Hyundai má za sebou neuveriteľne plodný rok. Vlani uviedol na trh nový model strednej triedy i40, športové kupé Veloster a tiež nový kompaktný sedan Elentra. To však nie je zďaleka koniec kórejskej modelovej ofenzívy. Tento rok štartuje s najväčšou bombou. Nástupcom hatchbacku nižšej strednej triedy i30.
Reklamu mu hádam už ani robiť nemusí. Postaral sa o ňu sám šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn, v stánku Hyundaia vo Frankfurte nad Mohanom. Na krátkom videu, ktoré obehlo celú planétu, nedokázal zakryť svoje pozitívne rozčarovanie nad kvalitou spracovania kórejskej novinky, ktorá v niektorých detailoch prekonáva aj doteraz neohrozenú európsku ikonu – Volkswagen Golf. Presne to Hyundai chcel. Preto ho podľa vzoru modelu i40 navrhol kompletne v nemeckom vývojovom stredisku v Russelsheime.
Rázvor náprav 2650 mm, zhodný z predchodcom, však prezrádza, že sa nerodil na úplne čistom hárku papiera. To však nie je výčitka, hodnotou rázvoru aj konštrukciou podvozku s plne nezávislým zavesením zadných kolies bude totiž Hyundai i30 predstavovať stále špičku v triede.
Kabát novinky je úplne nový. Vychádza zo štýlu "fluidic sculpture“, uplatnenom už na modeloch i40 či Veloster. Preto tu nájdete nielen typickú 6-uholníkovú prednú masku, ale aj plavné dynamické línie inšpirované prírodou. Do dĺžky pribudlo 20 mm, do šírky päť, ale výška je zredukovaná o 10 milimetrov.
Hyundai sľubuje lepšie priestorové pomery pre posádku, ale tiež väčší kufor, ktorý narástol o 10 % na konečných 375. Spracovanie interiéru vychádza z úrovne, ktorú nasadil väčší model i40. Preto i30 prichádza nielen s vysokokvalitnými materiálmi, ale aj špičkovým prístrojovým panelom Supervision s farebným TFT displejom s vysokým rozlíšením, ale aj navigáciou so 7-palcovým dotykovým monitorom.
Posádku môže rozmaznávať dvojzónovou klimatizáciou alebo panoramatickou strechou s výklopným panelom. Bezpečnostným štandardom bude stabilizačný systém ESP a šesť airbagov. Za príplatok je k dispozícii aj kolenný airbag vodiča. Novinkou príplatkovej výbavy je adaptívny posilňovač riadenia Flex Steer s troma režimami účinku posilňovania – Comfort, Normal a Sport.
Rovnako ambiciózna je ponuka motorov. Tvoria ho tri zážihové a tri vznetové jednotky s výkonovým rozpätím od 66 do 99 kW. Nie je to síce nič svetoborné, ale keď uvážite, že zdvihový objem motorov nepresahuje 1,6 litra, ide o vynikajúce hodnoty. Okrem známych agregátov 1.4i Gamma (73,2 kW), 1.6 Gamma (88 kW) a dvoch dieslov 1.4 CRDi (66 kW) a 1.6 CRDi (81 kW) sú najväčšou novinkou práve najvýkonnejšie verzie.
Benzínová 1.6 GDI Gamma (99 kW) kombinuje priame vstrekovanie paliva s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov a naftová 1.6 CRDi (94 kW) s variabilným turbom. Tento dieselový agregát zároveň nahrádza starší, väčší a smädnejší motor 2.0 CRDi.
Hyundai síce zatiaľ nezverejnil presné prevádzkové parametre, ale tvrdí, že znížil spotrebu. To aj vďaka 6-stupňovým prevodovkám vrátane automatickej a nasadeniu úsporných technológií ako stop-štart systému ISG a riadeného alternátora v kombinácii s pneumatikami s nízkym valivým odporom. Pri diesli 1.6 CRDi sa mu podarilo stlačiť emisie CO2 pod 100 gramov na kilometer.
S novým i30 má Hyundai veľké plány. Už jeho predchodcovi sa podarilo počtom predaných 115 000 kusov dostať v roku 2010 na šiestu priečku v európskom rebríčku nižšej strednej triedy. Z novinky vyrábanej v českom závode v Nošoviciach chce však ročne predať najmenej 120 000 vozidiel. Do plachiet mu fúka aj rastúci odbyt nižšej strednej triedy, ktorý má tento rok vzrásť približne o sedem percent. Na slovenský trh sa Hyundai i30 dostane na jar.
Technické údaje – benzínové motory | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.4i | 1.6i | 1.6 GDI |
Zdvihový objem (ccm) | 1396 | 1591 | 1591 |
Max. výkon (kW/ot.) | 73/5500 | 88/6300 | 99/6300 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 137/4200 | 156/4850 | 164/4850 |
Technické údaje – naftové motory | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.4 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi |
Zdvihový objem (ccm) | 1396 | 1582 | 1582 |
Max. výkon (kW/ot.) | 66/4000 | 81/4000 | 94/4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 220/1500 | 260/1900 | 260/1900 |