Infiniti prichádza s elektronickým riadením. Vyfúklo ho Mercedesu

Infiniti je prvou automobilkou, ktorá privedie do sériovej výroby systém riadenia drive-by-wire. Volant už teda nebude prepojený s kolesami mechanicky. O všetko sa postará elektronika a servomotory.

19.11.2013 12:00
debata
O natáčanie kolies v Infiniti Q50 sa bude... Foto: Infiniti
Infiniti Direct Adaptive Steering O natáčanie kolies v Infiniti Q50 sa bude starať výlučne elektronika a elektromotory riadené centrálnou jednotkou systému. Okrem hlavnej riadiacej jednotky sú v zálohe dve ďalšie dve.

Nič nové pod slnkom. Systém drive-by-wire, ktorý sa bežne používa v letectve, vyvíja množstvo koncernov už dlhé roky. S víziou zrušenia mechanického prepojenia medzi volantom a kolesami prišiel napríklad aj Mercedes-Benz v koncepčnej štúdii F200 už v roku 1996. Volant a pedále dokonca nahradil joystickom. Technológia je teda prakticky vyvinutá, no otázna bola jej spoľahlivosť.

Ako sa však zdá, Nissan, teda presnejšie jeho luxusná divízia Infiniti, verí, že systém dozrel do štádia komercionalizácie. Model Infinity Q50 bude prvým sériovo vyrábaným autom s plne elektronickou kontrolou riadenia. Vyvinul ju vo svojom technologickom centre v Barcelone a dostala názov Direct Adaptive Steering (DSA). Infiniti tvrdí, že ponúkne úplne novú úroveň komfortu ovládania vozidla aj vyššiu bezpečnosť.

Systém, ktorý spája volant  s kolesami len cez... Foto: Infiniti
Infiniti Direct Adaptive Steering Systém, ktorý spája volant s kolesami len cez káble umožní voľne meniť prevod riadenia, účinok posilňovania aj spätnú väzbu. Riadenie by tak malo byť veľmi komfortné a najmä presné a bezpečné. Umožní tiež lepšiu spoluprácu s asistenčnými systémami.

Systém obsahuje prevodovku riadenia ovládanú servomotorom na základe informácií riadiacej jednotky. Tá spracováva údaje o natočení elektronického volantu, aktuálnu rýchlosť aj zvolený jazdný režim. Zrušenie mechanickej väzby pritom dáva vodičovi nevídané možnosti. Nastaviť je možné reakciu riadenia, teda meniť akýsi virtuálny prevod riadenia, účinok posilňovania a úroveň spätnej väzby. Tá sa dá voliť až v štyroch stupňoch.

Pri nízkych rýchlostiach sú reakcie prudšie, čo znamená ľahkú obratnosť pri manévrovaní s minimálnym natočením volantu. Pri vysokých rýchlostiach je zas reakcia na pohyb volantu miernejšia, čo podporuje smerovú stabilitu. Všetky parametre sú teda variabilné a závislé od okamžitých podmienok alebo vôle vodiča. Výhodou je aj to, že výroba takýchto vozidiel si vyžiada nižšie náklady na vývoj verzií s pravostranným riadením.

Ak by elektronika predsa len zlyhala, ovládanie... Foto: Infiniti
Infiniti Direct Adaptive Steering Ak by elektronika predsa len zlyhala, ovládanie bude zabezpečené náhradným mechanickým spojením. Za bežných okolností však tyč riadenia ostáva odpojená od pastorka na hrebeni riadenia.

A čo bezpečnosť? Funkčnosť systému zabezpečuje jedna hlavná a dve záložné riadiace jednotky, takže k zlyhaniu by naozaj nemalo dôjsť. Napokon, systém má za sebou 400 000 testovacích kilometrov. A k tomu Infiniti pripája ešte náhradné mechanické prepojenie. Tyč riadenia tu teda predsa len je, no k slovu prichádza len v prípade zlyhania elektroniky. Za normálnych okolností je mechanický spoj riadenia odpojený. S prevodovkou sa spojí iba v núdzovej situácii.

V Stuttgarte musia naozaj zúriť. Nielen preto, že podobný systém vyvíja Mercedes už od polovice deväťdesiatych rokov, ale aj preto, že práve pre sedan Infiniti Q50 dodáva dva vlastné motory – dieselový 4-valec 2,2 d (125 kW) z Mercedesu C220 CDI a dvojlitrové benzínové turbo s výkonom 155 kW.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Infiniti #Q50 drive-by-wire #Direct Adaptive Steering #DSA #elektronické riadenie
Články podľa značiek