Citroën Numéro 9 - prichádza nový člen línie DS

Línia DS dopĺňa hlavnú ponuku značky Citroën a objavuje nové teritóriá automobilových trhov.

11.04.2012 09:42
Citroën Numéro 9 Foto:
Citroën Numéro 9 využíva hybridný pohon.
debata

Línia DS čerpá inšpiráciu z 90 rokov jedinečnej automobilovej histórie. Značka Citroën do nej vložila svoje najlepšie schopnosti a skúsenosti, kreativitu a špičkové technológie. Za dva roky od predstavenia sa z línie DS, tvorenej modelmi Citroën DS3, DS4 a DS5, predalo viac ako 200 000 vozidiel. Línia DS sa pripravuje na začiatok predaja v Číne. Práve preto sa novinka, štúdia označená ako Numéro 9, po prvý raz predstaví na autosalóne v Pekingu. Ide o štúdiu, ktorá predznamenáva ďalšiu budúcnosť línie DS a naznačuje štylistické smerovanie troch nadchádzajúcich modelov tejto línie: prémiového sedanu segmentu C, SUV a prémiovej limuzíny segmentu D.

Citroën Numéro 9 Foto: Citroën
Citroën Numéro 9 Citroën Numéro 9

Po modeloch Citroën DS3, DS4 a DS5 prichádza štúdia Numéro 9, ktorá je novým členom a smerovaním línie DS. Novinka revitalizuje karosériu shooting brake, ktorá sa zapísala do histórie luxusných automobilov. Predstavuje novú prednú časť a využíva technológiu Full-hybrid Plug-in. Štúdia sa teda vyznačuje aj výraznými výkonmi a schopnosťami úspory paliva (dojazd na batérie 50 km, výkon 217 kW/295 k, turbo, 39 g CO2/km). Štúdia spája proporcie vozidla typu kupé a kombi, s napnutými líniami, dlhou kapotou a mimoriadne nízkou karosériou (výška 1,27 m) postavenou na 21-palcových kolesách. Zadný spojler zlepšuje prúdenie vzduchu okolo zadnej časti, predné stĺpiky uľahčujú obtekanie vzduchu okolo karosérie, disky kolies s turbínovým vzorom minimalizujú turbulentné prúdenie vzduchu okolo kolies a blatníkov a aktívne tým znižujú spotrebu, čomu napomáhajú aj samotné ramená kolies. Komfort na palube sľubujú veľkodušné proporcie a trojica svetelných tubusov tvoriacich prístrojovú dosku.

Citroën Numéro 9 Foto: Citroën
Citroën Numéro 9 Citroën Numéro 9

Popri dĺžke 4,93 m a šírke 1,94 m disponuje vozidlo nevšedným rázvorom s dĺžkou až 3 metre, čo je výhoda pri vytváraní priestoru na nohy zadných pasažierov. Vzhľadom na karosériu typu shooting brake chce štúdia Numéro 9 vytvoriť protiváhu k tradičným limuzínam segmentu D. Numéro 9 ťaží z doterajšieho estetického tvarovania línie DS a ukazuje, ako bude v budúcnosti vyzerať predná časť nových modelov DS, ako aj ich nezameniteľnú svetelnú stopu. Nová predná časť sa bude vyznačovať predovšetkým maskou zvýraznenou trojdimenzionálnou linkou. Maska sa začína vo svetlometoch využívajúcich LED technológiu a v ich vonkajších častiach sa nachádzajú denné svetlomety. Celý vzhľad dodáva štúdii Numéro 9 silnú a jedinečnú osobnosť. Poznávacie znaky línie DS sa zhmotnili práve v tejto štúdii. Medzi najvýraznejšie patrí plávajúca strecha podčiarknutá chrómovanou linkou, na ktorej sa vyníma znak DS či veľké presklené plochy, ktoré zasahujú až do zadnej časti. V oblasti farieb a materiálov sa štúdia Numéro 9 uchýlila k jedinečnej mystike. Karoséria hlbokej čiernej farby s jemným fialovým nádychom s názvom ‘whisper’ na ktorej sa vynímajú chrómové doplnky.

