Projekt litrového Volkswagenu XL1 mešká. Hoci sa o ňom hovorí už od roku 2002, zatiaľ nie je stále realitou. Pôvodne mal koncern VW plán vyrobiť až 5 000 kusov. Dnes ostalo už len pri 50-kusovej sérii. A tá rozhodne nevráti náklady za viac ako desať rokov vývoja, počas ktorého sa VW 1L či XL1 predstavil v štyroch vývojových fázach. Čo tak využiť extrémne úspornú plug-in hybridnú techniku v čosi v konvenčnejšom kabáte? Presne o to sa pokúša Volkswagen v projekte Twin-Up.
Malý Volkswagen si jednoducho požičal pohon z projektu XL1. Znamená to použitie vznetového dvojvalca 0,8 TDI s výkonom 35 kW a elektromotora s výkonom ďalších 35 kW. Výkon sústavy je naladený na 55 kW, čo zodpovedá parametrom silnejšej verzie klasického up!-u s benzínovým trojvalcom. Hnacia sila sa však na rozdiel od XL1 prenáša cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG na predné a nie na zadné kolesá. Karoséria síce nemá ani zďaleka takú dobrú aerodynamiku, no na druhej strane poskytne Twin-Up miesto štyrom cestujúcim. A to je v porovnaní s XL1 obrovská výhoda.
Samozrejme, Twin-Up je plug-in hybrid. So sebou teda vozí zásobu li-ion akumulátorov s kapacitou 8,6 kWh, ktoré umožnia využívať do vzdialenosti 50 km toto vozidlo ako čistý elektromobil. O ďalšiu prevádzku sa postará naftový „drobec“ ťahajúci palivo z malej 23 litrovej nádrže. Kombinovaná spotreba je v takomto prípade vraj len 1,1 litra nafty na 100 km, čo znamená 27 g oxidu uhličitého na jeden kilometer. Škoda však, že Volkswagen neuvádza spotrebu v bežnom hybridnom režime. Prototyp XL1 potrebuje okolo 2,2 litra, takže v prípade up!-u to bude určite o čosi viac.
Veľké športové výkony od tohto eko-trpaslíka nečakajte. Pri pohotovostnej hmotnosti 1 205 kg, čo je až o 350 viac v porovnaní s benzínovou verziou, za čo môžu najmä batérie, zrýchľuje Twin-Up na stovku za 15,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 140 km/h. V elektrickom móde je maximálna rýchlosť obmedzená na 125 km/h. Ak by sa Twin-Up! dostal do sériovej výroby, mohol by aspoň sčasti pokryť výdaje, ktoré má koncern utopené vo vývoji XL1. O lacnú hračku však rozhodne nepôjde.