Rozsah zmien na novej päťke nemožno síce prirovnávať k hĺbkovej revízii jeho konkurenta zo Stuttgartu, no pod povrchom sa skrýva niekoľko dôležitých inovácií.
Nové BMW radu 5 absolvovalo citlivý facelift. Dostalo prepracovaný predný nárazník s novým dizajnom hmlových svetiel a bočnými sacími otvormi s výraznými chrómovými prvkami. Tradičné ľadvinky sú o čosi nižšie. Technický akcent zvýrazňujú hlavné svetlomety, ktoré disponujú už v základe bi-xenónovou technológiou. Za príplatok si však môžete dopriať najmodernejšie adaptívne LED svetlá.
Vzadu si všimnete inovovanú grafiku zadných združených svetiel a odrazky v zadnom nárazníku spojené elegantnou chrómovou lištou. V spätných zrkadlách zas pribudli integrované smerové svetlá. Facelift uzatvára reštylizovaný dizajn diskov kolies a vynovená ponuka farieb.
V interiéri sa na prvý pohľad veľa zmien neudialo. No predsa tu sú. K tým menším patrí väčšie množstvo a objem odkladacích schránok a držiakov na nápoje či chrómové lišty lemujúce displej rozhrania iDrive. Pred vodičom sa objavuje úplne nový prístrojový panel tvorený 10,25-palcovým TFT displejom s virtuálnymi analógovými prístrojmi. Kým v režime Comfort zobrazuje štyri klasické analógové prístroje, v režime EcoPro sa otáčkomer mení na ukazovateľ EfficientDynamics vyhodnocujúci ekonomický štýl vašej jazdy. Po prepnutí do módu Sport sa okamžitá rýchlosť začne zobrazovať digitálne.
Ďalšou novinkou je dotykový ovládač rozhrania iDrive, takzvaný Touch Controller. Povrch tohto kruhového ovládača tvorí touch pad, pomocou ktorého môžete surfovať po obrazovke, písať správy alebo zväčšovať či zmenšovať mierku navigácie. Zlepšili sa aj bezpečnostné systémy. Nočné videnie dokáže zvýrazniť na obrazovke ľudí a zvieratá a asistent pre jazdu v kolóne zas udržiavať vozidlo v bezpečnom odstupe. Nové funkcie má aj prednárazový systém. Asistent parkovania dokáže odteraz zaparkovať úplne sám bez toho, aby vodič ovládal pedále.
Verzia 5 GT má prepracované tvarovanie batožinového priestoru, čím narástol jeho objem o 60 litrov na rovných 500. Klasická päťka zas dostala ovládanie elektricky výklopného veka pomocou pohybu nohy pod nárazníkom.
Pod kapotou sú dve zásadnejšie zmeny. Tá prvá sa týka novej základnej motorizácie 518d. Štvorvalcový dvojlitrový diesel dáva výkon 105 kW a spotrebuje priemerne len 4,5 litra nafty na 100 km. Druhá novinka je presne na opačnom spektre ponuky. Osemvalec 4,4 TwinPowerTurbo vo verzii 550i zvýšil svoj výkon z 300 až na 330 kW. To znamená šprint na stovku za fantastických 4,6 sekundy.
Výlučne 8-stupňové automatické prevodovky dostali novú funkciu „plachtenia“. Pri zložení nohy z plynu sa rozpája spojka, čo umožňuje naplno využiť zotrvačnú energiu vozidla. Samozrejme, spotrebu paliva redukuje aj komplexný balík úsporných opatrení EfficientDynamics. Pribudla tiež nová verzia s pohonom oboch náprav xDrive. Najnovšie môže byť totiž touto technológiou skombinované aj BMW 520d. Tým sa počet mníchovských „štvorkoliek“ s číslom 5 vyšplhal vrátane verzie GT až na devätnásť.
Optimalizovaný bol aj podvozok. Zmenilo sa horné uchytenie tlmičov a ich naladenie spolu s pružinami. BMW preto sľubuje na palube viac komfortu pruženia a nižší hluk. Verzia kombi Touring má v štandarde vzduchové odpruženie zadnej nápravy, ktoré udržuje konštantnú svetlú výšku podvozku nezávisle od zaťaženia.
Vynovené BMW radu 5 malo premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a v súčasnosti je už aj na slovenskom trhu. Pre BMW je rad 5 mimoriadne dôležitým modelom. V súčasnosti je jeho druhým najpredávanejším BMW, ale z pohľadu histórie je absolútnou jednotkou. Od roku 1972 predala totiž nemecká automobilka zo šiestich generácií približne 6,6 milióna kusov.
Technické údaje nových verzií | ||||
---|---|---|---|---|
Verzia | 518d | 520d xDrive | 550i | 550i xDrive |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 | 1 995 | 4 395 | 4 395 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 8/32 | 8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 105/4 000 | 135/4 000 | 330/5 50 | 330/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 360/1 750 | 380/1 750 | 65/2 000 | 650/2 000 |
Prevodovka | 6M(8A) | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 214 | 228 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 9,7(9,6) | 8,1 | 4,6 | 4,4 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,5 (4,5) | 4,9 | 8,6 | 9,2 |