Ford Start - v jednoduchosti je krása

Ford tvrdí, že model Start je len koncept a popiera akúkoľvek možnosť jeho sériovej výroby. Niečo podobné však svojho času tvrdil aj pri predstavení prototypu prvej generácie modelu Ka.

07.05.2010 10:16
Ford Start Concept Foto:
Ford Start Concept
debata

Nové technológie umožnili za posledné desaťročia vytvárať stále komplikovanejší a rafinovanejší dizajn áut. Krása však nemá rada komplikácie, je zakódovaná v jednoduchosti. Tak ako v prírode. A povedzme si pravdu, sú vari moderné autá krajšie ako napríklad tie z tridsiatych rokov? Ford sa preto rozhodol vrátiť v čase a vytvoril jednoduché, no krásne auto budúcnosti. Volá sa Ford Start.

Nekomplikovaným tvarom patrí budúcnosť. Foto: Ford
Ford Start Concept Nekomplikovaným tvarom patrí budúcnosť.

S víziou malého mestského „miláčika“, ktorý by dokázal zohrať rolu ľudového Fordu T, nestarnúceho Volkswagenu Beetle či rozkošného Fiatu 500, sa pochválil na autosalóne v Pekingu. Napokon ktorá iná krajina by potrebovala jednoduché, lacné a ekologické auto, ako práve Čína. Veď ak by v sedemdesiatych rokoch mala každá čínska rodina freónovú chladničku, mali by sme dnes dávno po ozónovej vrstve. Nechcime, aby hrozilo v budúcnosti čosi podobné s autami.

Postavili ho Američania. Vraj pre Číňanov. Foto: Ford
Ford Start Concept Postavili ho Američania. Vraj pre Číňanov.

Start by mohol naštartovať oveľa mierumilovnejšiu a ohľaduplnejšiu podobu masovej čínskej motorizácie. Samozrejme, nie je to zďaleka len auto pre Čínu. Jeho hodnoty sú príťažlivé pre celý svet. Veď už dnes žije päťdesiat percent obyvateľov planéty v mestách a do roku 2050 to majú byť až dve tretiny.

Jednoduchý a ľahký

Start vyvinuli v kalifornskom dizajnérskom stredisku Ford Strategic Concepts Group v Irvine. Základom prístupu bola jednoduchosť, konzistentnosť a funkčnosť. „Celý tím sme sa ponorili do filozofickej diskusie, z ktorej vzišla naša vízia. Vízia krásneho auta, z ktorého by ste nechceli nič ubrať, ale ani na ňom pridať žiadnu ďalšiu líniu,“ hovorí šéfdizajnér projektu Thomas Freeman.

Thomas Freedman je naň patrične hrdý. Foto: Ford
Ford Start Concept Thomas Freedman je naň patrične hrdý.

Dielo sa vydarilo. Start prezentuje minimalizmus a harmóniu. Nenájdete na ňom žiadne výrazné prelisy, žiadne agresívne prvky, žiadne ozdobné lišty ani chróm, len homogénny celkový tvar, akoby bol vytesaný z jediného kusa materiálu. Ako inšpirácia poslúžili dizajnérske skvosty ako Porsche 356 Speedster alebo Alfa Romeo SZ Zagato z päťdesiatych ro­kov.

Vyrobený z recyklovaných plastov

Jednoduchosť má Start zakódovanú aj vo svojej konštrukcii. Panely karosérie sú totiž vyrobené z farbených recyklovaných plastov, takže ich nie je nutné vôbec lakovať. Výrobné náklady škrtí Start aj malým počtom karosárskych dielcov. Nízku hmotnosť, potrebnú pre nízku spotrebu, mu zas zaručuje hliníkový priestorový rám a vysokopevnostná oceľ. Ford tak ušetril na váhe až 140 kg v porovnaní so súčasnými autami podobných rozmerov.

Ekologická má byť aj jeho výroba a neskoršia... Foto: Ford
Ford Start Concept Ekologická má byť aj jeho výroba a neskoršia recyklácia.

Start ponúka miesto štyrom cestujúcim. A keďže štatistiky hovoria o nízkej obsadenosti áut, zadné sedadlá sú len núdzové. No nemalo by to byť horšie ako v súčasnom Forde Ka. Zboku síce Start pripomína siluetu kupé, jeho strecha je však pretiahnutá až dozadu.

Interiér spätý s mobilom

Vodič a spolujazdec sedia na ergonomických, no ľahkých a extrémne tenkých sedadlách. Paluba je zariadená harmonicky a účelne. Množstvo ovládacích prvkov nahradil jediný dotykový displej systému MyFord Mobile Concept, cez ktorý možno ovládať väčšinu funkcií vozidla od klimatizácie, audia až po navigáciu, a zároveň slúži ako dock pre váš smart telefón.

Automobilka si takto predstavuje interiér... Foto: Ford
Ford Start Concept Automobilka si takto predstavuje interiér blízkej budúcnosti.

Ovládanie možno ešte viac zjednodušiť hlasovou voľbou. Prístrojový panel využíva klasické analógové prístroje. Načo je však na rýchlomere stupnica až do 240 km/h, je zatiaľ záhadou. Napriek malým rozmerom sľubuje Ford vysokú úroveň bezpečnosti. Jej základom je pevná klietka kabíny a deformovateľné zó­ny.

Zadné sedadlá sú aj podľa Fordu skôr núdzové. Foto: Ford
Ford Start Concept Zadné sedadlá sú aj podľa Fordu skôr núdzové.

Tri valce stačia

Najbližšie k realite má však Start pod kapotou. Predstavuje sa tu novučičký priamovstrekový preplňovaný trojvalec 1.0 EcoBoost, prepojený so 6-stupňovou prevodovkou. Výkon ostáva zatiaľ tajomstvom, no vzhľadom na to, že si v ponuke Fordu už v blízkej budúcnosti trúfa nahradiť atmosférické štvorvalce s objemom 1,6 litra, možno predpokladať, že sa vyšplhá aspoň na úroveň sto koní (74 kW). Emisie CO2 by nemali prekročiť 100 g na kilometer, čo je hodnota doteraz možná len pri najmodernejších vznetových motoroch.

Trojvalec je pripravený pre sériovú výrobu. Foto: Ford
Ford Start Concept Trojvalec je pripravený pre sériovú výrobu.

Možno z nej vyčítať aj priemernú spotrebu okolo 4,3 litra benzínu na sto kilometrov. No a jazdiť by mal svižnejšie ako podstatne ťažší Ford Fiesta 1.6i. To znamená zrýchlenie na stovku pod deväť sekúnd.

Bohužiaľ Ford upozorňuje, že Start sa vonkoncom nechystá na výrobné linky. Mohol by byť však novou ikonou či dizajnérskou šablónou po tom, čo Ford vyčerpá možnosti súčasného preumelkovaného „kinetického dizajnu“.

Technické údaje
Motor 1.0 EcoBoost
Počet valcov/ventilov 3/12 DOHC Turbo
Max. výkon (kW) cca 74
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3
debata chyba
Články podľa značiek