Dacia Dokker poráža Kangoo

Dacia už viackrát dokázala, že jej cenová politika je zaujímavá nielen pre chudobnejšie trhy strednej a južnej Európy, Ruska či severnej Afriky. Modelmi Logan, Sandero, ale aj Duster dobyla nakoniec Nemecko a Francúzsko, kde je piatou najpredávanejšou značkou. A teraz má v rukáve ďalšie eso.

10.07.2013 08:00
Dacia Dokker Foto:
Medzi praktickými osobnými dodávkami sa Dokker nemá za čo hanbiť. Do svojich útrob pojme päť ľudí a 800 litrov batožiny.
debata (4)

Nová Dacia Dokker mieri totiž do prieniku úžitkových a osobných áut, kde imidž nehrá až takú veľkú rolu. Renault Kangoo, Peugeot Partner a Citroën Berlingo budú mať čo robiť. Dokker im úžitkovými vlastnosťami šliape na krk, a pritom je bezkonkurenčne najlacnejší.

Dokker dostal názov podľa skráteného anglického slova „dockworker“, teda pomenovania pracovníka v prístavných dokoch. Postavili ho na upravenej platforme MPV Lodgy, čo prezrádza zhodný rázvor 2 810 mm. To je, mimochodom, o desať centimetrov viac v porovnaní s koncernovým konkurentom Renaultom Kangoo. Na dĺžku má 4 363 mm, čo je tiež viac. Nie div, že úžitkovými vlastnosťami nad ním jednoznačne dominuje. Do 5-miestneho interiéru je prístup cez dvojicu predných, jedny bočné posuvné dvere a praktické zadné asymetricky delené krídlové dvere s veľkým uhlom otvorenia. Za príplatok alebo v najvyššej verzii má Dokker dvoje posuvných bočných dverí.

Už v 5-miestnom usporiadaní ponúka 800-litrový kufor a podlaha zvládne predmety s dĺžkou 1160 mm. Tu však Dokker len začína. Delené zadné sedadlá v pomere 60 : 40 možno totiž preklopiť dopredu. Vtedy sa Dokker pretransformuje na dodávku s úžitkovým objemom 3000 litrov, čo je hodnota najlepších predstaviteľov triedy. Napríklad Citroënu Berlingo alebo nového Fordu Tourneo Connect. Ložná plocha sa tým predĺži na 1,57 metra. Neskôr pribudne v ponuke variability pre úžitkovú verziu van sedadlo spolujazdca Easy Seat, ktoré možno preklopiť k palubnej doske.

Aj posádka sa môže tešiť z mimoriadne štedrého priestoru, a pritom sa necítiť ako v dodávke. Palubnú dosku si totiž Dokker požičal z osobnej Dacie Lodgy. Tá môže byť dvojfarebná a navyše dekorovaná hliníkovými obkladmi. Pridáva však vrchné odkladacie priestory. Zmestí sa tu napríklad notebook. Celkové odkladacie priestory v interiéri, ku ktorým musíme pripočítať 6,6-litrovú schránku pred spolujazdcom či 12-litrovú strešnú schránku, majú spolu až 44,2 litra.

Bezpečnostný štandard Dokkeru tvoria štyri airbagy, ABS a napínače predných bezpečnostných pásov. Sympatické je použitie troch úchytov Isofix pre detské sedačky na zadných sedadlách. Za príplatok je pripravený stabilizačný systém ESP, obmedzovač rýchlosti a zadné parkovacie senzory.

S komfortom je to trochu slabšie. Manuálnu klimatizáciu, výškovú reguláciu sedadla a volantu má až najvyššia úroveň Arctica. Zabudnite tiež na tempomat či xenónové svetlá. O to viac šokuje nasadenie multimediálneho rozhrania Media Nav (450 eur) so 7-palcovou farebnou dotykovou obrazovkou. Slúži potrebám šiestich základných funkcií – od rádia cez navigáciu až po funkcie Bluetooth. Samozrejmosťou je konektivita s externými zariadeniami cez USB-port. Rozhranie tiež umožňuje sťahovanie špeciálnych aplikácií a aktualizácii mapových dát.

Dacia Dokker
Dacia Dokker
+8Dacia Dokker

Ani pod kapotou nie je Dokker žiadnym mrzákom. Časy, keď Dacia používala výlučne výbehové motory Renaultu, sú už dávno preč. Okrem základného benzínového 8-ventilového 4-valca 1.6i (61 kW) je na výber moderný preplňovaný 4-valec 1.2 TCe (84 kW)s priamym vstrekovaním paliva a diesel 1.5 dCi vo dvoch výkonových verziách 55 alebo 66 kW. Motory sú však spojené výhradne s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Najúspornejšia verzia Dokker 1.5 dCi spotrebuje priemerne len 4,5 litra nafty.

Jednoduchý podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadnou vlečnou nápravou s torznou priečkou a stabilizátorom, je pripravený na nekvalitné cesty. Aj preto je jeho svetlá výška až 189 mm. Z toho istého dôvodu posilnila Dacia hlukovú izoláciu. Plocha pokrytá tlmiacimi materiálmi vrátane priečky motorového priestoru, podlahy a blatníkov bola v porovnaní s Daciou Duster zväčšená o 30 %. Hluk kolies potláčajú nové penové tesnenia a vložky.

Dacia Dokker Van
Dacia Dokker Van
+7Dacia Dokker Van

Dokker vyrábajú spolu s Daciou Lodgy v novom výrobnom závode v marockom Tangiers, ktorý patrí k najmodernejším na svete. Je to napríklad prvá továreň vyrábajúca bez emisií a odpadových vôd. Na slovenský trh prišiel Dokker začiatkom tohto mesiaca. Za základnú verziu 1.6i Access zaplatíte 7990 eur. Diesel 1.5 dCi 90 s 5-dverovou karosériou stojí v najvyššej úrovni Arctica 12 190 eur. Za stabilizačný systém si ešte priplatíte 300 eur.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4363/1750/1810
Rázvor náprav (mm) 2810
Objem kufra/nádrže (l) 800 – 3000/50
Technické údaje
Motor 1.6i 1.2 TCe 1.5 dCi 75 1.5 dCi 90
Zdvihový objem (ccm) 1598 1198 1461
Max. výkon (kW/ot.) 61/5000 84/4500 55/4000 66/3750
Max. krút. moment (Nm/ot.) 134/2800 190/2000 180/1750 200/1750
Max. rýchlosť (km/h) 159 175 150 162
0 – 100 km/h (s) 14,3 10,7 15,9 13,9
Spotreba (l/100 km) 7,5 6,1 4,5 4,5
4 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek