Lexus LS - najtichší na svete

Prvý facelift absolvoval Lexus LS už v roku 2009. Vtedy podstúpil 2500 úprav, no a dnes má na konte ďalších 3000.

15.05.2013 04:26
Lexus LS Foto:
Nová vretenová predná maska má Lexusu LS zabezpečiť jasnú identifikáciu v konkurenčnom boji s nemeckými rivalmi. Nové sú však aj svetlá, predná kapota či disky kolies.
debata (3)

Vlajková loď Lexusu, limuzína LS, je vo svojej aktuálnej podobe na trhu už od roku 2006. To je dosť dlhý čas na zmenu. A hoci Lexus pôvodne oznámil, že v modelovom roku 2013 príde s jej novou generáciou, nakoniec ostalo pri modernizácii. Hovoriť však iba o facelifte by bolo nespravodlivé. Facelift má totiž LS za sebou už od roku 2009. Vtedy podstúpil 2500 úprav, no a dnes má na konte ďalších 3000. Nájdeme medzi nimi aj pätnásť úplne nových technológií, ktoré sa v Lexuse predstavujú po prvý raz.

Lexus LS Foto: Lexus
Lexus LS Lexus LS

Podľa vzoru mladších súrodencov dostalo LS novú vretenovú prednú masku, ktorá mu dáva nezameniteľný charakter. K tomu pridáva nové nárazníky, masívnejšiu kapotu, svetlá s kompletnou LED technológiou, prahy a tiež zadné svetlá s trubicovou grafikou v tvare písmena¤L. Novinkou sú aj špeciálne 19– a 20-palcové duté disky kolies. Úpravy dizajnu sa podpísali na raste dĺžky o 30 mm, z toho 10 vpredu a 20 vzadu. Karoséria je navyše tuhšia ako v minulosti. Prispel k tomu vyšší podiel laserových zvarov a tiež lepených spojov inšpirovaných leteckým priemyslom. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu klesol na Cx 0,26, čo je jeden z najlepších výsledkov v triede.

Úplnou novinkou modelového ročníka je športová verzia F¤Sport so športovým exteriérovým paketom, špeciálnymi 19-palcovými diskami, brzdami Brembo, čiernym výpletom masky, a najmä podvozkom zníženým o 10,6 milimetra.

Rozmery
Verzia LS LS L (LWB)
Dĺžka/šírka/výška (mm) 5090/1875/1465 5210/1875/1465
Rázvor náprav (mm) 2970 3090
Objem kufra/nádrže (l) 420 – 560/84 420 – 560/84

Interiér je prakticky kompletne prepracovaný. Nová je horizontálne delená palubná doska, 3-ramenný volant s menším priemerom aj prístrojový panel s 5,8-palcovým monitorom. Nové rozhranie RTI s joystickom na stredovom tuneli spolupracuje s 12,3-palcovým centrálnym displejom, ktorý je najväčším na svete a umožňuje vďaka veľkej ploche zobrazenie viacerých funkcií súčasne, napríklad navigácie a informácií o jazde alebo audiosústavy. Nové sú aj sedadlá s väčšou plochou a mäkším čalúnením, s hrúbkou zväčšenou o 20 mm. Aj zadné sedadlá môžu byť vybavené masážnym systémom, nastavením sklonu, vyhrievaním či odvetrávaním. Klimatizácia Lexus Climate Concierge je samostatnou kapitolou. Riadi ju centrálna jednotka získavajúca informácie až z trinástich senzorov. Okrem štvorzónového nastavenia je spriahnutá po prvý raz aj so sedadlami a volantom, čím sa stará o komplexný tepelný komfort. Pri prehriatom interiéri zapína okamžite klimatizovanie sedadiel a v opačnom prípade ich vyhrievanie spolu s vyhrievaním volantu. Okrem toho je klimatizácia vybavená technológiou Nanoe, ktorá pomocou uvoľňovania nanočastíc (20 až 50 nanometrov) čistí molekuly vzduchu, zabraňuje jeho vysúšaniu.

Lexus LS Foto: Lexus
Lexus LS Lexus LS

Okrem toho je interiér priam prešpikovaný ultraluxusnými doplnkami. Napríklad ambientným LED osvetlením AIS s troma druhmi bieleho svetla. Teplým bielym (Warm White) na osvetlenie tvárí, pokojným a elegantným Champagne White až po žiarivé biele (White Heat) na osvetlenie prístrojov. V ponuke je tiež zadné sedadlo Ottoman s elektricky výsuvnou lýtkovou opierkou, ale aj výkonná audiosústava Mark Levinson s 15-kanálovým zosilňovačom a 19 reproduktormi. Zadní cestujúci majú k dispozícii za príplatok Blu-ray prehrávač s 9-palcovou obrazovkou.

