Karmann-Ghia: Najpomalšie kupé sveta oslavuje šesťdesiatku

Tváril sa ako rýchle kupé, lenže pod zadnou kapotou si pokojne priadol vzduchom chladený boxer z Chrobáka. Nadšeným zákazníkom to však neprekážalo. Karmann-Ghia vyrábali dlhých dvadsať rokov.

14.09.2013 08:00
Karman-Ghia Foto:
Prototyp Karmannu-Ghia bol vystavený na autosalóne v Paríži v novembri 1953. Prvé vozidlá sa k zákazníkom dostali v roku 1955 ako Typ 14. Poháňali ich motory s výkonom len 22 kW.
debata (1)

Svetovú premiéru si toto kupé odbilo v roku 1953 na autosalóne v Paríži. A hoci zožalo veľký úspech zo strany verejnosti, o jeho výrobe nebolo ešte zďaleka rozhodnuté. Celý príbeh odštartovali začiatkom päťdesiatych rokov. Nemecká karosáreň Karmann vyrábala v tom čase v domovskom závode v Osnabrücku otvorený Volkswagen Chrobák.

Takéto kabriolety mali však v ponuke viacerí úpravcovia. Zakladateľ spoločnosti Wilhelm Karmann mal preto v pláne prísť s niečím atraktívnejším. Napadlo mu postaviť na podvozku vtedy ešte mladého VW Chrobák cenovo dostupné športové kupé. A keďže firma Karmann bola v tom čase zameraná skôr na výrobu než dizajn, obrátil sa na jednom z parížskych autosalónov na Luigia Segrea, šéfa vtedy už vychýrenej turínskej karosárne Ghia.

Verzii pre trhy v USA nechýbali módne biele... Foto: Karmann
Karman-Ghia Verzii pre trhy v USA nechýbali módne biele pásy na bočniciach pneumatík.

Slovo dalo slovo a v októbri 1953 existoval prvý prototyp. Luigi Segre ho ukázal pánom z Osnabrücku v jednej z parížskych garáží. Odtiaľ už nebolo ďaleko na novembrový stánok Karmannu na najväčšom francúzskom autosalóne pod eifelovkou. Verejnosť aj novinári boli nadšení, lenže otvorená ostala otázka čo ďalej?

Karmann a Ghia ukázali spoločné dielo priamo šéfovi Volkswagenu Heinzovi Nordhoffovi. Bez Volkswagenu to jednoducho nešlo, keďže Karmann-Ghia stálo na šasi chrobáka. Auto sa šéfovi automobilky veľmi páčilo, no jeho výrobe priamo vo Wolfsburgu nebol práve naklonený. Bola by vraj príliš drahá. Karoséria používala totiž zvary, na rozdiel od chrobáka s montovanou karosériou. To by si vyžiadalo inštalovať v materskom závode nové technológie. K dohode všetkých troch zúčastnených strán však nakoniec predsa len došlo. Karmann našiel voľnú výrobnú kapacitu popri otvorenom chrobákovi tak začal pripravovať sériovú výrobu.

V roku 1957 prišla na rad otvorená verzia... Foto: Karmann
Karman-Ghia V roku 1957 prišla na rad otvorená verzia kabriolet s plátennou strechou.

Trvalo to však ešte viac ako rok. Prvé Karmanny-Ghia s kódovým označením Typ 14, sa dostali k zákazníkom až začiatkom roka 1955. Napriek pôvabným tvarom to nebola žiadna „raketa“. Karmann-Ghia skrýval pod zadnou kapotou sériový boxer Chrobáka s objemom 1,2 litra a výkonom biednych 22 kW (30 koní). Maximálna rýchlosť nepresahovala 120 km/h a zrýchlenie na stovku? To predstavovalo priam nekonečných 28 sekúnd. Nie náhodou si vyslúžil prezývku „najpomalšie kupé sveta“.

Modernizovaná verzia z roku 1961 dostala širšie... Foto: Karmann
Karman-Ghia Modernizovaná verzia z roku 1961 dostala širšie rebrá prednej masky, ale aj výkonnejší motor.

Zákazníkom to však príliš neprekážalo. Očarujúci dizajn a neporovnateľne nižšia cena v porovnaní s Porsche 356 urobili svoje. Už prvý rok predal Karmann 10 000 exemplárov. Navyše, v roku 1957 prišila na rad otvorená verzia s plátennou strechou. Tá sa chytila najmä v USA, kde sa Karmanny predávali prostredníctvom novej americkej dílerskej siete Volkswagen of America.

Spolu s modernizáciou Chrobáka postupne rástol objem aj výkon motorov. Nová tisíctrojstovka sa posilnila na 29 kW (40 koní) a motor s objemom 1,5 litra dosahoval až 44 kW (60 koní). To bol dvojnásobok pôvodnej verzie z roku 1955. Karmann-Ghia tak zrýchľoval na stovku pod dvadsať sekúnd a jeho maximálna rýchlosť vzrástla na 138 km/h.

V roku 1961 spustil Karmann aj výrobu... Foto: Karmann
Karman-Ghia V roku 1961 spustil Karmann aj výrobu luxusnejšej verzie s označením Typ 34, ktorá bola prvým autom na svete s elektricky ovládaným strešným oknom.

Zmeny sa odohrávali aj na exteriéri. Modelový ročník 1961 dostal napríklad širšie rebrá prednej masky, podlhovasté smerové svetlá, ktoré nahradili kruhové a podstatne väčšie boli aj zadné svetlá. Zväčšovali sa aj nárazníky. Najmä na verziách určených pre USA, kde tamojšia legislatíva požadovala od roku 1973 ich vyššiu odolnosť.

Je málo známe, že okrem klasickej verzie vyrábal Karmann od roku 1961 paralelne aj hranatejší, väčší a luxusnejší Typ 34, dizajnovaný Sergiom Sartorellim. Výbava, ktorá zahrňovala napríklad aj príplatkové elektricky ovládané strešné okno, vlastne prvé elektricky ovládané strešné okno na svete či hodinky a predné hmlovky, znamenala aj vyššiu cenu. Typ 34 bol v tom čase najdrahším Volkswagenom. Vyrobených bolo preto len približne 42 500 kusov.

V Brazílii sa vyrábal aj špeciálny VW... Foto: Karmann
Karman-Ghia V Brazílii sa vyrábal aj špeciálny VW Karman-Ghia TC s karosériou od Giorgetta Giugiara.

Karmann-Ghia nakoniec vydržal vo výrobe neuveriteľných devätnásť rokov. Celkovo vzniklo do roku 1974 v Osnabrücku 362 601 kupé a 80 881 kabrioletov. Ďalších 23 570 kusov zmontovali v brazílskom závode v Sao Bernardo do Campo. Karmann sa tu produkoval v rokoch 1962 až 1975, teda o rok dlhšie ako v materskej továrni. Ešte neskôr skončili výrobu špeciálnej verzie VW Karmann-Ghia TC, ktorú navrhol slávny dizajnér Giorgetto Giugiaro. Z brazílskych liniek schádzala do roku 1976.

V portfóliu Volkswagenu nahradil Karmann-Ghia nie príliš úspešný model VW Porsche 914 a neskôr prvé Scirocco. Zaujímavé je, že prototyp prvého Karmannu-Ghia sa zachoval dodnes a je plne pojazdný. Vystavený je priamo v Osnabrücku

1 debata chyba
Viac na túto tému: #VW #Karmann #Ghia #60. narodeniny #1953
Články podľa značiek