Mazda sa lúči s Wankelom po 50 rokoch

Automobilový svet bude od budúceho roka chudobnejší. Do dôchodku odchádza Mazda RX-8, jediný sériový model poháňaný rotačným Wankelovým motorom.

27.10.2011 06:00
Mazda RX-8 Foto:
Limitovaná 1000-kusová séria Mazdy RX-8 Spirit R urobí bodku za históriou 50-ročného spojenectva Mazdy a Wankelovho motoru.
debata (1)

Rozhodnutie Mazdy o skončení produkcie tohto kultového a technologicky jedinečného modelu je o to prekvapujúcejšie, že ešte pred pár mesiacmi zásobovala médiá informáciami o vývoji novej generácie Wankelu s revolučným laserovým zapaľovaním. Zdá sa však, že sa jej aj napriek snahe nepodarilo vyriešiť problémy prísnych emisných limitov. Práve tie sa stali osudné pre motor s rotačnými piestami a dôvodom, prečo Mazda stiahla pred necelými dvoma rokmi kupé RX-8 z európskych trhov. Dnes je k dispozícii len v Japonsku, no čoskoro skončí aj tam.

Mazda sa však s Wankelom ešte rozlúči špeciálnou 1000–kusovou sériou RX-8 Spirit R, opäť určenou len pre Japonsko. Limitovaná edícia ponúkne špeciálne farby lakov, 19-palcové disky, červené brzdové strmene a v interiéri športové kožené sedadlá Recaro. Chýbať nemôže ani štítok s číslom série. Výroba potrvá od konca novembra do leta budúceho roka.

S Mazdou RX-8 odchádza aj jej Wankelov motor. Foto: Mazda
Mazda S Mazdou RX-8 odchádza aj jej Wankelov motor.

Šéf Mazdy Takashi Yamanouchi však priaznivcov Wankelových motorov upokojuje, že koniec výroby RX-8 neznamená definitívny koniec tejto technológie. Mazda bude na vývoji Wankelu pracovať naďalej a nevylučuje, že v budúcnosti po vyriešení emisných problémov sa vráti.

Napokon, Mazdu a Wankel spája 50-ročná história. Pracovať na vývoji rotačného motora začala už v roku 1961, keď získala potrebnú licenciu. Prvý model s Wankelovým motorom, Mazdu Cosmo, predstavila na Tokijskom autosalóne v roku 1964 a do predaja uviedla v roku 1967. Napriek ustavičným problémom s tesnosťou piestov, vysokou spotrebou paliva či oleja naň na rozdiel od iných automobiliek, napríklad NSU či Citroënu, nikdy nezanevrela. Nasledoval ďalší vývoj a modely R100, RX-2, RX-3, RX-4 až po súčasný RX-8 s atypickou 4-dverovou karosériou, predstavený v roku 2001 na autosalóne v Detroite.

Prvým modelom Mazdy s rotačným agregátom bolo... Foto: Mazda
Mazda Cosmo Prvým modelom Mazdy s rotačným agregátom bolo kupé Mazda Cosmo predstavené v roku 1964.

Ani Mazda RX-8 sa nevyhla problémom s tesnosťou piestov a stratou výkonu. Mazda bola dokonca nútená zvolať do servisov všetky modely vyrobené v rokoch 2004 a 2005. Nedôvera zákazníkov a vysoké prevádzkové náklady prerástli nakoniec do poklesu záujmu. Vlani dodala Mazda zákazníkom len 1134 kusov, čo bolo o polovicu menej ako v roku 2009 a až 20-krát menej ako v rekordnom roku 2004.

1 debata chyba
Články podľa značiek