Nové Sorento má radšej asfalt

Čo zostalo z pôvodnej Kie Sorento? Iba názov. Tak by sa dala charakterizovať zmena, ktorú podstúpil svojho času veľmi úspešný terénny model kórejskej Kie.

26.01.2010 08:45
Kia Sorento Foto:
Kia Sorento
debata

Vyznávačom off-roadovej klasiky za ním však asi bude trochu ľúto. Robustný dizajn, rebrinový rám, tuhá zadná náprava a redukčná prevodovka odchádzajú do minulosti. Nové Sorento so samonosnou karosériou, nezávislým zavesením všetkých kolies a samočinnou štvorkolkou mieri z prašných ciest priamo na asfalt. Hovorme mu teda SUV, či ako zdôrazňuje Kia – CUV (Crossover Utility Vehicle).

Sorento prináša aj nezávislé zavesenie kolies. Foto: Kia
Kia Sorento Sorento prináša aj nezávislé zavesenie kolies.

Tomu zodpovedá aj „civilizovanejší“ dizajn. Sorento je síce dlhšie a širšie, no zároveň nižšie a bohatšie na módne prelisy a mäkké krivky. Predná maska, takzvaný tigrí grill, ho jasne začleňuje do novej generácie vozidiel tohto kórejského výrobcu. Odbúraním rámového podvozku schudlo o vyše 215 kg a menší odpor kladie aj vzduchu. Aerodynamický koeficient cx klesol z 0,425 na priaznivejšiu hodnotu 0,38.

Pribudlo aj optitrónové podsvietenie prístrojov. Foto: Kia
Kia Sorento Pribudlo aj optitrónové podsvietenie prístrojov.

Sorento by ste nespoznali ani v interiéri. Jednoduché geometrické tvary palubnej dosky sú minulosťou. Posádku môže po prvý raz rozmaznávať takými luxusnými prvkami ako optitrónovým posvietením prístrojov, bezkľúčovým štartovaním, dvojzónovou klimatizáciou, dvojdielnou panoramatickou strechou či cúvacou kamerou. Už v sérii obsahuje stabilizačný systém ESP a šesť airbagov. Svoje schopnosti v ochrane posádky napokon dokázalo ziskom piatich hviezdičiek v testoch Euro NCAP.

Podvozok je prispôsobený skôr asfaltu. Foto: Václav Lipavský
Kia Sorento Podvozok je prispôsobený skôr asfaltu.

Za príplatok bude schopné prepravovať až siedmich pasažierov. Po rozložení tretieho radu sedadiel sa však batožinový priestor Sorenta „scvrkne“ z 531 na 155 litrov.

V sedemmiestnej konfigurácii má kufor objem len... Foto: Václav Lipavský
Kia Sorento V sedemmiestnej konfigurácii má kufor objem len 155 litrov.

Aj keď Kia tvrdí, že zmenou koncepcie z off-roadu na SUV Sorento nestratilo nič zo svojich jazdných schopností mimo asfaltu, spoľahnúť sa tu môže už iba na samočinné priraďovanie pohonu zadnej nápravy, hill-holder a kontrolu klesania. Dopriať si ho bude môcť dokonca aj vo verziách s predným náhonom. V tomto prípade môže v teréne ťažiť jedine z väčšej svetlej výšky. Výrazne lepšie správanie na bežných cestách je výsledkom nezávislého zavesenia kolies a tvrdšieho naladenia podvozku.

Tvrdšie pruženie sa postará o vyššiu stabilitu... Foto: Kia
Kia Sorento Tvrdšie pruženie sa postará o vyššiu stabilitu na cestách.

Pod prednou kapotou zaujali miesto dva úplne nové motory. Benzínový 4-valec 2.4i radu Theta II (129 kW) s variabilným časovaním ventilov a pre Európu omnoho zaujímavejší turdiesel 2.2 CRDi s mimoriadne priaznivým výkonom 145 kW. Pre oba motory je pripravená 6-stupňová automatická prevodovka. Nižšia hmotnosť a lepšia aerodynamika znamenajú výrazne nižšiu spotrebu. Dieselová verzia sa s manuálnou prevodovkou uspokojí priemerne len so 6,6 litra nafty.

Európa vyžaduje naftové motory, Sorento ponúka... Foto: Václav Lipavský
Kia Sorento Európa vyžaduje naftové motory, Sorento ponúka 2.2 CRDi.

Kia Sorento dorazila na slovenský trh v závere roka 2009. V priebehu tohto roka pribudne v ponuke aj slabší a lacnejší diesel 2.0 CRDi VGT (110 kW) známy z iných modelov Kie. Najlacnejšie Sorento 2.4 CVVT 2WD stojí 23 990 a diesel 2.2 CRDi s pohonom 4WD 30 490 eur.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4685/1885/1710
Rázvor náprav (mm) 2700
Batožin. priestor/nádrž (l) 531/70
Technické parametre
Motor 2.4 CVVT (4WD) 2.2 CRDi VGT (4WD)
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3) 2349 2199
Max. výkon (kW/ot.) 128/6000 145/3800
Max. krút. moment (Nm/ot.) 225/3750 421 –436/1800
Max. rýchlosť (km/h) 190 190
0 – 100 km/h (s) 11,1 9,6
Spotreba na 100 km (l) 8,7 6,6

.

debata chyba
Články podľa značiek