Súčasná generácia Fiesty tak trochu predbehla dobu. Rodila sa spolu s Mazdou 2 a ako jeden z prvých modelov, pri ktorom bolo hlavným cieľom zastaviť medzigeneračný rast hmotnosti, a tým aj spotreby paliva. Úsilie konštruktérov korunovala úspora rovnej stovky kilogramov. Dnes však Fiesta pridáva k svojej ľahkej postave aj lepšiu aerodynamiku a najmä vysoko hospodárne 3-valce EcoBoost. Bude tak prvým modelom vo svojej kategórii, ktorý ponúkne na výber až sedem verzií s emisiami nižšími ako 100 g CO2 na kilometer. Medzi ne patria všetky výkonové varianty litrového trojvalca 1.0 EcoBoost (74, 92 kW), ale aj jeho nová nepreplňovaná verzia s priamym vstrekovaním paliva 1.0 Ti-VCT (48 kW). Spotreba týchto motorov sa v kombinácii so stop-štart systémom a rekuperáciou brzdnej energie pohybuje na hranici 4,3 litra benzínu na 100 km.
Škálu zážihových agregátov dopĺňajú už známe atmosférické 4-valce 1.25i (44, 60 kW) a 1.4 Duratec (71 kW), ale aj motor 1.6 Ti-VCT (77 kW). Na výber bude aj z dvoch dieselov 1.5 TDCi (55 kW) alebo silnejšieho 1.6 TDCi (70 kW). Ten si vo Fieste ECOnetic s aerodynamickým paketom, pneumatikami so zníženým valivým odporom a ekonomickým sprevodovaním vystačí len s 3,3 litra nafty. Aby vodiči využívali ekonomický potenciál motorov, je prístrojový panel vybavený systémom EcoMode, ktorý okrem grafického asistentu správneho radenia vyhodnocuje ekonomiku jazdného štýlu formou maxima pätnástich zelených lístočkov.
Neviditeľné zmeny pod kapotou sprevádza nápadný exteriérový facelift. Fiesta dostala podľa vzoru svojich mladších súrodencov lichobežníkovú prednú masku, ale aj nové svetlá s dennými LED diódami, prepracovanú prednú kapotu či nárazníky. Po prvýkrát môže byť vybavená až 17-palcovými diskami kolies. Aerodynamické zlepšenia znížili koeficient odporu vzduchu na Cx 0,32.
V interiéri sa úpravy zamerali na zlepšenie dojmu kvality, pretože Ford by rád k Fieste pritiahol aj zákazníkov, ktorí doteraz uprednostňovali väčšie autá. Zlepšili sa preto materiály, pribudli napríklad dekorácie z klavírnej černe, saténový chróm na vnútorných kľučkách dverí alebo tlačidlách. Nové miesto našli spínače elektrických okien a vyhrievania sedadiel. Celkový dojem zlepšuje nové čalúnenie sedadiel s výraznejším prešívaním či príplatkový celokožený volant. Cestujúci ocenia aj nové odkladacie schránky. Napríklad veľký box medzi sedadlami, ktorého hornú časť tvorí široká lakťová opierka či zväčšené schránky vo dverách. V kufri pribudla praktická dvojitá podlaha.
Silnou stránkou Fiesty bude aj jej bezpečnosť. Napokon, z testov EuroNCAP si už odniesla plné 5-hviezdičkové skóre. A nielen z dôvodu nasadenia siedmich sériových airbagov a stabilizačného systému ESC. Prináša totiž aj nové asistenčné systémy. Napríklad samočinné núdzové brzdenie pri nízkych rýchlostiach Active City Stop, ktoré dokáže zabrániť zrážkam do 15 km/h, prípadne znížiť následky kolízie, ale aj systém privolania núdzovej pomoci SYNC na základe údajov GPS. No najväčšou vychytávkou je nepochybne systém MyKey, ktorý umožňuje rodičom začínajúcich vodičov obmedziť maximálnu rýchlosť vozidla, nastaviť maximálnu hlasitosť audio sústavy, znemožniť vypnutie stabilizačného systému či zvýrazniť zvukové upozornenia pri nezapnutých bezpečnostných pásoch. Vozidlo sa do tohto módu preprogramuje po zasunutí špeciálneho kľúča do spínacej skrinky.
Ford tiež sľubuje vyšší komfort jazdy a precíznejšie jazdné vlastnosti novo vyladeného podvozka. Fiesta debutovala na jesennom Parížskom autosalóne a na slovenský trh dorazí začiatkom februára. To však nie je jej posledné slovo. Nasledovať ju totiž bude ostrá verzia ST. Nový motor 1.6 EcoBoost s výkonom zvýšeným až o 20 % (132 kW) jej udelí zrýchlenie na stovku za menej ako sedem sekúnd.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 3960/1722/1495 |
Rázvor náprav (mm) | 2489 |
Objem kufra (l) | 276 – 974/42 |
Technické údaje – atmosférické motory (benzínové) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Motor | 1.0 Ti-VCT | 1.0 Ti-VCT | 1.25 Duratec | 1.25 Duratec | 1.6 Ti-VCT |
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 999 | 1241 | 1241 | 1597 |
Max. výkon (kW/ot.) | 48/6300 | 59/6300 44/6000 | 60/5800 | 77/6300 | |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 105/4100 | 105/4100 | 109/3600 | 114/4200 | 150/4200 |
Max. rýchlosť (km/h) | 155 | 165 | 152 | 168 | 184 |
0 – 100 km/h (s) | 16,8 | 14,9 | 16,9 | 13,3 | 10,5 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,6 | 4,6 | 5,2 | 5,2 | 5,9 |
Technické údaje – prepĺňané motory (benzínové) | ||
---|---|---|
Motor | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost |
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 999 |
Max. výkon (kW/ot.) | 74/6000 | 92/6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 170/1400 | 170/1400 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 196 |
0 – 100 km/h (s) | 11,2 | 9,4 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,3 | 4,3 |
Technické údaje – naftové motory | ||
---|---|---|
Motor | 1.5 TDCi | 1.6 TDCi |
Zdvihový objem (ccm) | 1498 | 1560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/3750 | 70/3800 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 185/1750 | 200/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 167 | 181 |
0 – 100 km/h (s) | 13,5 | 11,7 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,7 | 3,6 |