Po techniku nemuseli ísť konštruktéri z Wolfsburgu príliš ďaleko. Nový Golf R si ju totiž požičal od svojho vznešenejšieho súrodenca – Audi S3. To znamená, že pod jeho kapotou pracuje nadupaný preplňovaný 4-valec 2,0 TSI, vyladený až na 221 kW. Je to o 59 kW viac v porovnaní s Golfom GTI a o 22 viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Golfu R.
Krútiaci moment narástol o 30 Nm na konečných 380, pričom je k dispozícii v širšom spektre otáčok – od 1 800 až do 5 500 za minútu. To robí z motora Golfu R jeden z najvýkonnejších dvojlitrových štvorvalcov na svete. Nestíhajú mu agregáty Fordu Focus ST, Renaultu Mégane RS a dokonca ani väčší 4-valec z Mazdy 3 MPS. Nárastu výkonu prospelo nielen zvýšenie tlaku prepĺňania, ale aj množstvo čiastkových úprav. Napríklad duálne viacbodové vstrekovanie, variabilné časovanie a regulácia zdvihu ventilov na strane výfuku, ale aj vodou chladené výfukové zvody.
Motor je spojený so 6-stupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou DSG s rovnakým počtom prevodových stupňov. V porovnaní s Golfom GTI, ale aj väčšinou konkurentov dominuje Golf R pohonom oboch náprav 4Motion. O trakciu sa stará piata generácia elektrohydraulickej spojky Haldex. Tá síce, tak ako doteraz, preferuje predné kolesá, no reaguje rýchlejšie a na základe viacerých informácií riadiacej jednotky. Výsledkom je zapájanie zadnej nápravy ešte pred preklzom niektorého z predných kolies, čo eliminuje prípadné trakčné straty.
K tomu musíme pripočítať de facto tri uzávierky diferenciálov. Úlohu medzinápravovej uzávierky supluje spojka Haldex a o efekt uzávierok na nápravách sa stará systém XDS Plus aj s pribrzďovaním kolies. Ak je to potrebné, môže celá sila motora putovať len k jednej z náprav. Jazdným vlastnostiam prospieva športové naladenie stabilizačného systému ESC s funkciou Sport , ktorá oneskoruje trakčné zásahy. Golf R bude zároveň jediným Golfom umožňujúcim úplnú deaktiváciu elektronickej stabilizácie.
A teraz to najdôležitejšie. Nový wolfsburský rýchlik akceleruje na stovku za 5,3 sekundy, pričom verzia s dvojspojkovým automatom zredukuje tento čas na 4,9 sekundy. To je o 0,6 sekundy kratšie, ako potreboval predchádzajúci Golf R. Je to tiež rana pre Focus ST, Mégane RS, Opel Astra OPC či Mazdu 3 MPS. Skloniť sa pred ním musí dokonca aj najvýkonnejšie BMW 135i so 6-valcovým trojlitrom. Chrbát mu ukáže jedine podstatne drahší Mercedes-Benz A 45 AMG, ktorý je tak trochu z iného sveta. S koncernovým súrodencom Audi S3 sú na tom rovnako. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, ale ktovie, možno pribudne v ponuke nejaký balík Performance, ktorý odstráni aj tento „hendikep“.
Porovnanie generácií | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Golf R | Golf R | Golf R32 | Golf R32 |
Roky výroby | od 2013 | 2009 – 2013 | 2005 – 2008 | 2002 – 2003 |
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TSI | 3.2 VR6 | 3.2 VR6 |
Prevodovka | 6M (6DSG) 4×4 | 6M (6DSG) 4×4 | 6M (6DSG) 4×4 | 6M (6DSG) 4×4 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 | 1 984 | 3 189 | 3 189 |
Počet valcov/ventilov | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 6/4 |
Max. výkon (kW/ot.) | 221/5500–6200 | 199/6000 | 184/6300 | 177/6250 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 380/1800–5500 | 350/2500–5000 | 320/2500–3000 | 320/2800 |
Pritom je podľa výrobcu Golf R až o 18 % úspornejší ako jeho predchodca. Na sto kilometrov si verzia s prevodovkou DSG, stop-štart systémom a regeneráciou brzdnej energie vystačí podľa európskeho jazdného cyklu so 6,9 litrami paliva, čo je až o 1,5 litra menej než v minulosti.
Na ceste držia Golf R 18-palcové disky vyzbrojené brzdovými kotúčmi s priemerom 340 na predných a 310 mm na zadných kolesách. Svetlá výška bola znížená v porovnaní s Golfom GTI o ďalších 5 mm, čo je medzigeneračný rozdiel až 20 milimetrov. Za príplatok môže byť Golf R vybavený systémom adaptívneho podvozka DCC s troma módmi nastavenia pruženia – od Comfort až po Sport.
Jeho súčasťou je aj takzvaný Profile Selector, pomocou ktorého volí vodič štyri režimy nastavenia ďalších funkcií vozidla vrátane módov Eco a pretekárskeho Race. Špecialitou Golfu R je aj riadenie s premenlivým prevodovým pomerom, čo je obdoba mníchovského systému Active Steering.
Golf R sa verejnosti predstaví na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.