VW Twin-Up má spotrebovať len 1,1 litra nafty na 100 km

Do Tokia dorazí aj Volkswagen. Predstaví tu prototyp malého up!-u s technikou litrového Volkswagenu XL1. Mal by byť takmer rovnako úsporný.

13.11.2013 06:00
VW Twin-Up Foto:
Navonok vyzerá ako bežný VW up!, no pod jeho kapotou pracuje plug-in hybridná technika.
debata

Projekt litrového Volkswagenu XL1 mešká. Hoci sa o ňom hovorí už od roku 2002, zatiaľ nie je stále realitou. Pôvodne mal koncern VW plán vyrobiť až 5 000 kusov. Dnes ostalo už len pri 50-kusovej sérii. A tá rozhodne nevráti náklady za viac ako desať rokov vývoja, počas ktorého sa VW 1L či XL1 predstavil v štyroch vývojových fázach. Čo tak využiť extrémne úspornú plug-in hybridnú techniku v čosi v konvenčnejšom kabáte? Presne o to sa pokúša Volkswagen v projekte Twin-Up.

Celé pohonné ústrojenstvo si Twin-Up požičal z... Foto: Volkswagen
VW Twin-Up Celé pohonné ústrojenstvo si Twin-Up požičal z Volkswagenu XL1. Tento raz sú však motor aj elektromotor umiestnené vpredu.

Malý Volkswagen si jednoducho požičal pohon z projektu XL1. Znamená to použitie vznetového dvojvalca 0,8 TDI s výkonom 35 kW a elektromotora s výkonom ďalších 35 kW. Výkon sústavy je naladený na 55 kW, čo zodpovedá parametrom silnejšej verzie klasického up!-u s benzínovým trojvalcom. Hnacia sila sa však na rozdiel od XL1 prenáša cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG na predné a nie na zadné kolesá. Karoséria síce nemá ani zďaleka takú dobrú aerodynamiku, no na druhej strane poskytne Twin-Up miesto štyrom cestujúcim. A to je v porovnaní s XL1 obrovská výhoda.

V čisto elektrickom režime by mal Twin-Up... Foto: Volkswagen
VW Twin-Up V čisto elektrickom režime by mal Twin-Up prejsť 50 km.

Samozrejme, Twin-Up je plug-in hybrid. So sebou teda vozí zásobu li-ion akumulátorov s kapacitou 8,6 kWh, ktoré umožnia využívať do vzdialenosti 50 km toto vozidlo ako čistý elektromobil. O ďalšiu prevádzku sa postará naftový „drobec“ ťahajúci palivo z malej 23 litrovej nádrže. Kombinovaná spotreba je v takomto prípade vraj len 1,1 litra nafty na 100 km, čo znamená 27 g oxidu uhličitého na jeden kilometer. Škoda však, že Volkswagen neuvádza spotrebu v bežnom hybridnom režime. Prototyp XL1 potrebuje okolo 2,2 litra, takže v prípade up!-u to bude určite o čosi viac.

Veľké športové výkony od tohto eko-trpaslíka nečakajte. Pri pohotovostnej hmotnosti 1 205 kg, čo je až o 350 viac v porovnaní s benzínovou verziou, za čo môžu najmä batérie, zrýchľuje Twin-Up na stovku za 15,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 140 km/h. V elektrickom móde je maximálna rýchlosť obmedzená na 125 km/h. Ak by sa Twin-Up! dostal do sériovej výroby, mohol by aspoň sčasti pokryť výdaje, ktoré má koncern utopené vo vývoji XL1. O lacnú hračku však rozhodne nepôjde.

debata chyba
Viac na túto tému: #VW Twin-Up #VW XL1
Články podľa značiek