Predstavenie: Hyundai i30 - kórejský Golf na štarte

Hyundaiom i30, predstaveným v roku 2007, sa kórejskej automobilke podarilo prelomiť predsudky európskych zákazníkov. Dnes prichádza jeho druhá generácia.

26.10.2011 04:54
Hyundai i30 Foto:
Nový Hyundai i30 už nemusí lámať predsudky európskych zákazníkov. Na Slovensku sa objaví v marci budúceho roku.
debata (4)

Model vyvinutý a vyrábaný v Európe spolu so sesterskou Kiou Ceed, dosiahol na starom kontinente rekordné predaje. Za päť rokov sa preň rozhodlo 350 000 zákazníkov. Vo svojom segmente sa prebojoval na šiestu priečku v štatistike najpredávanejších modelov v Európe. To nie je zlá štartovacia čiara pre jeho druhú generáciu, ktorá sa predstavila v septembri vo Frankfurte.

Má ambície poraziť najlepších európskych... Foto: Hyundai
Hyundai i30 Má ambície poraziť najlepších európskych konkurentov.

Už prvý pohľad dáva na známosť, že pôvodne konzervatívny model sa vo svojej novej podobe mení na sebavedomého predátora, ktorý si to chce rozdať s tými najlepšími. Do karát hrá Hyundaiu aj „pribrzdený“ vývoj európskej konkurencie či stúpajúci predaj hatchbackov nižšej strednej triedy.

Technologicky aj dizajnovo je na najvyššej úrovni. Foto: Hyundai
Hyundai i30 Technologicky aj dizajnovo je na najvyššej úrovni.

Nový i30 rozvinul naplno súčasný štylistický smer Hyundaiu „fluidic sculpture“, prezentovaný štúdiou ix-sonic spred dvoch rokov. Vládne mu predná hexagonálna maska, bohato dimenzované blatníky a množstvo bočných prelisov. Nechýbajú ani zvlnené LED-diódy denných svetiel v štýle i40, ani zadné svetlá vybavené tou istou technológiou. Rozmery sa však zmenili len nepatrne. Do dĺžky pribudli dva centimetre a do šírky päť milimetrov. Výška je zredukovaná o centimeter.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4300/ 1780//1470
Rázvor náprav (mm) 2650
Batožin. priestor/nádrž (l) 375/53

Pri tvorbe interiéru vychádzali dizajnéri z drahšieho modelu i40. Aj preto tu nájdete veľmi kvalitné plasty a množstvo prvkov, akoby patriacich do vyšších modelových radov. Napríklad optitrónové podsvietenie analógových prístrojov Supervision, informačný displej TFT s vysokým rozlíšením a tiež veľký 7-palcový dotykový displej navigácie a audia. K dispozícii je tiež dvojzónová klimatizácia alebo panoramatická strecha s odsúvateľným oknom. Jazdu spríjemní nový posilňovač riadenia Flex Steer s troma režimami účinnosti – Comfort, Normal a Sport.

Interiér je inšpirovaný drahším modelom Hyundai... Foto: Hyundai
Hyundai i30 Interiér je inšpirovaný drahším modelom Hyundai i40.

V bezpečnostnom balíku je sériovo stabilizačný systém ESP, šesť airbagov a za príplatok aj kolenný airbag vodiča. Batožinový priestor vzrástol o 10 % z pôvodných 340 na 375 litrov.

Batožinový priestor má praktický tvar. Foto: Hyundai
Hyundai i30 Batožinový priestor má praktický tvar.

Pod kapotou sa predstaví celkovo šesť motorov. Základom benzínovej ponuky je stokoňový 4-valec 1.4 Gamma (73,2 W). Väčšia „jednašestka“ dosahuje výkon 88 kW a jej verzia GDI s priamym vstrekovaním paliva až 103 kW.

Až 50 % zákazníkov sa však rozhodne pre naftovú alternatívu. Tá štartuje motorom 1.4 CRDi (66 kW) a pokračuje motormi 1.6 CRDi (81 kW) a jeho špičkovou verziou 1.6 CRDi VGT (94 kW) s variabilným turbom.

Najvýkonnejší naftový motor ponúkne až 94 kW. Foto: Hyundai
Hyundai i30 Najvýkonnejší naftový motor ponúkne až 94 kW.

Technickú vyspelosť demonštruje použitie výlučne 6-stupňových manuálnych prevodoviek. S výnimkou základných agregátov 1.4 Gamma a 1.4 CRDi bude k dispozícii aj 6-stupňový automat. Ekonomike prevádzky napomôže balík úsporných technológií Blue Drive vrátane stop-štart systému Integrated Stop&Go, inteligentnej regulácie alternátora či pneumatík s nízkym valivým odporom.

Aj konštrukciou podvozka bude i30 konkurovať najlepším. Využíva totiž zdokonalené plne nezávislé zavesenie zadných kolies.

V niektorých detailoch vidieť inšpiráciu... Foto: Hyundai
Hyundai i30 V niektorých detailoch vidieť inšpiráciu európskymi modelmi.

O výrobu i30 sa postará český závod Hyudai-Kia v českých Nošoviciach. Hyundai si verí. V Európe chce ročne predať minimálne 120 000 kusov svojej novinky, čo je viac než vo vlaňajšom roku, keď sa mu podarilo umiestniť na trhu rekordných 115 000 i30. Na našom trhu si naň však ešte budeme musieť počkať. Do predaja sa dostane najskôr v marci.

Technické údaje – benzínové motory
Motor 1.4i 1.6i 1.6 GDI
Zdvihový objem (ccm) 1396 1591 1591
Max. výkon (kW/ot.) 73,2/5500 88/6300 99/6300
Max. krút. moment (Nm/ot.) 137/4200 156/4800 164/4850
Technické údaje – naftové motory
Motor 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi VGT
Zdvihový objem (ccm) 1396 1582 1582
Max. výkon (kW/ot.) 66/4000 81/4000 94/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 220/1500 260/1900 260/1900
4 debata chyba
Články podľa značiek