Tatre v kríze pomohla armáda

Tatra si poradila s krízou vďaka dodávkam vozidiel pre českú armádu. Za dva roky dodala automobilka vojakom 588 vozidiel T810.

18.12.2009 11:25
debata

Celý kontrakt Tatry s armádou mal hodnotu 2,7 mld. Kč. Generálny riaditeľ Tatry Ronald Adams uviedol, že nešlo o jednoduchý kontrakt. „Vznikal v náročných podmienkach, ale vďaka ústretovosti obidvoch strán má armáda vo výbave veľmi dobré a spoľahlivé vozidlo. Sme armáde vďační, pretože objednávka prišla v čase, keď sa s nastupujúcou hospodárskou krízou komerčné trhy pre výrobcov nákladných áut prakticky zastavili,“ uviedol Adams.

Podľa neho otvoril projekt ATS (automobil strednej triedy) automobilke nové možnosti. „Toto auto ponúkame aj armádam iných štátov, v niektorých ich dokonca už testujeme. Samozrejme sme pripravení aj na ďalšie objednávky zo strany českej armády,“ dodal Adams. Podľa neho je Tatra 810 dielom českých konštruktérov a vyrobili ho české ruky. Určitou zaujímavosťou je, že Tatra nezvíťazila v žiadnom výberovom konaní. Automobilka bola armádou vybratá zámerne s cieľom podpory českého automobilového priemyslu. Doteraz najazdili vojaci s Tatrami 810 1,6 milióna kilometrov.

Armáda je vždy najlepší zákazník. Foto: Tatra
Tatra 810 Armáda je vždy najlepší zákazník.

Tatra 810 je trojnápravový nákladný automobil, ktorý v armáde nahradil legendárnu Pragu V3S. Tá aktívne slúžila až do roku 2008.

Vojenské Tatry vznikajú v špeciálnych dielňach. Foto: Tatra
Tatra 810 Vojenské Tatry vznikajú v špeciálnych dielňach.

Nová Tatra sa však po technickej stránke odklonila od konceptu charakteristického pre všetky doterajšie nákladné Tatry. T810 nemá vzduchom chladený motor, iná je aj konštrukcia jej rámu. Dôvodom môže byť aj to, že T810 je vlastne prepracované vozidlo ROSS R210 6×6. Jeho výrobca, spoločnosť Roudnické strojírny a slévárny, v roku 1998 skrachoval a všetku dokumentáciu v roku 2002 predal kopřivnickej Tatre. Tá auto prepracovala a predstavila ho ako T810.

Vojenská Tatra je vybavená pasívnou ochranou proti účinkom ručných granátov, protipechotných mín a streľby do ráže 7,62. Taktiež umožňuje jednoduchú montáž dodatočného pancierovania. Samozrejmosťou je centrálne dohusťovanie pneumatík.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka (mm) 7490
Šírka (mm) 2550
Výška (mm) 3320
Pohotovostná hmotnosť (kg) 7300
Užitočná hmotnosť (kg) 5700
Celková hmotnosť (kg) 13 000
Technické údaje
Motor Renault Dxi7
Počet valcov 6 (v rade)
Max.výkon (kW/k) 177/241
Max. rýchlosť (km/h) 106
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 28,5
Objem nádrže (l) 320
Brodivosť (mm) 1200

.

debata chyba
Články podľa značiek