Žezlo v hlavnej kategórii ostáva totiž v rukách litrového EcoBoostu od Fordu. Od poroty získal 479 bodov, čo znamená, že pred druhým motorom VW 1.4 TSI TwinCharged si dokázal udržať výrazný 71-bodový náskok. Ani druhá priečka sa tým však nezmenila. Tretí skončil štvorvalec 2.0 TwinTurbo od BMW.
Ak hľadáte na pozícii víťazov diesely či hybridy, tak je to márne. Tento rok sa im akosi nedarilo. Naopak, zážihové motory prežívajú konjunktúru. Medzi nováčikmi zvíťazil Volkswagen so svojím benzínovým 4-valcom 1.4 TSI ACT s vypínaním dvoch valcov pred motorom Ferrari 6.3 V12 a tretím 4-valcom 2.5 Skyactiv-G, s ktorým mala Mazda nepochybne väčšie ambície.
Ani ekologickú triedu nezískal diesel či hybrid. Zlato si z nej odnáša zážihový 2-valec Fiat 0.9 TwinAir CNG upravený na spaľovanie zemného plynu, ktorý sa montuje do Pandy, Fiatu 500L či Lancie Ypsilon. Až za ním je hybridná sústava Oplu Ampera a elektrický pohon americkej Tesly.
Ferrari zopakovalo svoje vlaňajšie víťazstvo v triede športových motorov. Kým však minulý rok bodovalo s 8-valcom 4.5 V8 pre Ferrari 458, tentoraz pripadli vavríny 6,3 litrovému 12-valcu montovanému do nového Ferrari F12 Berlinetta. Motor Ferrari 4.5 V8 sa tým posunul na druhú priečku. Až za nimi je nadupané bi-turbo 3.8 V8 v McLarene MP4–12C vyladené na 460 kW.
Ani v objemových podkategóriách nie je veľa nováčikov. Opäť tu kraľuje Fordov EcoBoost (do 1,0 litra), motor 1.4 TSI TwinChraged od Volkswagenu (do 1,4 litra) či agregát 1.6 Turbo (do 1,8 litra) vyvinutý v spolupráci koncernov PSA a BMW. Pribudol tu však 5-valec Audi 2.5 TFSI pre Audi TT RS+ (do 2,5 litra) s výkonom zvýšeným z 250 na 265 kW.
O výsledkoch ankety Engine of the Year rozhoduje odborná jury zložená zo 76 motoristických novinárov z 35 krajín sveta. Každý má k dispozícii 25 bodov, ktoré rozdelí medzi jednotlivé agregáty, pričom maximum bodov pre jeden motor je 15. Na rozdiel od ankety Auto roka môže ten istý motor kandidovať a zvíťaziť vo viacerých ročníkoch, kým nie je porazený iným.
Motor roka 2013 | |
---|---|
Poradie | body |
1. Ford 1.0 Ecoboost (Ford Focus, Fiesta…) | 479 |
2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf…) | 408 |
3. BMW 2.0 TwinTurbo (BMW 125i, 320i…) | 247 |
Nový Motor roka | |
Poradie | body |
1. Volkswagen 1.4 TSI ACT (VW Golf) | 234 |
2. Ferrari 6.3 V12 (Ferrari F12 Berlinetta) | 220 |
3. Mazda 2.5 SkyActiv-G (Mazda 6, CX-5) | 136 |
Zelený motor roka | |
Poradie | body |
1. Fiat 0.9 TwinAir CNG (Fiat Panda, 500L…) | 184 |
2. GM 1.4 Hybrid (Chevrolet Volt, Opel Ampera) | 181 |
3. Tesla Electric PWT (Tesla S) | 139 |
Športový motor roka | |
Poradie | body |
1. Ferrari 6.3 V12 (F12 Berlinetta) | 294 |
2. Ferrari 4.5 V8 (Ferrari 458 Italia) | 185 |
3. McLaren 3.8 V8 BiTurbo (McLaren MP4–12C) | 183 |
Víťazi podľa objemu | |
---|---|
Kategória | víťaz |
do 1,0 l | Ford 1.0 EcoBoost |
1,0 až 1,4 l | VW/Audi 1.4 TSI Twincharger |
1,4 až 1,8 l | BMW/PSA 1.6 Turbo/1.6 THP |
1,8 až 2,0 l | BMW 2.0 TwinTurbo |
2,0 až 2,5 l | Audi 2.5 TFSI |
2,5 až 3,0 l | Porsche 2.7 Boxer |
3,0 až 4,0 l | McLaren 3.8 biturbo |
4,0 l a viac | Ferrari 6.3 V12 |