Audi sa už niekoľko rokov prezentuje ako športová značka s náskokom vďaka technike. Konštruktéri sa však poškrabali za ušami a došli k záveru, že získavanie náskoku s ľahšími autami by mohlo byť o čosi jednoduchšie.
Sprísňujúce sa bezpečnostné normy a prepchávanie áut komfortnými prvkami spôsobuje vážnu automobilovú obezitu, s ktorou prichádzajú problémy. Autá viac žerú, zatočia len keď im poriadne pritiahnete uzdu a ich rozpálené brzdy kapitulujú skôr ako by sa vám to mohlo páčiť.
Našťastie aj v tejto oblasti začíname pomaly registrovať prvé záchvevy zdravého rozumu a automobilky trávia čoraz viac času úvahami, ako „zhodiť“.
Audi je známe svojou schopnosťou využiť hliník na všetky možné účely, vrátane stavby karosérií a podvozkov. Jeho patentovaný priestorový hliníkový rám ASF sme mohli vidieť už v roku 1993, kedy ho automobilka veľkolepo prezentovala na limuzíne Audi ASF (Audi Space Frame). Práve z neho neskôr vznikla sériová celohliníková limuzína A8. Postupom času sa ľahký rám uchytil aj v nižších segmentoch, kde dodnes účinne pomáha znižovať pohotovostnú hmotnosť modelov z Ingolstadtu. Za 15 rokov výroby rámu ASF vyrobilo Audi už 550 000 celohliníkových áut.
Premyslenému priestorovému rámu ASF sa Audi nevyhlo ani pri konštrukcii modelu A5 Coupé. Povrchové dielce jeho karosérie sú však z ocele, takže v konečnom výsledku auto napriek čiastočnému použitiu hliníka nie je žiadnou ľahkou váhou.
Obrovské tlaky na znižovanie spotrieb a emisií nových modelov rozviazali konštruktérom ruky a tí sa púšťajú do projektov, na ktoré by kedysi automobilka nepustila ani cent. Jedným z nich je aj vývoj celohliníkového prototypu Audi A5, na ktorom konštruktéri skúmajú, ako by sa masívnejšie použitie hliníka prejavilo v praxi. A výsledok je viac než priaznivý.
Audi A5 ASF má z hliníka rám, dielce karosérie aj podvozok. Predná kapota a veko batožinového priestoru sú z pevnostných dôvodov karbónové. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť znížená na 1310 kg, čo je až o šokujúcich 100 kg menej, ako pôvodný oceľový model. A5 3.2 FSI V6 quattro má hmotnosť 1540 kg, čo je viac dokonca o 230 kg.
Nízku hmotnosť prototypu však automobilka dosiahla aj nainštalovaním ľahkého motora 2.0 FSI s výkonom 155 kW (211 k), ktorý cez odľahčenú prevodovku poháňa len kolesá prednej nápravy. Žiadne quattro sa teda nekoná. Vzhľadom na nižšiu pohotovostnú hmotnosť autu zároveň stačia aj menšie a ľahšie brzdy. Hliníkové Audi A5 Coupé je ovládateľnejšie a pri športovej jazde údajne aj podstatne agilnejšie.
Tento odľahčený koncept sa vzhľadom na vysokú cenu do sériovej výroby pochopiteľne nedostane, automobilka ho však nevyvíjala nadarmo. Už teraz je jasné, že niektoré komponenty si nájdu cestu do sériových áut. Ktoré to nakoniec budú, ukáže až čas.