Tak, Škoda postavila ďalšieho člena športovo orientovanej rodiny RS. Tentoraz použila pri konštrukcii najrýchlejšej Fabie nový recept a podstatným spôsobom obmenila aj ingrediencie. Kým prvá generácia „ostrej“ Fabie musela trpieť liatinový turbodiesel 1.9 TDI PD, novinka je vybavená (z pohľadu pohonného reťazca) tou najpokrokovejšou technikou, akú má koncern VW k dispozícii. Je to menší zázrak, ale v Mladej Boleslavi dostali povolenie použiť kompresorom aj turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k). Ešte zaujímavejší ako samotný výkon je jeho krútiaci moment 250 Nm dostupný v rozsahu 2000 – 4500 otáčok.
Zmenou je aj použitie novej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG („skriňa“ so suchými spojkami), ktorej software pomáha dostať z auta lepšie parametre, ako by malo v prípade použitia manuálnej prevodovky.
Opisovať vzhľad auta nemá cenu, všetko potrebné vidíte na fotografiách. Každopádne nová Fabia RS pôsobí predsa len širším dojmom ako základný hatchback. Hoci nie je jej odlíšenie od štandardných modelov nijako dramatické, jej karoséria je atletickejšia a dynamickejšia. Stále však ostáva pomerne vysokým autom. Pochvalu si zaslúži aj skutočnosť, že sa dizajnéri vyhli lacným plastovým doplnkom a falošným nasávacím otvorom.
Za volantom
Už prvé usadnutie do anatomicky tvarovaných sedadiel prezradí nevšedne vysokú pozíciu za dobre nastaviteľným volantom. V podstate si pripadáte ako v bežnej Fabii (myslené v dobrom), prítomnosť silného motora prezrádzajú len decentné znaky „RS“ a volant s veľmi príjemne navrhnutým vencom. Kvôli obdivovaniu čierneho plastového interiéru sme však na prezentáciu neprišli. Preto po chvíli štartujem, presúvam volič prevodovky do polohy „D“ a jemne začínam nohou hladiť plynový pedál.
Kým po parkovisku a pri samotnom parkovaní som nemal s plynulosťou pohybu auta najmenší problém, v pomalej mestskej premávke mi trvalo, kým som dokázal zladiť rýchlosť môjho auta s ostatnými. Na pohyby plynového pedálu reagoval motor takmer okamžite, no jemnosti manuálnej prevodovky sa skúšané DSG nedokázalo vyrovnať. Možno to spôsobil príliš horlivý motor, možno len moja neschopnosť dostatočne jemne pracovať s chodidlom, no stále som sa nemohol zbaviť dojmu, že kolegovi na vedľajšom sedadle pri mestskom zrýchľovaní lietala hlava dozadu viac ako by mala. Osobne by som volil manuálnu prevodovku, tá však v ponuke nie je. Podľa zákulisných informácií žiadnu vhodnú v koncerne nemajú a vývoj novej by bol nerentabilný.
Dvojspojkové prevodovky všeobecne príliš náhle zmeny tempa neobľubujú. Treba si uvedomiť, že jej riadiaca jednotka síce vždy predpripraví stupeň dopredu (podľa toho, či zrýchľujete alebo spomaľujete), ale keď tesne pred preradením náhle zmeníte tempo na opačné, riadiaca jednotka sa z toho ide zblázniť a nevie, ktorým smerom má vlastne stupeň pripraviť. Neplatí to však len pre túto Fabiu, toto je všeobecný problém všetkých takto konštruovaných „skríň“.
Skutočné schopnosti dokáže Fabia RS naplno ukázať až za mestom. Je úžasné sledovať, s akou ľahkosťou podáva svoje výkony. Na to, aby ste boli rýchli, nepotrebujete otáčky, ani sa pomocou radiacej páky zručne preplietať repertoárom prevodovej skrine ako pretekár. Jednoducho zadupnete pedál plynu do podlahy, DSG zvolí najvhodnejší stupeň (urobí to naozaj veľmi rýchlo) a necháte sa unášať na prílivovej vlne krútiaceho momentu a maximálneho výkonu. Jednoduché a efektívne. Pritom tomu nechýba iskra dosť veľká na to, aby ste mali pocit športovej jazdy.
V rýchlych serpentínach občas preblikne kontrolka stabilizačného systému (nevypínateľného, hoci tlačidlo ESP OFF zvádza k tomu, že vypínateľné je), no auto má priľnavosti na rozdávanie a ide ako po koľajniciach. Nepripraví vám žiadne infarktové situácie, ani zákerné náhle prechody z nedotáčavosti do pretáčavosti. Aj keď urobíte hlúposť (mne sa to raz podarilo), elektronika vám dá cez prsty a urobí všetko preto, aby vaša jazda nekončila vystrelením airbagov.
Rýchlosť a dynamika Fabie RS sú návykové. Zvukovej kulise síce niečo chýba, ale reálna rýchlosť na akomkoľvek asfaltovom povrchu vynáša Fabiu RS do ligy najrýchlejších áut svojho segmentu.
