Porsche 918 Spyder na trhu nahradí legendárnu Carreru GT

Nie je to tak dávno, čo Porsche ukončilo výrobu Carrery GT a už verejnosti predstavuje jej nástupcu. Nové Porsche 918 Spyder prichádza ako Plug-in hybrid.

08.03.2010 16:10
Porsche 918 Spyder Foto:
Porsche 918 Spyder
debata

Nad športovými autami poháňanými výlučne benzínovými motormi sa sťahujú mraky. A to nie je reč len o športových kupé alebo modeloch odvodených od bežnej štvorkolesovej konfekcie. Čisto benzínové pohony začínajú byť v mene ekológie vytláčané aj z najposvätnejšieho segmentu superšportov. Posledný ženevský autosalón je toho najlepším dôkazom. Okrem Ferrari 599 GTB Hybrid tu svoj „čistý“ superšport predstavilo aj Porsche.

918 Spyder je už tretím hybridným Porsche. Foto: Porsche
Porsche 918 Spyder 918 Spyder je už tretím hybridným Porsche.

Nízka silueta strieborného hybridu 918 Spyder zaberala čestné miesto uprostred expozície Porsche a svojim širokým postojom a povedomými tvarmi dávala na všetky strany vedieť, že duch Carrery GT stále žije.

Pred zadnou nápravou je aj benzínový motor 3.4 V8. Foto: Porsche
Porsche 918 Spyder Pred zadnou nápravou je aj benzínový motor 3.4 V8.

Dvojmiestny superšport ukrýva pred zadnou nápravou klasický benzínový motor 3.4 V8 s výkonom 368 kW (500 k)/9200 min-1, ktorý je ďalším evolučným stupňom agregátu známeho zo špeciálu Porsche RS Spy der (jazdí vytrvalostné preteky). Porsche však robilo všetko preto, aby bol práve tento agregát čo najmenej nápadný. Všetku pozornosť totiž na seba mali strhávať ďalšie dva elektromotory ukryté pri prednej a zadnej náprave. Ich zásluhou mohli v automobilke na novodobú Carreru GT smelo nalepiť nápisy Hybrid a prezentovať tak svoje „zelené“ úmysly. Nie je to však žiadna prázdna póza. Elektromotory majú v aute skutočný význam, čo dostatočne dokumentuje už ich samotný spoločný výstupný výkon 160 kW(218 k). Sú napájané z kvapalinou chladených Li-Ion akumulátorov, ktoré sa nabíjajú počas jazdy (pri brzdení) alebo doma z elektrickej si­ete.

Aj tvar stredovej konzoly je spomienkou na... Foto: Porsche
Porsche 918 Spyder Aj tvar stredovej konzoly je spomienkou na Carreru GT.

Zadný elektromotor spolupracuje so spaľovacím motorom a pomocou sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky prenášajú spoločne krútiaci moment na zadné kolesá. Predný elektromotor využíva pevný prevodový pomer.

Pracovné režimy pohonného mechanizmu
E-Drive – Porsche je hnané výlučne elektromotormi, max. do vzdialenosti 25 km (len pri ideálnych podmienkach)
Hybrid Mode – režim, v ktorom bude Porsche jazdiť najčastejšie. Na pohon auta sa využívajú elektromotory aj spaľovací motor. O distribúciu a prerozdeľovanie výkonu sa stará výkonná riadiaca jednotka.
Sport Hybrid – režim, v ktorom sa opäť využívajú obidva druhy pohonu, no riadiaca jednotka „vie“, že posádke nejde o šetrenie životného prostredia, ale o výkon a zrýchlenie.
Race Hybrid – v tomto režime sú znižovanie spotreby a ohľad na emisie CO2 v úzadí. Posádke ide len o jedno, maximálna dynamika nech to stojí, čo to stojí. Pomocou funkcie Eco-Boost sa dokážu s plným nasadením do zrýchlenia zapojiť aj elektromotory (ak na to majú akumulátory ešte zvyšky energie).

Z centrálneho monitora vodič ovláda aj funkciu Range Manager, ktorá pomáha maximálne efektívne využívať zostávajúcu energiu v akumulátoroch. Okrem toho, že udáva dojazd na akumulátory a poskytuje navádzanie k najbližšej dobíjacej stanici, pracuje aj s údajmi navigácie a dokáže prepočítať, či sa do zadanej cieľovej stanice auto dostane výlučne na elektrický pohon alebo do práce bude musieť zapojiť aj spaľovací motor.

Ľahká váha

Pri návrhu Porsche 918 Spyder zmobilizovali inžinieri automobilky všetky svoje schopnosti a využili maximum ľahkých a pevných materiálov. Karoséria aj podvozok sú z hliníka, horčíka a uhlíkových vlákien, hmotnosť celého auta je preto len 1490 kg.

Zelené sú aj strmene kotúčových bŕzd. Foto: Porsche
Porsche 918 Spyder Zelené sú aj strmene kotúčových bŕzd.

Z nízkej hmotnosti ťaží športový hybrid najmä pri športovej jazde. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,2 s a zastaví sa na rýchlosti 320 km/h. Porsche zverejnilo aj čas svojho hybridného špeciálu na Nordschleife – presne 7:30 min.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Články podľa značiek