetrov a výkon 20,4 kW. Krútiaci moment 28 Nm spracúva 6-stupňová prevodovka a posiela k zadnému kolesu prostredníctvom klasickej reťaze. Na novom motore pracovali dokonca aj talianski dizajnéri, napokon Mahindra vlastní aj štúdio Pininfarina. Na rozdiel od „kývačky“ je však chladený vodou, takže na rozdvojenom kolískovom ráme pribudol chladič.
Jawa 300 má rázvor 1 369 mm a používa pneumatiky s profilom 90/90 R18 respektíve 120/80 R17 na zadnej vidlici. Celý stroj váži 170 kg a jazdec sedí vo výške 765 mm. O odpruženie sa starajú hydraulické jednotky. Brzdová sústava využíva prednú kotúčovú brzdu s priemerom 280 mm a zadnú bubnovú brzdu. Nechýba ani protiblokovací systém ABS. Zákazníci si budú môcť vybrať z troch farebných verzií – bordovej, čiernej a šedej.
Okrem základnej verzie bude v ponuke model Forty Two s ešte autentickejším dizajnom. Napríklad samostatným predným reflektorom a malými spätnými zrkadlami uchytenými na koncoch riadidiel. Špecifická bude aj ponuka šiestich farieb lakov vrátane belasého. Neskôr pribudne model Perak s výkonnejším motorom, ktorého objem vzrastie na 334 ccm. Bude mať odlišné zadné zavesenie ladiace s populárnymi bobbermi.
Výrobu zabezpečí závod Mahindra Pithampur v štáte Madhjapradéš. Spoločnosť už prijíma prvé objednávky. Otvorená však ostáva otázka, či sa nové Jawy dostanú aj do Európy. Odpoveď na to majú poskytnúť plánované skúšky, ktoré prebehnú už čoskoro. Klasický český výrobca motocyklov Jawa Moto z Týnca nad Sázavou sa vo svete preslávil najmä dvojtaktnou tristopäťdesiatkou, ktorú exportuje na vybrané trhy ešte aj dnes.
Okrem nej vyrába modernejšie štvortaktné Jawy 350 a Jawy 660, s čínskymi motormi, ktoré sú dostupné aj na domácom trhu. Vlani vyrobila Jawa 1 331 motocyklov, čo bolo o osem percent viac ako v roku 2016. Z toho 1 157 putovalo do zahraničia. Značku používa ešte spoločnosť Jawa Divišov, ktorá sa však venuje výrobe plochodrážnych strojov.