Každodenná použiteľnosť
Presne o toto konštruktérom pri vývoji verzie RS šlo. Auto musí byť rýchle aj v rukách úplného nemehla a aj keď je to voči skutočným šoférom trochu podraz, zdá sa, že s tým nič neurobíme. Pre priaznivcov pravého hardcorového jazdenia ostane Fabia RS aj naďalej príliš „mäkkým“ autom. Môžu jej oprávnene vytýkať nekomunikatívne a príliš preposilované riadenie, vysokú pozíciu sedenia, sterilný podvozok a zvuk, z ktorého sa nikomu nezježia chlpy na rukách. Toto auto nie je primárne navrhnuté ako zbraň na nekompromisné Clio RS Cup, je to rýchle a mimoriadne schopné vozidlo, ktoré dokážete používať každý deň bez toho, aby vám jeho maniere liezli na nervy. Svoje o tom vedia práve vodiči „pravých“ športových hatchbackov. Ich konštrukcia je síce stále len kompromisom medzi plnohodnotným športovým autom a praktickým rodinným hatchbackom, no tvrdé pruženie, motor schopný zo seba vydať to najlepšie až vo vyšších otáčkach a nízko ukotvené sedadlá z nich robia nebezpečne jednoúčelové stroje. Fabia RS taká nechce byť. Musí sa vám z nej dobre vysadať a nasadať, jej zvuk na diaľnici nesmie po 300 km jazdy vytlačiť váš mozog z hlavy a ak dáte do detskej sedačky na zadnom sedadle vlastné dieťa, nemalo by sa na výmoľoch pozvracať.
Na okruhu
Škoda nám umožnila absolvovať aj niekoľko rýchlych kôl na okruhu v Sosnovej. Hlavnou myšlienkou bola prezentácie systému XDS, čo je elektronická uzávierka diferenciálu. V skutočnosti je to len ďalší riadok jednotiek a núl v programe riadiacej jednotky ESP, ktorá tak dokáže pribrzďovať pretáčajúce sa koleso a poslať tak časť výkonu cez klasický diferenciál na opačnú stranu. Osobne nemám tieto elektronické systémy rád, pretože namiesto účelného prerozdeľovania výkonu na tú správnu stranu (prípad klasického samosvorného diferenciálu) prichádzajúci výkon naopak znižuje a snaží sa ho nasilu pretlačiť tam, kde by ho za normálnych okolností klasický diferenciál nikdy neposlal. Na druhej strane je pravdou, že XDS v praxi funguje výborne, nepridáva na prednú nápravu žiadne nežiaduce kilogramy a keď s Fabiou nebudete jazdiť často na okruhy, zásadným spôsobom si to neodnesie ani obloženie predných bŕzd.
V utiahnutých zákrutách si dokonca môžete pomôcť jemným pritiahnutím ručnej brzdy. ESP jemný výkyv zadnej nápravy toleruje a ak presne odhadnete hranicu, za ktorou to už stabilizácia nenechá bez povšimnutia, viete byť naozaj veľmi rýchli. Počas otočky opäť stúpite Fabii poriadne na krk, kompresor sa postará o okamžitú reakciu motora hneď zospodu, náhle sa do hry zapojí XDS a ste preč skôr, ako sa nazdáte. Fabia RS naozaj nie je pomalé auto.
Marketing na plné obrátky
Pomenovanie Fabie RS „ostrým mladoboleslavským náradím“ berte trochu s rezervou. Konštruktéri by vedeli Fabiu RS ešte „pritvrdiť“, no tým by prišla o žiadanú všetrannosť. Nekompromisnejšiu verziu RS údajne zákazníci ani nevyžadujú. Áno, je tu skupinka ľudí, ktorí by boli ochotní priplatiť za viac športovosti, no je ich žalostne málo. A v tomto prípade by to bolo tak trochu aj proti filozofii značky. Verzie RS (okrem prvej generácie Octavie RS) by som nazval skôr rýchlymi rodinnými GT (odhliadnuc od karosérií kombi a liftback), ktoré vás prepravia do cieľa mimoriadne rýchlo a na konci cesty nevypadnete spoza ich volantu vystrašení a s nevratným poškodením chrbtice. Ide skôr o uspokojenie z rýchlosti a to vám Fabia RS ponúkne plným priehrštím.
Slušná výbava
Aj keď je Fabia RS skôr o efektivite ako o adrenalínových zážitkoch z jazdy šmykom, stále je dosť ostrá na to, aby dokázala zaujať športovejšie orientovanú klientelu. Okrem výkonov bude lákať aj bohatou základnou výbavou a cenou od 17 999 € (kombi od 18 389 €). Pre porovnanie, cenníková cena rovnako motorizovanej sesterskej Ibizy Cupra je 21 065 €.
Škodovka dokonca zvolila širšiu stratégiu individualizácie auta, čo znamená, že ak si priplatíte, môžete mať metalizované farby (viac odtieňov ako pri prvej generácii), k tomu rôzne odtiene strechy a na výber je aj niekoľko povrchových úprav diskov. Slušná práca.
Rozmery | ||
Verzia | Fabia RS | Fabia Combi RS |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4029/1642/1492 | 4276/1642/1494 |
Rázvor (mm) | 2464 | 2464 |
Disky kolies | 7J x 17 | 7J x 17 |
Pneumatiky | 205/40 R17 | 205/40 R17 |
Batožinový priestor (l) | 300/1163 | 480/1460 |
Súčiniteľ odporu vzduchu (cx) | 0,345 | 0,335 |
Technické údaje | ||
Verzia | Fabia RS | Fabia Combi RS |
Motor | 1.4 TSI | 1.4 TSI |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 | 1390 |
Max. výkon (kW/min-1) | 132/6200 | 132/6200 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 250/2000–4500 | 250/2000–4500 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Max. rýchlosť (km/h) | 224 | 226 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 7,3 | 7,3 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,2 | 6,2 |
.