Batérie si už dávno našli cestu do motocyklov. No zatiaľ len do skútrov a malých ľahkých mestských strojov. Žiaden z veľkých výrobcov motoriek zatiaľ nenašiel odvahu prísť s vysokovýkonným sériovým modelom. Asi málokto to čakal, ale históriu prepíše producent spoza Atlantiku. Kultový a konzervatívny americký výrobca motocyklov s nádychom retra, predstavil totiž na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas svoj prvý čisto elektrický m,odel. Príchod harleyu-Davidson LiveWire však v skutočnosti nie je až takým veľkým prekvapením.
Rovnomenný koncept ukázala spoločnosť už v roku 2014, teda pred piatimi rokmi, a začala s ním po celom svete testovací program LiveWire Experience X. Počas nich získavala od zákazníkov cennú spätnú väzbu a odpovede na to, čo by od elektrického Harley-Davidsonu očakávali. Aj preto vyzerá sériový model úplne inak. Výsledok je tu a stojí za to. LiveWire má asi najbližšie k modelovému radu Sportster. Na rozdiel od verzií Superlow, Iron 1200 či 1200 Custom a Roadster by ste tu však typický vidlicový dvojvalec hľadali márne.
Priestorový hliníkový rám ukýva elektromotor H-D Revelation s permanentným magnetom a batériový box. Napriek tomu sa Harley-Davidsonu podaril husársky kúsok. LiveWire nechýba mohutnosť ani štipka spomienok na minulosť, ktoré k značke neodmysliteľne patria. Jazda na ňom má byť zážitkom. A to nielen pre skúsených jazdcov, ale aj pre začiatočníkov, ktorí ocenia, že stroj nemá spojku ani prevodovku. Stačí otočiť rukoväť "plynu“. Harley tomu hovorí „twist and go“. Elektromotor je spojený so zadným kolesom jedine ozubeným remeňom.
Výkon drží výrobca stále pod pokrievkou, no akcelerácia z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a okamžitý nástup krútiaceho momentu sú zárukou dostatku adrenalínu. Nepoznáme ani kapacitu akumulátorov. Na jedno nabitie má však LiveWire absolvovať 177 km v mestskom cykle MIC, pričom ide o odhad na základe normy SAE. Nabíjanie bude možné vďaka zabudovanej nabíjačke z domácej siete, ale aj z rýchlonabíjačiek. Umožnia to konektory SAE J1772 a CCS, s ktorým dorazí LiveWire do Európy. Okryté sú pod vekom falošnej nádrže.
Skvelú ovládateľnosť zabezpečí nízke ťažisko a adaptívny podvozok Electronic Chassis Control s nastaviteľným zavesením Showa. Vďaka tomu bude môcť jazdec upraviť charakteristiku stroja pre komfortnú alebo športovú jazdu. Samozrejmosťou je brzdový systém Brembo s ABS najnovšej generácie a rekuperatívne brzdenie. A čo viac, pre LiveWire je pripravený špeciálny futuristický zvuk, ktorý má vyjadrovať jeho elektrickú silu. Tentoraz však bez akýchkoľvek vibrácií. Americký kultový výrobca sa tiež chváli rozsiahlou konektivitou.
Rozhranie H-D Connect s dotykovým displejom s uhlopriečkou 10,9 cm bude možné spárovať so smartfónmi a prostredníctvom aplikácie Harley-Davidson App získavať množstvo prevádzkových informácií, napríklad o dojazde, nutnosti servisu, polohe motocykla či výstrahy pri nepovolenej manipulácii. To je výhoda aj pri prípadnom odcudzení. Live Wire vstúpi na trh v roku 2019 v cene 27 860 eur bez dane. Bude prvým modelom novej rodiny elektrických motocyklov Harley-Davidson. Nasledovať budú totiž aj menej výkonné bezemisné stroje.