Novej generácii modelu cee'd sa už podrobnejšie venoval Tomáš Andrejčák v článku Nová Kia cee'd mieri na európsky Olymp, nebudeme preto opakovať už niekoľkokrát vyslovené a dookola omieľané fakty a sústredíme sa na niekoľko našich postrehov z medzinárodných jázd Kie cee'd v okolí španielskeho mesta Marbella.
Kľúčová je tuhosť karosérie
Viacprvková zadná náprava je jedna vec, ale keď jej potenciál ostáva kvôli nedostatočnej pevnosti skeletu karosérie nevyužitý, to je vec druhá. Práve s týmto prvá generácia cee'du tak trochu bojovala a aj keď boli jej jazdné vlastnosti dobré, na najlepších súperov s principiálne rovnakými zadnými nápravami jednoducho nemala. Dôvod? Je ich viac, no jedným z nich bola aj torzná tuhosť karosérie, ktorá nedokázala v hraničných situáciách udržať nastavenú geometriu zadných kolies. Nemalú úlohu v celkovom dojme však zohrávalo aj finálne zladenie tuhosti pružín, tlmičov a skrutného stabilizátora. Prvá generácia je však minulosťou, na rad prichádza jej nástupca.
Umenie načúvať
Na Kórejcoch je fascinujúca ich schopnosť počúvať a všetko si zapisovať. Či sa na ich aute zveziete, alebo na parkovisku len tak obdivujete jeho krivky, okamžite k vám odniekadiaľ dokráča malý kórejský muž s obrovským zápisníkom a zavalí vás otázkami smerujúcimi k novému autu. A všetko si podrobne zapisuje. Toto Európanom zatiaľ chýba a hoci sú podobné situácie mnohým na smiech, nemali by. Rýchlosť progresu kórejských automobiliek jedného dňa donúti vytiahnuť zápisníky aj Európanov a bude po srande. Píšem to preto, že konštruktéri novej generácie cee'du evidentne do nejakých zápisníkov pri vývoji pozerali. To dobré z minulej generácie nechali a to horšie zlepšili. Príkladom je výrazné spevnenie spomínanej karosérie. A dôležitosť, akú tomu prikladali, ilustruje aj fakt, že pritom neváhali obetovať veľkosť prístupu do batožinového priestoru. Zadná nakladacia hrana je teraz o niečo vyššia, vzniknutý prah však rozhodne nie je samoúčelný a stará sa o to, aby ste cee'd vedeli citlivo nasmerovať tam, kam presne chcete.
S tým úzko súvisí aj rozsiahlejšie využitie vysokopevnostných ocelí (vysokopevnostné ocele teraz tvoria až 57 % celého skeletu) a lepšie vystuženie hlavných nosníkov. Výsledkom dôslednej práce konštruktérov a metalurgov je zvýšenie torznej tuhosti karosérie o celých 45 %. A to je porcia, ktorú za volantom jednoducho musíte cítiť. A ako? Prostredníctvom precíznejšieho vedenia kolies zadnou viacprvkovou nápravou. To je zabezpečené aj jej mierne pozmenenou konštrukciou s ďalším priečnym ramenom zaisťujúcim správny odklon zadného kolesa v celej dráhe prepruženia.
Viac istoty a ticha
Jazdný prejav nového cee'du je v porovnaní s predchodcom skutočným krokom vpred. Nejde len o výborné odhlučnenie podvozku na dierach, ale aj dobré držanie stopy v náročných situáciách. Ak sa so cee'dom na ceste prudko vyhýbate prekážke, cítite, že náklony karosérie už kolesám nediktujú smer tak výrazne ako kedysi. Prejazd cez väčšiu priečnu nerovnosť stále trochu kopne do volantu, no určite menej, ako pri prvej generácii. To len dokazuje, že sa konštruktéri pohrali aj s upevnením ramien do predného pomocného rámu a jeho uchytením o podlahu karosérie. Dynamickú úroveň Focusu cee'd zatiaľ nedosahuje, ale jeho pokoj a istota sa mu začínajú blížiť. Na konečný verdikt treba počkať, kým si cee'd vyskúšame aj na našich cestách, no prvá skúsenosť v nás zanechala naozaj príjemný pocit.
Riadenie je presnejšie, aj keď máme pocit, že spätnej väzbe to nijak výrazne neprospelo. Na druhej strane, cit vo volante dnes ocení len málo zákazníkov a omnoho cennejšou vlastnosťou sa stáva komfort riadenia na zvlnenej ceste. Dnes sa vodiči nechcú preťahovať s volantom, ani ho pevne držať v rukách a tak cee'd prichádza s posilňovačom nastaviteľným v troch úrovniach účinku. Zmeny sú naozaj cítiť, no iba v odpore volantu, nič viac nečakajte. Príjemné však je, že okolo stredovej polohy už nemá riadenie žiadnu mŕtvu zónu. Volant tak vytvára pocit väčšej istoty a kontroly nad autom.
Pružnosť aj bez prepĺňania
Počas prezentácie sme žiaľ nestihli vyskúšať všetky motorizácie, skúsili sme však benzínový štvorvalec 1.6 GDi (99 kW/135 k) a najsilnejšiu naftovú verziu 1.6 CRDi (94 kW/128 k). Na komplexné posúdenie to samozrejme nestačilo, ale aj tých pár kilometrov prezradilo, že motor 1.6 GDi rozhodne nebude zlou voľbou. Absencia turbodúchadla ho síce pripravila o údernosť známu z niektorých európskych prepĺňaných motorov, no k jeho pružnosti v spodnom spektre otáčok mať výhrady nebudete. Podľa všetkého bude aj príjemne úsporný a jeho spotreba ostáva menej závislá na aktuálnom jazdnom štýle vodiča. Cee'du s prehľadom stačí, navyše nezaťažuje prednú nápravu tak ako naftové agregáty.
Najvýkonnejší naftový motor je z úplne iného cesta. Na predné kolesá posiela toľko výkonu, až ho pneumatiky občas nestíhajú preniesť na cestu. Takto motorizovaný cee'd má skutočne suverénnu dynamiku, zvyknúť si budete musieť len na nelineárny prírastok záťahu súvisiaci s postupným zapájaním turbodúchadla do hry. Predsa len dostať z relatívne malého naftového motora 94 kW/128 k si od turba vyžaduje poriadny tlak a ten nepríde hneď.
Báť sa nemusíte ani manuálnych prevodoviek. Pracuje sa s nimi ľahko a aj keď páka pri prechode cez neutrál vždy akosi neprirodzene cvakne, vždy nakoniec presne zapadne do svojej polohy.
Myslíme, že cee'd sa nemusí hanbiť ani za jeden zo svojich motorov a podľa vyjadrení kolegov skúšajúcich ostatné motorizácie nepôsobí ani základný motor 1.4 CVVT (73 kW/99 k) vyslovene poddimenzovaným dojmom.
Na podrobnejšiu analýzu správania sa nového cee'du na slovenských cestách si však ešte musíme počkať. Redakčný test by toho totiž mal prezradiť podstatne viac.