Ford Fiesta znižuje spotrebu

Po štyroch rokoch a jednej inovácii si Ford opäť vzal na mušku malú Fiestu. Rozsiahly facelift jej má pomôcť udržať sa naďalej medzi najúspešnejšími európskymi modelmi nižšej triedy. Novými zbraňami sú najmä úsporné motory a nové bezpečnostné systémy.

16.01.2013 07:17
Ford Fiesta Foto:
Nová predná lichobežníková maska priblížila Fiestu k najnovším modelom Fordu. Podstatnejšie je však to, čo skrýva pod kapotou. Spotreba verzií EcoBoost klesla až na 4,3 litra benzínu.
debata

Súčasná generácia Fiesty tak trochu predbehla dobu. Rodila sa spolu s Mazdou 2 a ako jeden z prvých modelov, pri ktorom bolo hlavným cieľom zastaviť medzigeneračný rast hmotnosti, a tým aj spotreby paliva. Úsilie konštruktérov korunovala úspora rovnej stovky kilogramov. Dnes však Fiesta pridáva k svojej ľahkej postave aj lepšiu aerodynamiku a najmä vysoko hospodárne 3-valce EcoBoost. Bude tak prvým modelom vo svojej kategórii, ktorý ponúkne na výber až sedem verzií s emisiami nižšími ako 100 g CO2 na kilometer. Medzi ne patria všetky výkonové varianty litrového trojvalca 1.0 EcoBoost (74, 92 kW), ale aj jeho nová nepreplňovaná verzia s priamym vstrekovaním paliva 1.0 Ti-VCT (48 kW). Spotreba týchto motorov sa v kombinácii so stop-štart systémom a rekuperáciou brzdnej energie pohybuje na hranici 4,3 litra benzínu na 100 km.

Ford Fiesta Foto: Ford
Ford Fiesta Ford Fiesta

Škálu zážihových agregátov dopĺňajú už známe atmosférické 4-valce 1.25i (44, 60 kW) a 1.4 Duratec (71 kW), ale aj motor 1.6 Ti-VCT (77 kW). Na výber bude aj z dvoch dieselov 1.5 TDCi (55 kW) alebo silnejšieho 1.6 TDCi (70 kW). Ten si vo Fieste ECOnetic s aerodynamickým paketom, pneumatikami so zníženým valivým odporom a ekonomickým sprevodovaním vystačí len s 3,3 litra nafty. Aby vodiči využívali ekonomický potenciál motorov, je prístrojový panel vybavený systémom EcoMode, ktorý okrem grafického asistentu správneho radenia vyhodnocuje ekonomiku jazdného štýlu formou maxima pätnástich zelených lístočkov.

Ford Fiesta Foto: Ford
Ford Fiesta Ford Fiesta

Neviditeľné zmeny pod kapotou sprevádza nápadný exteriérový facelift. Fiesta dostala podľa vzoru svojich mladších súrodencov lichobežníkovú prednú masku, ale aj nové svetlá s dennými LED diódami, prepracovanú prednú kapotu či nárazníky. Po prvýkrát môže byť vybavená až 17-palcovými diskami kolies. Aerodynamické zlepšenia znížili koeficient odporu vzduchu na Cx 0,32.

V interiéri sa úpravy zamerali na zlepšenie dojmu kvality, pretože Ford by rád k Fieste pritiahol aj zákazníkov, ktorí doteraz uprednostňovali väčšie autá. Zlepšili sa preto materiály, pribudli napríklad dekorácie z klavírnej černe, saténový chróm na vnútorných kľučkách dverí alebo tlačidlách. Nové miesto našli spínače elektrických okien a vyhrievania sedadiel. Celkový dojem zlepšuje nové čalúnenie sedadiel s výraznejším prešívaním či príplatkový celokožený volant. Cestujúci ocenia aj nové odkladacie schránky. Napríklad veľký box medzi sedadlami, ktorého hornú časť tvorí široká lakťová opierka či zväčšené schránky vo dverách. V kufri pribudla praktická dvojitá podlaha.

Ford Fiesta Foto: Ford
Ford Fiesta Ford Fiesta

Silnou stránkou Fiesty bude aj jej bezpečnosť. Napokon, z testov EuroNCAP si už odniesla plné 5-hviezdičkové skóre. A nielen z dôvodu nasadenia siedmich sériových airbagov a stabilizačného systému ESC. Prináša totiž aj nové asistenčné systémy. Napríklad samočinné núdzové brzdenie pri nízkych rýchlostiach Active City Stop, ktoré dokáže zabrániť zrážkam do 15 km/h, prípadne znížiť následky kolízie, ale aj systém privolania núdzovej pomoci SYNC na základe údajov GPS. No najväčšou vychytávkou je nepochybne systém MyKey, ktorý umožňuje rodičom začínajúcich vodičov obmedziť maximálnu rýchlosť vozidla, nastaviť maximálnu hlasitosť audio sústavy, znemožniť vypnutie stabilizačného systému či zvýrazniť zvukové upozornenia pri nezapnutých bezpečnostných pásoch. Vozidlo sa do tohto módu preprogramuje po zasunutí špeciálneho kľúča do spínacej skrinky.

Ford tiež sľubuje vyšší komfort jazdy a precíznejšie jazdné vlastnosti novo vyladeného podvozka. Fiesta debutovala na jesennom Parížskom autosalóne a na slovenský trh dorazí začiatkom februára. To však nie je jej posledné slovo. Nasledovať ju totiž bude ostrá verzia ST. Nový motor 1.6 EcoBoost s výkonom zvýšeným až o 20 % (132 kW) jej udelí zrýchlenie na stovku za menej ako sedem sekúnd.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 3960/1722/1495
Rázvor náprav (mm) 2489
Objem kufra (l) 276 – 974/42
Technické údaje – atmosférické motory (benzínové)
Motor 1.0 Ti-VCT 1.0 Ti-VCT 1.25 Duratec 1.25 Duratec 1.6 Ti-VCT
Zdvihový objem (ccm) 999 999 1241 1241 1597
Max. výkon (kW/ot.) 48/6300 59/6300 44/6000 60/5800 77/6300  
Max. krút. moment (Nm/ot.) 105/4100 105/4100 109/3600 114/4200 150/4200
Max. rýchlosť (km/h) 155 165 152 168 184
0 – 100 km/h (s) 16,8 14,9 16,9 13,3 10,5
Spotreba na 100 km (l) 4,6 4,6 5,2 5,2 5,9
Technické údaje – prepĺňané motory (benzínové)
Motor 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost
Zdvihový objem (ccm) 999 999
Max. výkon (kW/ot.) 74/6000 92/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 170/1400 170/1400
Max. rýchlosť (km/h) 180 196
0 – 100 km/h (s) 11,2 9,4
Spotreba na 100 km (l) 4,3 4,3
Technické údaje – naftové motory
Motor 1.5 TDCi 1.6 TDCi
Zdvihový objem (ccm) 1498 1560
Max. výkon (kW/ot.) 55/3750 70/3800
Max. krút. moment (Nm/ot.) 185/1750 200/1750
Max. rýchlosť (km/h) 167 181
0 – 100 km/h (s) 13,5 11,7
Spotreba na 100 km (l) 3,7 3,6
Ford Fiesta
Ford Fiesta
+5Ford Fiesta
debata chyba
Články podľa značiek