Nový Carens je pre Kiu dôležitým modelom. Po dvojročnej pauze ju totiž vracia na scénu veľkopriestorových modelov nižšej strednej triedy. Kým predošlé dve generácie z roku 1999 a 2007 môžeme považovať ešte za predstaviteľov starých kórejských čias Kie, tá nová už patrí jednoznačne do novej ambicióznej európskej rodiny. Napokon postavili ju na platforme úspešného cee'du, i keď s jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou. Bojovať bude najmä so zavedenými 7-miestnymi rivalmi ako Opelom Zafira, Renaultom Grand Scénic či Mazdou5.
Carens sa zmenil na nepoznanie. O jeho dizajn sa opäť postaralo európske štylistické stredisko Kie na čele s Petrom Schreyerom. Napriek zameraniu na ponuku praktického a variabilného interiéru dostala omnoho dynamickejší vzhľad. Do rodiny nových modelov ju radí tigria maska, ale aj denné LED diódy a svetlá v štýle ceedu. V porovnaní s ním má však štyri bočné okná a vyššie situovanú strechu. No tým najdôležitejším je zmena proporcií.
V porovnaní s druhou generáciou je Carens so 20 mm kratší, o 15 užší a až o 40 mm nižší. Zato rázvor náprav narástol na 2750 mm, čo je o päť centimetrov viac. To je dôležité pre komfort cestujúcich. Tých môže byť v Carense až sedem. Tretí delený rad sedadiel sa dá sklopiť do podlahy tak, že vytvorí vodorovnú plochu kufra. Vtedy Carens odvezie 536 litrov batožín. V V druhom rade je každé z troch sedadiel nezávislé a dá sa sklopiť alebo posúvať. V dvojmiestnom usporiadaní sa prepravná kapacita zvýši na 1694 litrov. Sklopné je však aj operadlo sedadla spolujazdca, takže v Carense možno prepravovať predmety dlhé až 2150 mm. Samozrejmosťou je množstvo odkladacích priestorov a letecké stolíky pre cestujúcich v druhom rade.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4525/1805/1630 |
Rázvor náprav (mm) | 2750 |
Objem kufra/nádrže (l) | 103 – 492 – 1667/50 |
Neporovnateľne solídnejšie je aj spracovanie interiéru. V Carense nájdeme kvalitné mäkčené plasty a vyslovene európsky dizajn palubnej dosky. Tej môže kraľovať multimediálne rozhranie s dotykovou obrazovkou a za príplatok aj moderný prístrojový panel Supervision so 4,2-palcovým TFT displejom. Rodinné MPV je štandardne vybavené klimatizáciou a tempomatom s obmedzovačom rýchlosti. Na zozname príplatkov nájdete 7-miestny interiér, panoramatickú strechu, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, vyhrievaný volant, navigáciu, bezkľúčové štartovanie a odomykanie či audiosústavu so subwooferom. Po prvý raz sa v Carense objavuje nové bezpečnostné systémy, napríklad varovanie pred opustením jazdného pruhu, hill-holder, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrická parkovacia brzda, samočinný parkovací asistent, ale aj xenónové svetlá. Štandardom je šesť airbagov a stabilizačný systém ESC.
Motorová paleta je zostavená z agregátov cee'du a väčšej Optimy. Základom je benzínový 4-valec 1.6 GDI s priamym vstrekovaním paliva (99 kW) a diesel 1.7 CRDi (85 kW). Silnejšie alternatívu predstavuje benzínový dvojliter 2.0 GDI (122 kW), ktorý však nie je určený pre náš trh, a výkonnejšia verzia dieselu 1.7 CRDi (100 kW). Všetky motory sú štandardne kombinované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami so skrátenými prvými dvoma prevodovými stupňami a „dlhou“ šestkou. Pre dva výkonnejšie motory ponúka Kia vlastný automat. Stop-štart systém v ponuke zatiaľ nefiguruje. Bude pravdepodobne výsadou pripravovaných úsporných verzií EcoDynamics. No i tak je nový Carens úspornejší ako jeho predchodca. Benzínová verzia 1.6 GDI spotrebuje 6,8 a diesel 1.7 CRDi 4,9 litra paliva.
Podvozok využíva predné tlmičové vzpery MvPherson a jednoduchšiu zadnú vlečnú nápravu s torznou priečkou. Tá je daňou za vytvorenie variabilného interiéru a veľkého kufra.
Nová Kia Carens, vyrábaná výlučne v Kórei, mala slovenskú premiéru na nedávnom bratislavskom autosalóne. Za benzínovú verziu 1.6 GDi zaplatíte 17 900 eur. Za diesel si priplatíte 1400 eur. Tretí rad sedadiel stojí 650 eur.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1.6 GDi | 2.0 GDi | 1.7 CDRi | 1.7 CRDi |
Zdvihový objem (ccm) | 1591 | 1999 | 1685 | 1685 |
Max. výkon (kW/ot.) | 99/6300 | 122/6500 | 85/4000 | 100/4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 165/4850 | 213/4700 | 260/1250 | 331/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 | 203 | 181 | 191 |
0 – 100 km/h (s) | 11,3 | 9,7 | 13,0 | 10,4 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,8 | 7,3 | 4,9 | 5,1 |