Prepĺňaný benzínový osemvalec 4.0 TFSI V8 použitý v modeloch S6, S6 Avant a S7 Sportback dáva z objemu 3993 cm3 (vŕtanie x zdvih 84,5 × 89 mm) max. výkon 309 kW/420 k a krútiaci moment 550 Nm. Max. hodnota krútiaceho momentu je navyše k dispozícii v neuveriteľne širokom otáčkovom pásme 1500 – 5200 ot./min.
Rady valcov zvierajú uhol 90°, blok aj hlavy sú vyrobené z hliníkových zliatin a pohon rozvodov je z dôvodu minimalizácie jeho namáhania torznými kmitmi umiestnený na zadnej strane motora (pri motorovej prepážke). Pevnosť celého bloku zvyšuje pomocný rám ložísk kľukového hriadeľa (bedplate).
Každý rad valcov prepĺňa jedno turbodúchadlo s dvomi vstupmi vždy od dvoch valcov (twinscroll), čím konštruktéri eliminujú nepriaznivé vzájomné pôsobenie výfukových plynov od jednotlivých valcov prichádzajúcich k vstupu turbodúchadiel v rozdielnych časových momentoch. Z dôvodu čo najkratšej cesty výfukových plynov k turbodúchadlu (to zabezpečuje rýchlu reakciu motora na pridávanie plynu) je sanie umiestnené na vonkajšej strane motora, zatiaľ čo výfukové zvody, turbodúchadlá aj chladič stláčaného vzduchu sú uprostred valcov. Takto vysoká koncentrácia tepla uprostred motora si od konštruktérov žiadala mimoriadne dôslednú prácu pri návrhu termoizolačných krytov a manažmentu odvodu tepla.
O dostatok elektrickej energie pre všetky elektrické systémy auta sa stará vodou chladený alternátor (190 A). Suchá hmotnosť motora vrátane pomocných agregátov je 220 kg.
Rýchlym ohrevom proti vysokej spotrebe
Z dôvodu čo najrýchlejšieho ohrevu veľkého motora na prevádzkovú teplotu sa pri studenom motore odpojí vodné čerpadlo a voda v bloku aj hlavách necirkuluje. Tým sa skôr zohreje nielen voda v okruhu (rýchly nábeh kúrenia), ale aj motorový olej. Jeho cirkuláciu riadi olejové čerpadlo s variabilným výkonom (keď to nie je potrebné, nejde na plný výkon, čím motoru odoberá menej energie).
Len na štyri valce
Konštruktéri Audi sú hrdí najmä na systém Cylinder on Demand, ktorý pri nízkom a strednom zaťažení vypína polovicu valcov. Valce sa deaktivujú, ak sa motor nachádza v pásme 960 až 3500 ot./min. a chladiaca kvapalina má minimálne 30 °C. Podmienkou je ja zaradenie tretieho alebo vyššieho prevodového stupňa. Motor je v tomto režime schopný produkovať max. 250 Nm.
Ak sú splnené všetky podmienky, systém odpojí nasávacie aj výfukové ventily vo valcoch 2, 3, 5 a 8. Samozrejme sa preruší aj vstrekovanie paliva. Motor tak pracuje v režime V4 a počas jednej otáčky kľukového hriadeľa dochádza namiesto pôvodných štyroch zapálení len k dvom (poradie zapaľovania 1–4–6–7). Štyri aktívne valce navyše pracujú pod vyššou záťažou, čím sa zvyšuje ich účinnosť. Deaktivované valce sú naplnené len vzduchom s minimálnym tlakom, ktorý pohybujúcim sa piestom kladie relatívne malý odpor.
Opätovné zapojenie štyroch deaktivovaných valcov údajne trvá len štyri stotiny sekundy a vodič ani posádka auta ho nespoznajú. Aby systém nevypínal valce v situáciách, keď je to nežiaduce, senzory rozoznávajú nepravidelné vzory ovládania volantu a plynového pedálu a valce sa neodpoja. Podľa Audi môžu takéto situácie nastať napr. pri jazde po kruhovom objazde, alebo pri športovej jazde niekde za mestom. Systém je údajne najúčinnejší pri ustálenej jazde rýchlosťou okolo 100 km/h, kedy znižuje okamžitú spotrebu o viac ako 10 %. V kombinovanej prevádzke dokážu štyri vypnuté valce ušetriť približne 5 % paliva.
Zaujímavé sú aj metódy, akými Audi zabojovalo proti zmene akustiky pri jazde na štyri valce. Aby posádka chod na polovicu valcov nevnímala nijak negatívne, auto je vybavené systémom ANC (Active Noise Control), ktorý cez reproduktory audiosystému vysiela cielené antizvuky. Tie systém vypočíta na základe signálov zo štyroch mikrofónov umiestnených v rôznych častiach kabíny. Tam, kde systém rozpozná neželané nízkofrekvenčné zvuky, okamžite vytvorí priestorový zvuk, ktorý dunenie úspešne potlačí.
Aby do kabíny neprenikli ani vibrácie motora idúceho na polovicu valcov, agregát je upevnený v aktívnych silentblokoch účinne tlmiacich nízkofrekvenčné kmity. Tie využívajú elektromagnetický aktuátor, ktorý prenáša svoje pohyby (do zdvihu až 1 mm) cez gumovú membránu na hydraulickú kvapalinu silentbloku. V kvapaline sa prekrývajú kmity aktuátora a motora, čím sa navzájom rušia.
Technické údaje – Audi S6 (2012) | |
---|---|
Motor | 4.0 TFSI V8 |
Zdvihový objem (cm3) | 3993 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 84,5 × 89 |
Kompresný pomer | 10,1:1 |
Max. výkon (kW/min-1) | 309/5500–6400 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 550/1500–5200 |
Objem olejovej náplne (l) | 10,3 |
Pohon | quattro so samosvorným medzinápravovým diferenciálom |
Prevodovka | 7 st. S-tronic (so spojkami v olejovom kúpeli) |
Pneumatiky | 255/40 R 19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1895 |
Objem palivovej nádrže (l) | 75 |
Brzdený príves (kg) | 2100 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (limitovaná) |
0–100 km/h (s) | 4,6 |
Palivo | BA 95/BA 98 |
Spotreba v meste (l/100 km) | 13,4 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 7,5 |
Spotreba kombinovaná (l/100 km) | 9,6 |
Rozmery – Audi S6 (2012) | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4931 |
Šírka (mm) | 1874 |
Výška (mm) | 1440 |
Rázvor (mm) | 2912 |
Rozchod vpredu (mm) | 1627 |
Rozchod vzadu (mm) | 1618 |
Objem kufra (l) | 530 (995 – sklopené sedadlá) |