Tretia generácia Kie Sportage má so svojimi predchodkyňami spoločný naozaj iba názov. Z neforemného SUV sa stal pod vedením Petra Schreyera, šéfa európskeho dizajnérskeho centra Kie, efektný crossover, ktorý dá už čoskoro zabrať dlhoročným predátorom triedy. Napríklad Toyote Rav4 či Honde CR-V.
Nie je tajomstvom, že Sportage je technologickým dvojčaťom Hyundaia ix35. Prekážať by si však nemali. Oproti „preumelkovanému“ Hyundaiu, ktorý láka najmä ženské publikum, tvorí Sportage o čosi „chlapskejšiu“ alternatívu. Vidno to na jeho v podstate jednoduchých „off-roadových“ líniách, extrémne mohutnom pontóne či robustnom zadnom stĺpiku. Pritom nechýbajú typické prvky Kie, ako „tigrí gril“ či bočný stúpajúci prelis v oblasti prahov.
A poďme k číslam. V porovnaní s druhou generáciou je nový Sportage o deväť centimetrov dlhší a o šesť nižší. Na hmotnosti pritom ubudlo takmer sto kilogramov. Lepšia je aj aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu cx klesol z 0,4 na oveľa priaznivejšiu hodnotu 0,37.
Radikálnou zmenou prešiel aj interiér. Ponúka viac priestoru, prirodzenejší posed, a najmä celý rad moderných prvkov, ktoré v Sportage doteraz chýbali. Od dvojzónovej klimatizácie, parkovacej kamery, navigácie so 7-palcovým displejom až po audio kompatibilné s iPodom a panoramatickú strechu. Na zozname príplatkov sa objavili aj bi-xenónové svetlá, bezkľúčové štartovanie či automatický parkovací systém. O bezpečnosť posádky sa stará štandardne šesť airbagov, stabilizačný systém ESC, ale aj kontrola zjazdu a rozjazdu do svahu.
Pod zadným vekom pribudlo neuveriteľných 234 litrov pre batožinu. Celkovou hodnotou 564 litrov sa Sportage stavia rovno na špičku triedy. Nečudo, veď „kufor“ je dlhší o osem a širší až o 11 centimetrov.
V ponuke budú dva benzínové a dva vznetové motory. V prvej vlne odštartuje Sportage s benzínovým dvojlitrom 2.0 CVVT (120 kW) a úplne novým dieselom 2.0 CRDi (100 kW) z radu R, odvodeným z motora 2.2 CRDi v novom Sorente.
Neskôr bude nasledovať slabší diesel 1.7 CRDi (84 kW), no najmä revolučný benzínový motor 1.6 GDI (103 kW), prvý zážihový motor Kie s priamym vstrekovaním paliva. Má o 12 % vyšší krútiaci moment a o 10 % nižšiu spotrebu paliva. Štandardne budú všetky motory kombinované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami, no pre silnejšie verzie je pripravený aj ultra kompaktný 6-stupňový automat s možnosťou sekvenčného radenia krídelkami na volante. Slabšie motory budú mať štandardne pohon predných kolies.
Verzie AWD môžu byť vybavené novým systémom 4×4 Dynamax, vyvinutým so spoločnosťou Magna Powertrain. Jeho základom je viaclamelová elektronicky riadená spojka s ustavičným monitorovaním jazdných podmienok. Vďaka tomu mení pomer prenosu hnacieho momentu medzi nápravy v rozsahu od 100:0 do 50:50 ešte pred preklzom niektorého z kolies.
V teréne však asi veľkým predátorom nebude. Na výške podvozku ubudlo totiž v porovnaní s predchádzajúcou generáciou o 23 na 172 mm. Zato na ceste sa bude Sportage cítiť oveľa lepšie ako v minulosti. Postará sa o to nová zadná viacprvková náprava a nižšie ťažisko.
Nový Sportage sa už vyrába v žilinskom závode Kie. Do predaja sa dostane ešte v priebehu tohto leta. Z predchádzajúcej generácie predala Kia viac ako 860-tisíc kusov.
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4440/1855/1635 |
Rázvor náprav (mm) | 2640 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 565 – 1350/55 |
Technické údaje | ||||
Motor | 1.6 GDI | 2.0i AWD | 1.7 CRDi | 2.0 CRDi AWD |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 | 1998 | 1685 | 1995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 103/6200 | 120/6200 | 84/4000 | 100/4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 166/4500 | 194/4600 | 255/1800 | 319/1800 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 182 | – | 181 |
0 – 100 km/h (s) | – | 10,7 | – | 11,3 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 7,6 | – | 5,7 |
.