Volkswagen a Škoda predstavili na autosalóne v Ženeve kombi verzie nového Golfu a Octavie. Kým Octavia Combi patrila vždy k predajným trhákom, Golf Variant, hoci sa vyrába už od roku 1993, bol, takpovediac, povinnou jazdou modelového radu. Len vlani si Octavia Combi prisvojila v západnej Európe 25,2 percenta zo všetkých predaných Octavií a v Nemecku dokonca neuveriteľných 92 percent. Octavia Combi bola tiež vlani najúspešnejším importovaným modelom na nemecký trh.
Škodovácke kombi si získalo priazeň najmä úžitkovými vlastnosťami. Už prvá generácia mala kufor s objemom 580 litrov a druhá až 605. Na to sa Golf Variant a vlastne ani žiadny iný konkurent nikdy nechytal. Ako sa však zdá, Volkswagen už ďalej nemieni tolerovať náskok mladoboleslavského bestselleru. Ženevská premiéra ukázala, že vo Wolfsburgu pre to urobili maximum a že nový Golf Variant bude pre Octaviu Combi oveľa ťažším súperom, než sa pôvodne predpokladalo.
Pozrime sa na čísla. Kufor novej Octavie Combi má síce opäť rekordných 610 litrov, čo je o symbolických päť viac než v minulosti, zato v batožinovom priestore Golfu Variant ich pribudlo rovných 100! Výsledkom je kufor s objemom 605 litrov po spodnú hranu okien. Náskok Octavie sa tak zredukoval na nepodstatných päť litrov. To napriek tomu, že Octavia má v porovnaní s Golfom Variant rázvor dlhší o približne päť centimetrov (2 690) a je aj o 11 cm dlhšia (4 680). Tieto plusy však išli na vrub väčšieho priestoru pre nohy zadných pasažierov a nie kufra.
Väčšie rozdiely sa vynoria až po sklopení zadných sedadiel. Kým Octavia Combi pojme do svojich útrob 1740 litrov, Golf Variant o 120 menej (1620). Tento parameter však už nie je pre majiteľov kombi natoľko podstatný, aby Golf strácal dôležité body. Najmä ak obe autá vytvoria v tejto konfigurácii takmer úplne rovnú podlahu.
Boj sa odohral aj na poli variability a skončil sa v podstate remízou. Octavia Combi priniesla s veľkou pompou nové Clever riešenia. Napríklad dvojitú delenú podlahu, pod ktorú sa zmestí kazeta s roletkou či dokonca strešné nosiče, sklápanie zadných operadiel tiahlami priamo z batožinového priestoru a elektrické ovládanie piatych dverí. Lenže Golf Variant ich má tiež. Obe vozidlá ponúkajú aj sieťové programy a háčiky na uchytenie nákladu. Esami Octavie tak ostávajú už len drobnosti v podobe praktickej obojstrannej rohože batožinového priestoru, sklápateľného sedadla spolujazdca, vďaka ktorému si poradí s prepravou dlhších predmetov než Golf a ponukou takzvaných Cargo elementov so suchým zipsom, ktoré zafixujú náklad tam, kde to práve potrebujete.
Porovnanie rozmerov | |||
---|---|---|---|
Model | Golf Variant | Octavia Combi | Rozdiel |
Dĺžka (mm) | 4562 | 4680 | – 118 |
Šírka (mm) | 1800 | 1820 | – 20 |
Výška (mm) | 1450 | 1460 | –10 |
Rázvor náprav (mm) | 2637 | 2686 | –49 |
Objem kufra (l) | 605 | 610 | –5 |
Po sklopení sedadiel (l) | 1620 | 1740 | – 120 |
Golf dohnal náskok Octavie aj zo stránky dizajnu. Kým Octavia pôsobila v podobe kombi vždy veľmi prirodzene a mnohí ju označovali za najkrajšie kombi svojej triedy, Golf s „batohom“ akosi strácal charakter. Siedmu generáciu Golfu s karosériou Variant však dnes môžeme označiť za asi najkrajšiu v jej histórii. Dizajnérom sa totiž podarilo pretransformovať typický bumerangovitý tvar zadného stĺpika Golfu aj do verzie kombi.
Boj konkurentov bude o to ostrejší, že obe novinky sú postavené na novej modulárnej platforme MQB a využívajú zhodnú techniku. Golf Variant aj Octavia Combi sú preto ľahšie než v minulosti. Na váhe zhodili približne jeden metrák a ich motory spotrebujú menej paliva. Paletu motorov siahajúcich od agregátov 1.2 TSI (66 kW) cez 1.4 TSI (103 kW) a 1.6 TDI (77 kW) až po najvýkonnejšie motorizácie 1.8 TSI (132 kW) a 2.0 TDI (103 kW) preberajú nové kombi zo svojich základných verzií. To platí aj o manuálnych a dvojspojkových prevodovkách DSG. Najúspornejšími verziami bude Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine so spotrebou len 3,4 litra nafty a Golf Variant 1.6 TDI BlueMotion so spotrebou 3,3 litra nafty na 100 km.
V základe majú obe vozidlá použité jednoduchšie vlečné nápravy. Kým však Golf disponuje viacprvkovým zavesením zadných kolies už s motormi, ktorých výkon je vyšší než 100 kW, teda aj verzie 1.4 TSI a 2.0 TDI, Octavia Combi sa môže touto vymoženosťou pochváliť len s najvýkonnejším motorom 1.8 TSI (132 kW). Budú ich však mať aj pripravované verzie s pohonom oboch náprav Octavia 4×4 a Golf 4Motion.
Predaj oboch modelov spustia automobilky ešte pred začiatkom leta.