Ambície čínskej automobilky Qoros, ktorá sama seba označuje za medzinárodnú automobilovú značku, nie sú tajomstvom. Plánuje veľký útok nielen na domácom ale aj európskom trhu. Zaujala už pri prvej európskej prezentácii na jarnom ženevskom autosalóne, kde vystavila hneď tri modely. Paradoxom je, že kým predaj v Číne odštartuje až koncom roka, kedy otvorí súčasne až 80 dílerstiev, v Európe už prvé predajno-servisné miesto má. A to na Panónskej ulici v Bratislave.

Podľa Zuzany Kubíkovej, hovorkyne spoločnosti AutoBinck Group SK, ktorá zabezpečuje dovoz a predaj čínskych Qorosov u nás, je Slovensko pilotný európsky projekt novej čínskej automobilky. „Chce si tu otestovať procesy, ktoré súvisia s reálnym európskym predajom, a ktoré využije pri postupnom rozširovaní svojich obchodných aktivít v ďalších európskych krajinách.“
Hlavnú ofenzívu na starom kontinente, ktorá zahrnie aj vyspelé západoeurópske trhy, totiž Qoros plánuje až na rok 2015, keď privezie celý výrobný sortiment s novými motormi plniacimi emisnú normu Euro 6. Vyzerá to teda tak, že Slovensko ostane dovtedy jediným európskym „ostrovom“ Qorosu.
Prvým modelom, ktorý je oddnes v predaji, je sedan Qoros 3, model nižšej strednej triedy, ktorý by mohol konkurovať napríklad Škode Octavia. Poháňa ho preplňovaný benzínový štvorvalec 1,6 Turbo (Euro 5) s výkonom 115 kW, spojený s dvojspojkovou automatickou prevodovkou 6DCT.

Zatiaľ bude Qoros 3 sedan v ponuke výlučne v najvyššom stupni vybavenia Elegance, ktorý obsahuje napríklad dotykové multimediálne rozhranie s 8-palcovou obrazovkou s menu v slovenčine, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, úsporný stop-štart systém, cúvaciu kameru, tempomat a, samozrejme, stabilizačný systém ESP. Cena Qorosu 3 Sedan Elegance je 20 960 eur.
Neskôr sa objavia aj lacnejšie verzie so skromnejším vybavením. Cena by teda mala klesnúť hlboko pod 20 000 eur. Nasledovať budú aj ďalšie modelové rady vrátane SUV a hybridu. Qoros 3 Sedan je vyrábaný v novom výrobnom závode v čínskom meste Changshu.
Spoločnosť Qoros Automotive bola založená v roku 2007 čínskou automobilkou Chery Automobile a izraelským investičným konzorciom Israel Corporation. Pracuje pre ňu množstvo renomovaných odborníkov. Do služieb Qorosu vstúpili Wolker Steinwascher, bývalý viceprezident VW America, Gert Hildebrandt, bývalý dizajnér BMW a, najmä, človek stojaci za reinkarnáciou Mini, bývalý dizajnér Saabu Roger Malkusson či Peter Matkin, ktorý šéfoval konštruktérom Jaguaru.

Nešetrilo sa ani na vývoji a dodávateľoch. Qoros zapojil do ambiciózneho projektu špičkové európske spoločnosti. Napríklad rakúsku Magna Steyer, známu vývojom a výrobou systémov 4×4 pre Mercedes-Benz alebo BMW, nemeckého producenta prevodoviek Getrag, rakúskych motorárov AVL či renomovaného výrobcu bŕzd TRW. Pokračovať by sme mohli logami Bosch, Valeo, Continental a Microsoft.
Po štarte predaj Qorosu 3, plánuje automobilka predstaviť každých šesť mesiacov nový model. Očakávané je SUV, podľa vzoru štúdie HQ3, či športové kupé načrtnuté štúdiou Flagship.