Nič nové pod slnkom. Systém drive-by-wire, ktorý sa bežne používa v letectve, vyvíja množstvo koncernov už dlhé roky. S víziou zrušenia mechanického prepojenia medzi volantom a kolesami prišiel napríklad aj Mercedes-Benz v koncepčnej štúdii F200 už v roku 1996. Volant a pedále dokonca nahradil joystickom. Technológia je teda prakticky vyvinutá, no otázna bola jej spoľahlivosť.
Ako sa však zdá, Nissan, teda presnejšie jeho luxusná divízia Infiniti, verí, že systém dozrel do štádia komercionalizácie. Model Infinity Q50 bude prvým sériovo vyrábaným autom s plne elektronickou kontrolou riadenia. Vyvinul ju vo svojom technologickom centre v Barcelone a dostala názov Direct Adaptive Steering (DSA). Infiniti tvrdí, že ponúkne úplne novú úroveň komfortu ovládania vozidla aj vyššiu bezpečnosť.
Systém obsahuje prevodovku riadenia ovládanú servomotorom na základe informácií riadiacej jednotky. Tá spracováva údaje o natočení elektronického volantu, aktuálnu rýchlosť aj zvolený jazdný režim. Zrušenie mechanickej väzby pritom dáva vodičovi nevídané možnosti. Nastaviť je možné reakciu riadenia, teda meniť akýsi virtuálny prevod riadenia, účinok posilňovania a úroveň spätnej väzby. Tá sa dá voliť až v štyroch stupňoch.
Pri nízkych rýchlostiach sú reakcie prudšie, čo znamená ľahkú obratnosť pri manévrovaní s minimálnym natočením volantu. Pri vysokých rýchlostiach je zas reakcia na pohyb volantu miernejšia, čo podporuje smerovú stabilitu. Všetky parametre sú teda variabilné a závislé od okamžitých podmienok alebo vôle vodiča. Výhodou je aj to, že výroba takýchto vozidiel si vyžiada nižšie náklady na vývoj verzií s pravostranným riadením.
A čo bezpečnosť? Funkčnosť systému zabezpečuje jedna hlavná a dve záložné riadiace jednotky, takže k zlyhaniu by naozaj nemalo dôjsť. Napokon, systém má za sebou 400 000 testovacích kilometrov. A k tomu Infiniti pripája ešte náhradné mechanické prepojenie. Tyč riadenia tu teda predsa len je, no k slovu prichádza len v prípade zlyhania elektroniky. Za normálnych okolností je mechanický spoj riadenia odpojený. S prevodovkou sa spojí iba v núdzovej situácii.
V Stuttgarte musia naozaj zúriť. Nielen preto, že podobný systém vyvíja Mercedes už od polovice deväťdesiatych rokov, ale aj preto, že práve pre sedan Infiniti Q50 dodáva dva vlastné motory – dieselový 4-valec 2,2 d (125 kW) z Mercedesu C220 CDI a dvojlitrové benzínové turbo s výkonom 155 kW.