Citroën Numéro 9 Foto: Citroën
Citroën Numéro 9 Citroën Numéro 9

Štúdia Numéro 9 obsahuje viacero technológií zaručujúcich vysoký výkon, komfort, bezpečnosť, ale aj ochranu životného prostredia. Nabíjateľný hybridný pohon sa vyznačuje zabudovaním elektromotora do konštrukcie zadnej nápravy, čo zlepšuje dynamické jazdné vlastnosti a trakciu, pritom však zaručuje veľmi dobré hodnoty spotreby a emisií. Na pohon vozidla Numéro 9 môže, v závislosti od konkrétnych trhových požiadaviek, slúžiť benzínový alebo naftový motor, ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 51 kW (70 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Elektromotor čerpá energiu z lítiovo-iónových batérií, ktoré sa z bežnej domácej zásuvky nabijú iba za 3,5 hodiny. Model vystavený pri príležitosti pekinského autosalónu poháňa benzínový motor 1.6 THP s výkonom 165 kW (225 k) a krútiacim momentom 275 Nm. V mestskom prostredí na čisto elektrický pohon v režime ZEV (Zero Emission Vehicule) môže vozidlo prejsť do vzdialenosti až 50 km. Pri zrýchľovaní či spomaľovaní sa využívajú oba energetické zdroje, čo výrazne prispieva k znižovaniu spotreby a emisií. Počas jazdy na diaľnici pramení pohonná sila najmä zo spaľovacieho motora, ktorý dodáva dostatočný výkon. Štúdia Numéro 9 využíva aj najaktuálnejšiu generáciu mikrohybridnej technológie schopnej zastaviť motor v momente, keď sa jeho energia nevyužíva. Jazdné vlastnosti ani pohodlie na palube sa pritom nijak neobmedzujú. Naopak, v prípade výrazného stlačenia akceleračného pedála, sa aktivuje funkcia „boost“, vďaka ktorej je k dispozícii naraz maximálny výkon spaľovacieho motora aj elektromotora. Vozidlo tak môže ťažiť z vysokého výkonu 165 kW (295 k) bez toho, aby sa to výrazne prejavilo na spotrebe (1,7 l/100 km a 39 g CO2/km). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá iba 5,4 sekundy a 1000 m s pevným štartom absolvuje iba za 25,3 sekundy.

Citroën Numéro 9 Foto: Citroën
Citroën Numéro 9 Citroën Numéro 9

Navyše v prípade potreby, prípadne pri horšej priľnavosti, sa vozidlo môže spoľahnúť na pohon všetkých kolies, pričom predné kolesá poháňa spaľovací motor a zadným kolesám dodáva energiu elektromotor. Okrem dynamických jazdných vlastností a minimálnych negatívnych dopadov na životné prostredie má toto vozidlo aj iné výhody: interiér môže byť pred naštartovaním vychladený na prednastavenú teplotu. Rovnako tak môže byť aj vyhriaty na príjemnú teplotu ešte pred nastúpením samotnej posádky na palubu vozidla.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Rozmery

  • Dĺžka: 4,93 m
  • Šírka: 1,94 m
  • Výška: 1,27 m
  • Rázvor: 3 m

Pohotovostná hmotnosť: 1500 kg

Súčasti pohonu plug-in hybrid

  • Benzínový motor 1.6 THP: výkon 165 kW (225 k)/krútiaci moment 275 Nm
  • Elektromotor v zadnej náprave: výkon 51 kW (70 k)/krútiaci moment 200 Nm
  • Režim ZEV: dojazd 50 km

Výkony a emisie

  • 0–1000 m: 25,3 s
  • 0–100 km/h: 5,4 s
  • Maximálna rýchlosť: 244 km/h
  • Spotreba: 1,7 l/100 km v zmiešanom režime MVEG
  • Emisie CO2: 39 g/km
debata chyba
Články podľa značiek