Mazda: Wankelov motor áno, ale len ako pohon generátora

Priaznivci Wankelovho motora budú asi trochu zaskočení. Vráti sa, ale nie pod kapotou nástupcu športového modelu RX-8. Naplánovanú má celkom inú kariéru.

29.11.2013 12:00
Mazda - Wankel ako generátor Foto:
Mazda na Wankelov motor celkom nezanevrie. Dostane však len úlohu generátora pre pripravovanú elektrickú verziu Mazdy 2. Podobne ako to ukázalo Audi v štúdii A1 e-tron v roku 2010.
debata

Mazda už dlhší čas avizuje vývoj úplne novej generácie rotačného Wankelovho motora a netají sa ani tým, že s ním do budúcnosti naozaj počíta. Lenže podľa najnovších informácií z prostredia automobilky vyplýva, že pod kapotou športového kupé ho ešte zopár rokov neuvidíme. Ak vôbec. Naplánovanú má totiž celkom inú kariéru.

Šéf Mazdy, Masamichi Kogai, na Tokijskom autosalóne vyhlásil, že vyvíjať takýto špecifický agregát pre potreby malosériového športového kupé je jednoducho nerentabilné. Investícia by sa oplatila len, ak by sa predalo minimálne 100 000 kusov ročne. A to je v prípade nástupcu kultového kupé RX-8 holá fikcia.

Tradícia Wankelu celkom nezanikne. Namierené to však má pod kapotu malej Mazdy 2, presnejšie jej budúcej generácie. Zvyknúť si budeme musieť na to, že nielenže nepôjde o trhač asfaltu, ale ani hlavnú pohonnú jednotku. Malý Wankel dostane úlohu pohonu elektrického generátora. Z toho vyplýva, že nová Mazda 2 sa predstaví ako elektromobil s predĺženým dojazdom, kde bude hrať prvé husle elektromotor.

Pod kapotou športového kupé Wankelov motor... Foto: Mazda
Mazda RX-8 Pod kapotou športového kupé Wankelov motor pravdepodobne ešte pár rokov neuvidíme. Nie je to vraj rentabilné.

Vyplýva to aj zo zverejnených parametrov. Tento jednorotorový motor bude mať objem 0,33 litra a výkon 22 kW, ktorý dosiahne pri 4 500 otáčkach. Jeho úlohou bude roztáčať generátor napájajúci batérie v prípade, že sa vybijú, podobne ako pri Chevrolete Volt či Opli Ampera. Elektrickej sústave zabezpečí konštantný výkon 20 kilowattov a tým aj podstatné predĺženie dojazdu.

Mazda je presvedčená, že toto riešenie, v ktorom bude rotačný motor pracovať pri stálych otáčkach, odstráni väčšinu jeho nerestí vrátane vysokej spotreby paliva či oleja. Naopak, vyniknú jeho prednosti ako kompaktnosť, priam stvorená pre zástavbu do hybridnej sústavy, a hladký chod bez vibrácií. Hmotnosť motora aj s generátorom a miniatúrnou deväťlitrovou nádržou nemá presiahnuť 100 kg.

To znamená, že sa zmestí do útrob akéhokoľvek malého vozidla. Výhodou je aj to, že dokáže spaľovať nielen benzín, ale aj propán-bután, zemný plyn a, ako už Mazda ukázala v prototype RX-8 Hydrogen, dokonca aj vodík. Nie je to však celkom nový nápad. S rovnakou koncepciu wankelu v úlohe generátora prišlo Audi v prototype A1 e-tron už v roku 2010, no do výroby sa nikdy nedostal.

Nová Mazda 2 by sa mala predstaviť už budúci rok, na elektrickú verziu s predĺženým dojazdom si však budeme musieť ešte nejaký rok počkať. Zvlášť my v Európe, pretože nová dvojka bude orientovaná hlavne na ázijský trh.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #wankelov motor #elektromobil s predĺženým dojazdom #Mazda 2
Články podľa značiek