Premiéra plug-in hybridného kupé BMW i8 sa blíži. Mníchov uvoľňuje informácie

Poháňať ho bude trojvalec a elektromotor. Ale nebojte sa, brzdou v premávke sa rozhodne nestane. Na stovku zrýchli pod 4,5 sekundy.

16.08.2013 12:00
BMW i8 Foto:
Zamaskované BMW i8, ktoré podstupuje testovacie jazdy, je prakticky definitívnou verziou sériovej novinky.
debata

Po elektromobile i3 prichádza na rad premiéra druhého ekologického modelu BMW – kupé i8. Prestaví sa v septembri vo Frankfurte nad Mohanom.

Tak ako v prípade elektromobilu i3, bude aj karoséria kupé i8 vyrobená prevažne z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). To má tomuto dvojmiestnemu hybridnému kupé s dĺžkou 4 689, šírkou 1 942 a výškou len 1 293 mm zaručiť kompenzáciu hmotnosti batérií. Pomáhať budú však aj ďalšie ľahké materiály, napríklad horčíkový nosník palubnej dosky či odľahčené chemicky tvrdené sklo. V pohotovostnom stave bude tak i8 vážiť menej než 1 490 kg.

Napriek výkonu 266 kW by BMW i8 malo... Foto: BMW
BMW i8 Napriek výkonu 266 kW by BMW i8 malo spotrebovať len 2,5 litra benzínu na 100 km.

Srdcom hybridnej sústavy sa stane preplňovaný priamovstrekový trojvalec TwinPower Turbo s objemom len 1,5 litru. Takže údaje o jeho výkone 170 kW a krútiacom momente 320 Nm pôsobia ako z ríše snov. Spojený bude cez 6-stupňovú automatickú prevodovku výlučne s kolesami zadnej nápravy.

K tomu však ešte musíme pripočítať 96 kW a 250 Nm, ktoré produkuje elektromotor napojený na predné kolesá. Kupé i8 má tak nielen pohon oboch náprav ale celkový výkon 266 kW a krútiaci moment 570 Nm. To znie už rozhodne lepšie, ako prvotná informácia o trojvalci. Potom sa netreba čudovať, že šprint na stovku bude tejto ekologickej rakete trvať menej ako 4,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Samozrejme, tá je limitovaná obmedzovačom. Akceleráciu pritom nenarúšajú výpadky výkonu spaľovacieho motora počas radenia, pretože v činnosti je predný elektromotor.

Kým zadné kolesá poháňa preplňovaný benzínový... Foto: BMW
BMW i8 Kým zadné kolesá poháňa preplňovaný benzínový trojvalec...
...tie predné má na starosti elektromotor. Foto: BMW
BMW i8 ...tie predné má na starosti elektromotor.

Jazdným vlastnostiam prospeje nielen ideálne rozloženie hmotnosti 50 : 50, o ktoré sa stará rozmiestnenie pohonnej sústavy a uloženie li-ion akumulátorov nešpecifikovanej kapacity do podlahy, ale aj tri jazdné režimy – Comfort, Sport a Eco Pro. Po prepnutí do módu EcoPro sa i8 môže zmeniť na čistý elektromotor s pohonom predných kolies, alebo sa jeho dojazd aj s využitím spaľovacieho motora predĺži o 20 %. S plnou nádržou zvládne približne 500 km. Na elektrinu prejde i8 priemerne 35 km a to rýchlosťou do 120 km/h. Po vyčerpaní energie sa dá do práce spaľovací agregát.

V režime Sport sa riadiaca elektronika prepne do dynamického módu a upraví činnosť hybridnej sústavy, prevodovky s manuálnym výberom stupňov, podvozka, riadenia, trakčnej kontroly ale aj zobrazovania údajov na prístrojovom 3D panely. Zvýšená úroveň rekuperácie pomáha brzdnému účinku a participácia oboch zdrojov energie, ktorá je variabilne prenášaná na každé z kolies, aj stabilite v zákrutách či pri prudkej akcelerácii.

V súlade s konceptom BMW i8 si... Foto: BMW
BMW i8 V súlade s konceptom BMW i8 si karbónovo-plastová karoséria zachovala výklopné krídlové dvere.

Šokujúci aj údaj o spotrebe paliva. BMW i8 si vraj vystačí v európskom cykle priemerne s 2,5 litrami benzínu na 100 km. Samozrejme, v tomto údaji nie je započítaná elektrická energia spotrebovaná na časť trasy prejdenej v čisto elektrickom režime.

Premiéra druhého modelu divízie „i“ je pripravená na frankfurtský autosalón. Predávať sa však začne až v polovici budúceho roka, presnejšie v máji. BMW predpokladá, že najväčším trhom pre i8 budú USA, následne Veľká Británia do tretice Nemecko. Smerovať však bude na všetkých päťdesiat trhov, kde má BMW zastúpenie, Čínu nevynímajúc. Vyrábať sa bude v Lipsku spolu s elektromobi­lom BMWi3.

Technické údaje
Dĺžka 4 689 mm
Šírka 1 942 mm
Výška 1 293 mm
Odpor vzduchu Cd 0,26
Pohotovostná hmotnosť 1 490  
Motor benzínový 3-valec Turbo1 499 ccm, 70 kW, 320 Nm
Elektromotor 96 kW, 250 Nm
Max. výkon 266 kW
Max. krút. moment 570 Nm
Akumulátory li-ion
0 – 100 km/h pod 4,5 s
80 –120 km/h pod 4,5 s
Max. rýchlosť 250 km/h
Max. rýchlosť v el. režime 120 km/h
Dojazd v el. režime 35 km
Celkový dojazd 500 km
debata chyba
Viac na túto tému: #Frankfurt #kupé #BM #i8 #plug-in #hybrid #prototyp #tojvalec
Články podľa značiek