Mazda má nový naftový motor 2.2 SkyActiv-D

Automobilka Mazda začala výrobu nového naftového štvorvalca 2.2 SkyActiv-D. Vďaka dvojitému prepĺňaniu má výkon 129 kW/175 k a krútiaci moment 420 Nm.

29.01.2012 13:56
Mazda Foto:
SkyActiv-D má okrem iného v porovnaní s motorom 2.2 MZR-CD tenšie piesty zabezpečujúce menšie trenie, pevnejšie ojnice a ľahší kľukový hriadeľ.
debata (3)

Nový agregát 2.2 SkyActiv-D prináša niekoľko pokrokových technológií, ktoré mu zabezpečia výborné výkonové parametre pri nízkej spotrebe. Tentoraz to však nie sú len marketingové frázy, ale skutočný výsledok dlhoročného vývoja japonských inžinierov.

Prvou technickou „vychytávkou“ je jeho kompresný pomer s hodnotou len 14,0:1. Žiadny iný naftový motor nepracuje s takto nízkym kompresným pomerom, agregát SkyActiv-D tak dosahuje s nižšie teploty a tlaky pri kompresii, čo zároveň prináša tichší chod, lepšie riadené spaľovanie a blok motora môže mať nižšiu pevnosť aj hmotnosť. Konštruktéri sa zároveň pochválili, že v porovnaní s doterajším motorom 2.2 MZR-CD je novNový agregát 2.2 SkyActiv-D prináša niekoľko pokrokových technológií, ktoré mu zabezpečia výborné výkonové parametre pri nízkej spotrebe. Tentoraz to však nie sú len marketingové frázy, ale skutočný výsledok dlhoročného vývoja japonských inžinierov.

Prvou technickou „vychytávkou“ je jeho kompresný pomer s hodnotou len 14,0:1. Žiadny iný naftový motor nepracuje s takto nízkym kompresným pomerom, agregát SkyActiv-D tak dosahuje s nižšie teploty a tlaky pri kompresii, čo zároveň prináša tichší chod, lepšie riadené spaľovanie a blok motora môže mať nižšiu pevnosť aj hmotnosť. Konštruktéri sa zároveň pochválili, že v porovnaní s doterajším motorom 2.2 MZR-CD je nový SkyActiv-D o 10 % ľahší.

Nízky kompresný pomer však prináša aj problémy s pomalým zohrievaním premrznutého motora a náchylnosťou na nepravidelné spaľovanie. Mazda si s uvedenými problémami poradila výkonnejšími žeraviaci sviečkami (dokážu podľa potreby vyhrievať spaľovací priestor aj počas chodu motora), inštaláciou jemnejších vstrekovacích dýz a variabilným zdvihom výfukových ventilov. Vďaka tomu dokáže agregát pozdržať výfukové plyny dlhšie vo valcoch, takže stenám spaľovacích priestorov odovzdajú pred opustením valcov viac tepla a prispejú tak k rýchlejšiemu ohrevu motora. Zároveň sa výfukové ventily pootvoria aj pri nasávaní a pustia do valcov časť výfukových plynov, ktoré následne zvýšia teplotu spaľovania.

Sekvenčné prepĺňanie zabezpečujú dva turbodúchadlá rozdielnej veľkosti. Max. výkon 129 kW/175 k dosahuje motor pri 4500 ot./min a max. krútiaci moment 420 Nm bude mať vodič k dispozícii pri 2000 otáčkach.

Nový agregát spĺňa emisnú normu Euro 6, pričom na jej plnenie nepotrebuje úpravu výfukových spalín pomocou vstrekovania močoviny (AdBlue). Presné hodnoty kombinovanej spotreby závisia od konkrétneho auta, v ktorom ho Mazda použije (ako prvá ho dostane Mazda CX-5), priemerne však bude o 20 % úspornejší ako doterajší turbodiesel 2.2 MZR-CD.

3 debata chyba
Články podľa značiek