Lexus LS si polepšil aj v bezpečnosti. Nové LED svetlá s automatickým prepínaním stretávacieho režimu umožňujú využívať diaľkové svetlá v oveľa väčšej miere. Pribudol aj aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý zároveň pomáha kompenzovať vplyvy bočného vetra a priečneho sklonu cesty. Samozrejmosťou je ponuka radarového tempomatu, ktorý je účinný od 0 do 200 km/h, ale aj aktívneho parkovacieho asistentu či systému nočného videnia. Zadné relaxačné sedadlo predĺženej verzie LS Long je vybavené sedacím airbagom, ktorý bráni podkĺznutiu cestujúceho pod pásy pri náraze.

Posádka však bude ťažiť najmä z dokonalého akustického komfortu. Lexus LS je totiž najtichším modelom vo svojej triede. Konštruktéri investovali do väčšieho množstva tlmiacich hmôt v podbehoch, podblatníkoch, palubnej doske či prednej kapote. Lepšie izolované sú dvere, ale aj batožinový priestor a o nižšie vibrácie sa stará optimalizované uchytenie motora. Výsledkom je najnižšia úroveň hluku na predných aj zadných sedadlách, kde dosahuje miera zrozumiteľnosti pri konverzácii v rýchlosti 100 km/h takmer 100 %.

V ponuke sú opäť dve motorické verzie. Klasická LS 460 s vidlicovým 8-valcom 4,6 V8 má výkon zvýšený o 5 kW na konečných 285 a pri pohone všetkých kolies AWD o 2 kW na 272 kW. Spolu s 8-stupňovou prevodovkou s ním LS 460 akceleruje na stovku za 5,7 sekundy. Ešte výkonnejší motor má pod kapotou hybridná verzia LS 600h. Jej 8-valec (290 kW) má objem piatich litrov a k tomu elektromotor s výkonom 165 kW. Celkový výkon sústavy prepojenej s planétovou prevodovkou a štandardne pohonom oboch náprav je naladený na 327 kW. Hybridné LS tak akceleruje na stovku za 6,1 sekundy, čo je o dve desatiny kratšie než predtým. Môže sa však pochváliť aj priemernou spotrebou 8,6 litra benzínu. To je asi toľko, koľko by spotreboval bežný model so 6-valcovým motorom objemu 3,5 litra. Výhodou hybridu je aj vyššia pružnosť. Na dosiahnutie zrýchlenia z 80 na 120 km/h potrebuje vďaka okamžitej dodávke potrebných newtonmetrov z dielne elektromotora len 4,2 sekundy.

Lexus LS Foto: Lexus
Lexus LS Lexus LS

Rozšírený systém riadenia jazdnej dynamiky Drive Mode Select obsahuje teraz až päť módov od Eco cez Normal, Comfort až po Sport S a Sport S+, ktoré menia charakteristiku jazdných vlastností. Systém spolupracuje s riadiacou jednotkou motora, prevodovky, adaptívnym vzduchovým odpružením AVS aj systémom pohonu AWD. Vzduchové odpruženie sa stará aj o zmenu svetlej výšky v závislosti od rýchlosti a zároveň zabraňuje nakláňaniu vozidla pri brzdení či v zákrutách.

Úplnou novinkou je posilňovač riadenia s premenlivým prevodovým pomerom. Ten mení počet otáčok v závislosti od rýchlosti od 3,7 pri vysokých do 2,3 pri veľmi nízkych rýchlostiach. To umožňuje ľahké parkovanie aj perfektnú spätnú väzbu pri dynamickej jazde. Verzia LS 600h F Sport pridáva aktívne stabilizátory.

Nový Lexus LS debutoval vlani na parížskom autosalóne, no na trh sa dostal až začiatkom tohto roka. Od roku 1989, keď prišla na trh prvá generácia vlajkovej lode Lexusu, sa z modelu LS predalo vyše 730 000 kusov.

Technické údaje
Motor LS460 LS460 AWD LS 600h
Zdvihový objem (ccm) 4608 4605 4969
Max. výkon (kW/ot.) 285/6400 272/6400 327 (290 +165)
Krút. moment (Nm/ot.) 493/4100 473/4100 520 + 300
Max. rýchlosť (km/h) 250 250 250
0 – 100 km/h (s) 5,7 6,3 6,1
Spotreba (l/100 km) 10,7 11,4 8,6
Lexus LS
Lexus LS
+12Lexus LS
3 debata chyba
Články podľa značiek