Mercedes odhalil nový malý crossover GLA

Rodina stuttgartskej línie G sa rozrastá. Tentoraz o najmenší model GLA, ktorý sa bude uchádzať o priazeň tam, kde kraľujú prémiové crossovery typu Audi Q3 alebo extrémne úspešný Range Rover Evoque. Ukáže sa vo Frankfurte.

16.08.2013 06:00
Mercedes-Benz GLA Foto:
Najmenšie SUV zo Stuttgartu je postavené na platforme triedy A.
debata (1)

Zámer prísť s malým SUV prezentoval Mercedes-Benz už na jar rovnomenným konceptom predstaveným na autosalóne v Šanghaji. Ubehlo len pár mesiacov a dnes tu máme prvé oficiálne informácie a fotografie sériovej verzie.

Novinka od Mercedesu je postavená na platforme triedy A, čo prezrádza zhodný rázvor 2 699 mm. Ale to je asi tak všetko, čo majú spoločné. Mercedes GLA je totiž SUV, alebo ak chcete módny crossover. Paradoxne, rozmermi príliš nepresahuje triedu kompaktných hatchbackov. Na dĺžku má 4 417, na šírku 1 804 a na výšku len 1 494 mm. V porovnaní s klasickým áčkom je teda dlhší o 225 a vyšší len a o 60 milimetrov. Spomedzi konkurentov ide o vôbec najnižší crossover. V tejto triede štartuje totiž výška niekde okolo 1 600 mm.

V porovnaní s triedou A je GLA o 225 mm dlhšie... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-GLA V porovnaní s triedou A je GLA o 225 mm dlhšie a o 60 vyššie.

Nízka športová silueta priniesla GLA vynikajúcu aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu dosahuje hodnotu Cd 0,29, čo je v danej triede podľa automobilky rekord. Podieľa sa na tom aj množstvo detailov, napríklad optimalizované prúdenie vzduchu okolo kolies či odvod prúdnic vzduchu pomocou zadného horizontálneho spojlera, ale aj dvoch vertikálnych odtokových hrán a aerodynamicky riešených zadných svetiel.

Napriek špičkovej aerodynamike disponuje GLA vcelku robustným a svalnatým dizajnom, ktorému na rozdiel od väčších modelov GLK a ML nechýbajú napríklad výrazné oblúky blatníkov. Zvýšený podvozok je chránený hliníkovými nábehovými prvkami. Identitu zabezpečuje malému SUV špecifický „podpis“ denných LED svetiel a veľká maska s dvojicou širokých chrómových lamiel. LED diódy našli miesto aj v zadných delených svetlách.

Interiér je odvodený od triedy A. Vidno to na... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-GLA Interiér je odvodený od triedy A. Vidno to na palubnej doske, prístrojovom paneli aj voľne stojacom displeji multimediálneho rozhrania.

Interiér je odvodený od triedy A, od ktorej si GLA požičalo palubnú dosku, prístrojový panel aj voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania. GLA však ponúkne predsa len viac priestoru. Kufor má v základe objem 421 litrov, čo je o 81 viac v porovnaní s triedou A. Zadné sedadlá možno nielen sklápať do roviny, ale nastavovať aj sklon ich operadiel do takzvanej kargo polohy. Tým pribudne v batožinovom priestore ďalších 60 litrov. Celkový objem kufra vzrastie po sklopení na 836 litrov.

Kariéru odštartuje GLA s ponukou dvoch benzínových a dvoch dieselových motorov. Všetky disponujú priamym vstrekovaním paliva a preplňovaním. Základom je benzínová motorizácia GLA 200 (115 kW) s motorom objemu 1,6 litra a nový 2,2 litrový diesel pre GLA 200 CDI (100 kW), ktorý trieda A nepoužíva. Nad nimi stojí silnejšia benzínová verzia GLA 250 (155 kW) s dvojlitrovým motorom a výkonnejšia naftová alternatíva GLA 220 CDI (125 kW) s rovnakým objemom 2,2 litra.

Napriek robustnému a svalnatému zjavu dosahuje... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-GLA Napriek robustnému a svalnatému zjavu dosahuje koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd hodnotu len 0,29.

S výnimkou najslabšej benzínovej verzie sú všetky ostatné dostupné s novým permanentným pohonom oboch náprav 4Matic s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy. Silnejší diesel 220 CDI ponúka systém 4×4 štandardne, podobne ako 7-stupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku 7G-DCT. Tá je k dispozícii aj pre ostatné motorizácie s výnimkou GLA 200, ktoré je vybavené 6-stupňovým manuálom.

Rozmery
Dĺžka (mm) 4 417
Šírka (mm) 1 804
Výška (mm) 1 494
Rázvor náprav (mm) 2 699
Objem kufra/nádrže (l) 421 – 836

Z sveta off-roadov si GLA požičalo kontrolu zjazdu a rozjazdu do svahu, ale aj zapínateľný režim Off-road, ktorý nastavuje činnosť motora, prevodovky a pohonu 4Matic v záujme čo najlepšej trakcie. V kombinácii s audiosystémom Comand sa v tomto móde zobrazujú na TFT displeji terénne informácie, napríklad o uhle natočenia kolies či bočného náklonu.

Najväčšou novinkou pod kapotou je slabší diesel... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-GLA-Class Najväčšou novinkou pod kapotou je slabší diesel 200 CDI s objemom 2,2 litra a výkonom 100 kW.

GAL prichádza tiež s väčšinou aktívnych bezpečnostných systémov od kontroly únavy vodiča, sledovania mŕtveho uhla v zrkadlách či s varovaním pred opustením jazdného pruhu. V kombinácii s radarovým tempomatom Distronic Plus je varovanie pred kolíziou doplnené o systém autonómneho brzdenia v prípade hroziacej kolízie, a to až do rýchlosti 200 km/h. Do rýchlosti 30 km/h systém reaguje aj na stojace vozidlá a do rýchlosti 20 km/h je schopný nárazu úplne predísť.

Mercedes GLA oslávi svetovú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, v predaji sa však objaví až začiatkom budúceho roka.

Technické údaje
Motor GLA 200 GLA 250 GLA 200 CDI GLA 250 CDI 4Matic
Zdvihový objem (ccm) 1 595 1 991 2 143 2 143
Max. výkon (kW/ot.) 115/5 300 155/5 500 100/3 600 125/3 400
Max. krút. moment (Nm/ot.) 250/1 250 350/1 200 300/1 400 350/1 400
Max. rýchlosť (km/h) 235 (4×4) _ _
0 – 100 km/h (s) 6,5 (4×4)
Spotreba na 100 km (l) 7,1 (4×4) 4,3
Mercedes-Benz-GLA-Class
Mercedes-Benz-GLA-Class
+14Mercedes-Benz-GLA-Class
1 debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #Mercedes #Frankfurt #GLA #SUV #crossover
Články podľa značiek