Peugeot 3008 hľadá nových zákazníkov

15.05.2009 16:51, aktualizované: 16.05.2009 05:30
Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor:

Horúca novinka Peugeotu model 3008 je poriadny automobilový rébus. Zaradiť ju do niektorej z kategórií nie je jednoduché, a to dokonca ani medzi módnymi crossovermi. Hoci Peugeot tvrdí, že spája prvky vanov a viacúčelových SUV, pohon oboch náprav ani tretí rad sedadiel v nej nenájdete. O čo teda ide?

Peugeot 3008 sa v podstate snaží nájsť v nižšej strednej triede novú priestorovú alternatívu. Jeho architektúra má ponúknuť piatim cestujúcim prémiové pohodlie, viac miesta, variability a úžitku ako klasický sedan či kombi, ale bez kompromisov v jazdných vlastnostiach, blízkych väčším  vanom a vysokým štvorkolkám. Preto si nemusí novinka nutne prekážať so svojím blízkym príbuzným, kombi 308 SW ani veľkou štyritisícsed­mičkou.

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor: Peugeot

Genetický mix zo Sochaux s dvojicou núl uprostred je od 308 SW kratší o 13 centimetrov, no zároveň o sedem vyšší. Rázvor náprav je však napríklad len o päť milimetrov dlhší, ako má hatchback 308. Dizajnéri využili robustnosť SUV zjavnú z obrovskej prednej masky, bohato modelovaných blatníkov či horizontálne deleného zadného veka a spojili ju s aerodynamickými líniami športovo orientovaného kombi. Nasvedčuje tomu aj vynikajúci koeficient odporu vzduchu cd 0,296.

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor: Peugeot

Na palube vládne vyslovene prémiová atmosféra. Za volantom má totiž 3008 evokovať kokpit luxusného športového kupé. Tomu zodpovedá výber materiálov, ergonómia s nízkym posedom, vysoký stredový tunel s krátkou radiacou pákou, dynamický dizajn palubnej dosky a stredovej konzoly orientovanej na vodiča. To, že 3008 mieri k náročným zákazníkom, dokladuje výbava, v ktorej sa objavujú vyslovene luxusné prvky ako head-up displej so zobrazením dôležitých informácií pred čelným sklom, radarový tempomat s udržiavaním bezpečnej vzdialenosti či obrovská panoramatická strecha s plochou 1,6 štvorcového metra. O bezpečnosť sa postará minimálne šesť airbagov a stabilizačný systém ESP.

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor: Peugeot

Na variabilitu plnohodnotných SUV sa 3008 síce nechytá, no prináša dvojdielne zadné veko znižujúce nakladaciu hranu, trojpolohovú podlahu batožinového priestoru a sklopné operadlá zadných sedadiel a sedadla spolujazdca. Dokáže tak vytvoriť úplne vodorovnú úložnú plochu až po palubnú dosku. Už v základe  má kufor slušných 512 litrov.

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor: Peugeot

Ponuka motorov je identická s Peugeotom 308 SW. Samozrejme s výnimkou najslabšieho agregátu 1,4 VTi. Základ tak tvorí benzínová jednašestka 1,6 VTi (88 kW), vyvinutá v spolupráci s BMW, a diesel 1,6 HDi (80 kW). Menej ako 110 koní teda nedostanete. Silnejšiu alternatívu zastupuje preplňovaný benzínový motor 1,6 THP (110 kW) aj väčší diesel 2,0 HDi (110 kW).

Okrem najslabšej benzínovej verzie sú všetky ostatné motory spriahnuté so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Spolu s pneumatikami Michelin so zníženým valivým odporom to prispieva priaznivej spotrebe. Tak napríklad základný diesel 1,6 HDi si vystačí s 5,1 a silnejší benzín 1,6 VTi priemerne so 7,4 litrami paliva.

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor: Peugeot

Jazdnými vlastnosťami má 3008 ladiť so svojím prémiovým imidžom. Nielen vďaka komfortnému odpruženiu, ale najmä vďaka systému Dynamic Rollin Control, ktorý na hydraulickom princípe eliminuje nakláňanie karosérie v zákrutách. Preto si 3008 vystačí aj bez nezávislého zavesenia zadných kolies.

No asi najväčšou inováciou je príplatkový systém Grip Controll, ktorý je akousi náhradkou za pohon oboch náprav. Vodič volí otočným ovládačom podľa podmienok jeden z piatich módov nastavenia trakčných systémov od režimu štandard a sneh, cez off-road až po piesok a ESP off pre rýdzo športovú jazdu. No a pomôcť majú aj špeciálne celoročné pneumatiky.

Pohon 4×4 sa však do 3008 predsa len časom dostane. Ale nie obyčajný. V pláne je totiž hybridná verzia HYbrid4 s elektromotorom poháňajúcim zadné kolesá, ktorá by sa mala objaviť na trhu v roku 2011.

Peugeot 3008 mal svetovú premiéru na jarnom ženevskom autosalóne a na Slovensku v Bratislave. Základná benzínová verzia 1.6e VTi stojí 18 900 eur a diesel 1.6 HDi o 1900 eur viac. Novinka schádza z výrobných liniek závodu vo francúzskom Sochaux.

Technické parametre

Rozmery:
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4365/1910/1625
Rázvor náprav (mm): 2613
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 432 – 1604/60

Motor: 1.6 VTi
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1598
Max. výkon (kW/ot.): 88/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 160/4250
Max. rýchlosť (km/h): 185
0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba na 100 km (l): 7,1

Motor: 1.6 THP
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1598
Max. výkon (kW/ot.): 110/5800
Max. krút. moment (Nm/ot.): 240/1400
Max. rýchlosť (km/h): 201
0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba na 100 km (l): 7,4

Motor: 1.6 HDi
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1560
Max. výkon (kW/ot.): 80/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 240/1750
Max. rýchlosť (km/h): 180
0 – 100 km/h (s): 12,2
Spotreba na 100 km (l): 5,1

Motor: 2.0 HDi
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1997
Max. výkon (kW/ot.): 110/3750
Max. krút. moment (Nm/ot.): 340/2000
Max. rýchlosť (km/h): 195
0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba na 100 km (l): 5,6

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek