Nový Golf R: najrýchlejší Golf všetkých čias šprintuje na stovku pod päť sekúnd

Kým šiesta generácia Golfu R sa snažila zaceliť ranu po strate veľkoobjemového 6-valca, tá siedma má vyššie ambície. Tristo koní a nižšia hmotnosť ju katapultujú medzi najrýchlejšie sériové hatchbacky.

21.08.2013 06:00
debata (2)
Exteriérový tuning Golfu R je pomerne decentný.... Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf R Exteriérový tuning Golfu R je pomerne decentný. Pod jeho kapotou sa však skrýva sila 221 kilowattov.

Po techniku nemuseli ísť konštruktéri z Wolfsburgu príliš ďaleko. Nový Golf R si ju totiž požičal od svojho vznešenejšieho súrodenca – Audi S3. To znamená, že pod jeho kapotou pracuje nadupaný preplňovaný 4-valec 2,0 TSI, vyladený až na 221 kW. Je to o 59 kW viac v porovnaní s Golfom GTI a o 22 viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Golfu R.

Krútiaci moment narástol o 30 Nm na konečných 380, pričom je k dispozícii v širšom spektre otáčok – od 1 800 až do 5 500 za minútu. To robí z motora Golfu R jeden z najvýkonnejších dvojlitrových štvorvalcov na svete. Nestíhajú mu agregáty Fordu Focus ST, Renaultu Mégane RS a dokonca ani väčší 4-valec z Mazdy 3 MPS. Nárastu výkonu prospelo nielen zvýšenie tlaku prepĺňania, ale aj množstvo čiastkových úprav. Napríklad duálne viacbodové vstrekovanie, variabilné časovanie a regulácia zdvihu ventilov na strane výfuku, ale aj vodou chladené výfukové zvody.

Motor je spojený so 6-stupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou DSG s rovnakým počtom prevodových stupňov. V porovnaní s Golfom GTI, ale aj väčšinou konkurentov dominuje Golf R pohonom oboch náprav 4Motion. O trakciu sa stará piata generácia elektrohydraulickej spojky Haldex. Tá síce, tak ako doteraz, preferuje predné kolesá, no reaguje rýchlejšie a na základe viacerých informácií riadiacej jednotky. Výsledkom je zapájanie zadnej nápravy ešte pred preklzom niektorého z predných kolies, čo eliminuje prípadné trakčné straty.

Zadnej časti dominuje štvorica koncoviek výfukov. Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf R Zadnej časti dominuje štvorica koncoviek výfukov.

K tomu musíme pripočítať de facto tri uzávierky diferenciálov. Úlohu medzinápravovej uzávierky supluje spojka Haldex a o efekt uzávierok na nápravách sa stará systém XDS Plus aj s pribrzďovaním kolies. Ak je to potrebné, môže celá sila motora putovať len k jednej z náprav. Jazdným vlastnostiam prospieva športové naladenie stabilizačného systému ESC s funkciou Sport , ktorá oneskoruje trakčné zásahy. Golf R bude zároveň jediným Golfom umožňujúcim úplnú deaktiváciu elektronickej stabilizácie.

A teraz to najdôležitejšie. Nový wolfsburský rýchlik akceleruje na stovku za 5,3 sekundy, pričom verzia s dvojspojkovým automatom zredukuje tento čas na 4,9 sekundy. To je o 0,6 sekundy kratšie, ako potreboval predchádzajúci Golf R. Je to tiež rana pre Focus ST, Mégane RS, Opel Astra OPC či Mazdu 3 MPS. Skloniť sa pred ním musí dokonca aj najvýkonnejšie BMW 135i so 6-valcovým trojlitrom. Chrbát mu ukáže jedine podstatne drahší Mercedes-Benz A 45 AMG, ktorý je tak trochu z iného sveta. S koncernovým súrodencom Audi S3 sú na tom rovnako. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, ale ktovie, možno pribudne v ponuke nejaký balík Performance, ktorý odstráni aj tento „hendikep“.

Porovnanie generácií
Model Golf R Golf R Golf R32 Golf R32
Roky výroby od 2013 2009 – 2013 2005 – 2008 2002 – 2003
Motor 2.0 TSI 2.0 TSI 3.2 VR6 3.2 VR6
Prevodovka 6M (6DSG) 4×4 6M (6DSG) 4×4 6M (6DSG) 4×4 6M (6DSG) 4×4
Zdvihový objem (ccm) 1 984 1 984 3 189 3 189
Počet valcov/ventilov 4/4 4/4 6/4 6/4
Max. výkon (kW/ot.) 221/5500–6200 199/6000 184/6300 177/6250
Krútiaci moment (Nm/ot.) 380/1800–5500 350/2500–5000 320/2500–3000 320/2800

Pritom je podľa výrobcu Golf R až o 18 % úspornejší ako jeho predchodca. Na sto kilometrov si verzia s prevodovkou DSG, stop-štart systémom a regeneráciou brzdnej energie vystačí podľa európskeho jazdného cyklu so 6,9 litrami paliva, čo je až o 1,5 litra menej než v minulosti.

Na ceste držia Golf R 18-palcové disky vyzbrojené brzdovými kotúčmi s priemerom 340 na predných a 310 mm na zadných kolesách. Svetlá výška bola znížená v porovnaní s Golfom GTI o ďalších 5 mm, čo je medzigeneračný rozdiel až 20 milimetrov. Za príplatok môže byť Golf R vybavený systémom adaptívneho podvozka DCC s troma módmi nastavenia pruženia – od Comfort až po Sport.

Táto skica ukazuje, že sa možno už čoskoro... Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf R Táto skica ukazuje, že sa možno už čoskoro dočkáme aj špeciálneho paketu R Performance s odblokovaným obmedzovačom rýchlosti.

Jeho súčasťou je aj takzvaný Profile Selector, pomocou ktorého volí vodič štyri režimy nastavenia ďalších funkcií vozidla vrátane módov Eco a pretekárskeho Race. Špecialitou Golfu R je aj riadenie s premenlivým prevodovým pomerom, čo je obdoba mníchovského systému Active Steering.

Golf R sa verejnosti predstaví na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #Golf R #2 #0 TSI #najrýchlejší Golf
Články podľa značiek