Rinspeed microMAX je autobusom na zavolanie

Ani tento rok na autosalóne v Ženeve nechýbaa švajčiarsky dizajnér a vizionár Frank Rinderknecht. Jeho spoločnosť Rinspeed sem priviezla víziu mestského ekologického elektromobilu.

07.03.2013 10:05
Rinspeed microMAX Foto:
Rinspeed microMAX má dĺžku len 3,6 metra, no odvezie štyroch ľudí a nákupný vozík.
debata

Napokon, pre spoločnosť Rinspeed to nie je nová téma. Spomeňte si na koncept UC? z roku 2010, ktorý pomocou myšlienky autovlakov odpovedal na otázku, ako sprístupniť elektromobily aj tým, ktorí bývajú mimo miest, no za prácou do nich dochádzajú.

Rinspeed microMAX Foto: Rinspeed
Rinspeed microMAX Rinspeed microMAX

Tentoraz sa však na mestskú mobilitu pozrel z iného pohľadu. Plne funkčná štúdia microMAX totiž spája výhody osobnej a hromadnej dopravy. MicroMax je vlastne miniatúrnym mikrobusom poháňaným elektromotorom s výkonom 28 kW. Tomu zodpovedajú aj atypické proporcie. Veď pri dĺžke 3,6 metra, čo je dĺžka britského Mini, je vysoký vyše dvoch metrov. Práve táto architektúra však umožnila vytvoriť interiér pre štyroch cestujúcich, jedno dieťa alebo nákupný vozík. K dispozícii je však aj chladnička a kávovar. Vodič sa nachádza vpredu a traja cestujúci vzadu v usporiadaní 1 + 1 + 2, pričom pasažier v strednom rade sedí chrbtom k smeru jazdy. Hovoriť však o sedení nie je celkom správne. Sedadlá sú totiž extrémne krátke a vysoko umiestené. Cestujúci teda takmer stoja a časť ich hmotnosti spočíva stále na nohách. Práve kolmejšia poloha, kde každý z cestujúcich zaberá len minimálnu plochu, umožnila využiť priestor na maximum. Uľahčuje to aj nastupovanie či vystupovanie cez „autobusové dvere“, keďže v microMAX-e sa môžete pokojne postaviť. Báť sa netreba ani o bezpečnosť. Tak ako pri klasických autách bude aj Rinspeed microMax vybavený bezpečnostnými pás­mi.

Rinspeed microMAX Foto: Rinspeed
Rinspeed microMAX Rinspeed microMAX

A ako dosiahnuť v časoch, keď vidíme v autách maximálne dvoch ľudí, plnú vyťaženosť? Rinderknecht sa spolieha práve na ľudí, ktorí bežne využívajú mestskú hromadnú dopravu. MicroMax by mal byť jej pohodlnejšou a rýchlejšou alternatívou. Vozidlo by ste si jednoducho objednali alebo zobrali zo stanovišťa rýchleho nabíjania ako účastník systému car2go, čo je krátkodobý prenájom. Pomocou zdieľania prostredníctvom špeciálnej aplikácie cez smartfón by mohlo vašu trasu využiť viacero ľudí cestujúcich tým istým smerom, prípadne cestou prestúpiť. Napríklad pri ceste do práce alebo z nej, keď obrie mestá trpia najväčšími zápchami a smogom. Platba by bola veľmi jednoduchá, opäť cez smartfón.

Rinspeed microMAX Foto: Rinspeed
Rinspeed microMAX Rinspeed microMAX

Rinderknecht tvrdí, že takéto cestovanie odbúra až 80 % zastávok a ušetrí 30 % času v porovnaní s cestovaním autobusom. Aj vďaka využívaniu prednostných pruhov pre hromadnú dopravu či taxíky. Nehovoriac o ekologických výhodách s takmer nulovou záťažou životného prostredia. Potenciál microMAX-u vidí Rinspeed aj v podobe rozvážkového automobilu v službách letísk, pošty, hotelov či rôznych kuriérskych spoločností. Jeho modulárna a ľahká konštrukcia navyše umožňuje vytvárať rôzne modifikácie od osobných až po úžitkové s predĺženým rázvorom. Podľa tlačovej správy je microMAX prakticky pripravený na sériovú výrobu. Jej rozbeh by si vraj nevyžiadal viac ako 30 mesiacov. Postavený je totiž z komponentov, ktoré sú dostupné, vrátane elektromotora pochádzajúceho z vysokozdvižného vozíka. Cena by sa mala pohybovať od 5-tisíc do 10-tisíc eur.

debata chyba
Články podľa značiek